Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Selin
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 februari 2016, 08:35:58

Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Selin »

Behöver du en fri PCB design mjukvara eller verktyg för nya elektroniska projekt du redan utformat I praktiken? Denna lista presenterar 10 av de bästa PCB design mjukvaror tillgängliga på internet och detta hjälper dig att utveckla dina tryckta kretskort snabbare och lättare.

0 ∴ EasyEDA

EasyEDA är en bra och fri, ingen installation, Web och moln baserad PCB design mjukvara för alla som är involverade i elektronisk design, integrera kraftfull schematisk, mixad krets simulering och kretskorts layout i en sömlös plattform oberoende webbläsar miljö. Arbetet kan hållas privat, delat eller vara publikt. Scheman och bibliotek kan importeras från Altium, Eagle, KiCad och LTspice. Filer kan exporteras i mängder av olika format inkluderat JSON. Lågkostnads tillverkning av PCB kan också offereras som option.
EasyEDA ger en utgående tillverknings funktion. Genom att klicka på den, kan Du lägga till PCB. Du kan vänta hemma eller på ditt företag för ditt PCB och löda komponenter hemma eller skicka till något företag för tillverkning, speciellt IC kretsar med BGA paket.EasyEDA ger en one-stop shop för elektroniska projekt. Du kan gå dit och få erfarenhet att designa scheman & PCB och eller PCB.

Bild

1 ∴ ZenitPCB

Är en utmärkt och layout design mjukvaru verktyg för att skapa professionella tryckta krets kort. Det är ett mycket lätt använt CAD program, som tillåter dig att förverkliga dina project på kort tid. Med ZenitPCB Layout, är det möjligt att skapa projektet både från schematiska och själva layaouten.

Bild

2 ∴ TinyCAD

Är ett program för att hjälpa dig rita krets diagram. Det finns symbol bibliotek så du kan starta direkt. Liksom att helt enkelt kunna skriva ut din design, du kan använda TinyCAD för att publicera dina ritningar genom kopiering och klistra in i ett Word dokument eller spara som en PNG bitmap för webben.

Bild

3 ∴ Osmond PCB

Är ett flexibelt verktyg för design av PCBs. Det körs på Macintosh. De många funktionerna inkluderar: virtuella obegränsade kort storlekar, antal kort lager, antal av komponenter, support för både genomgående hål och ytmonterade komponenter och mer.

Bild

4 ∴ BSch3V

Är ett schematiskt program för att fånga upp I Windows. Namnet “BSch” är en förkortning av “Bas Scheman”. Det har endast bas funktioner för att förenkla operationen.

Bild

5 ∴ ExpressPCB

Är en klicka lära och använda. Lägga ut PCBs är lätt, även för en första gångs användare.

Bild

6 ∴ Kicad

Är en öppen källa (GPL) mjukvara för skapande av elektroniska schema och trykta krets kort som konstverk. Det är användbart för alla som arbetar med elektronisk design.

Bild

7 ∴ gEDA

Körs I Linux och har producerade verktyg som används för elektrisk krets design, schema fångst, simulation, prototyp, och tillverkning. För närvarande kan gEDA projektet erbjuder en mogen svit av fria mjukvaru applikationer för elektronisk design, inkluderat att fånga schema, attribut ledning, stycklistor (BOM) generation, nätlistor upp till 20 nätlist format, analog och digital simulation, och tryckta krets kort (PCB) design och layout.

Bild

8 ∴ PCBWeb Designer

PCBWeb är en fri CAD application för design och tillverkning av elektronisk hårdvara. Utforma scheman med flera sidor med snabba lätt använda lednings verktyg. Fräsa multi-layer kort med stöd för koppar spår och DRC kontroll. Integrerad Digi-Nyckel komponents katalog med lista och material ledning.

Bild

9 ∴ DesignSpark PCB

DesignSpark PCB är världens mest tillgängliga elektroniska design mjukvara. Lätt att lära och lätt att använda, den är utformad att avsevärt minska ditt koncept till produktionstiden. Kärnan I detta unika närmande är en kraftfull mjukvaru motor som gör att du kan fånga scheman, designa PCB kort och layout.

Bild

Varr vänlig känn dig fri att uttrycka din åsikt om dessa PCB design mjukvaror.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Glenn »

Helt OTROLIGT dålig automatöversättning, man fick ju i princip sitta och översätta tillbaka till engelska för att förstå.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Supersnigel »

Översätt gärna och lägg upp på forumet, det är många som säkert är väldigt intresserade men glöm inte att länka till källan nästa gång: http://www.electroschematics.com/2249/p ... -software/
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av 4kTRB »

Jag laddade hem MultisimBlue men har inte testat än.
Den är ganska ny och det klart de vill hävda att den är den bästa
såsom de andra också vill.
Go from circuit simulation to PCB layout to BOM. Powered by NI, MultiSIM BLUE allows you to scheme, simulate, PCB layout, BOM and purchase all in one integrated tool. Compare all the rest. No other FREE tool gives you this level of integration
http://www.mouser.se/multisimblue/
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av lillahuset »

Jag är lite tveksam till alstren från komponentjättarna. Kanske helt obefogat.
Användarvisningsbild
Uky
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 april 2014, 21:19:24
Ort: Onsala

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Uky »

För hobbypyssel duger de flesta av dessa gratis (eller mer eller mindre gratis) verktyg förmodligen
utmärkt. Men - Om/När man tar steget till att starta ett företag runt sina hobbyprojekt och behöver
mer features - det är då det blir problem. Vad hände den dag man måste börja routa differentiellt?
Eller ha timingkontroll på bussar? Eller behöver support mer än vad ett användarforum erbjuder?

Jag skulle nog vilja att man i en sådan här "marknadsundersökning" även tar med de billigaste
av "Drakarnas" program och utvärderar dessa. Den stora investeringen ligger inte i mjukvaran
utan i schema- och layout-biblioteken. Att behöva göra om dessa kostar j-igt mycket pengar.
Visst - det finns köpebibliotek, men dom innehåller sällan mer än standardkomponenter, och de skiljer
i fråga om konstruktion mellan USA och Europa av historiska skäl.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av überfuzz »

Jag botaniserade bland PCB CAD-program för ett tag sedan. Mitt favoritprogram till detta endamål är KiCAD.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av gustavn »

Jag vill även rekommendera DipTrace som finns i en gratis version, dock med begränsning på antal pinnar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Micke_s »

Multisim blue går nog bort för mig, gillar inte program som har en tidsbegränsad licens eller måste logga in i en server för fungera(visst mouser fortsätter nog betala licensen).

Håller mig nog till eagle cad för tillfället. Så länge man har programmet och rätt OS så kan man installera en version.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av lillahuset »

Jag håller med überfuzz. Varför köra stympade versioner om man inte måste? http://kicad-pcb.org/
CERN verkar ju också gilla KiCad: https://giving.web.cern.ch/civicrm/cont ... set=1&id=6
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Henry »

Överraskad att inte Eagle nämndes den om någon lär ju vara mer populär än nästan alla även om den max går upp till 100 x 80 mm kort för gratis versionen men ändock gratis.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av lillahuset »

Och vad är fördelen jämfört med KiCad?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Henry »

För och nackdelar finns det många trådar som man kan titta i, ville bara nämna det då Eagle ju är ett väldigt populärt program i klass med kicad.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av lillahuset »

Jag tror det är ett utmärkt program men om du väljer gratisversionen är du snart torsk. Om du väljer KiCad blir du troligen aldrig torsk. Om det är bra nog för dina behov.
En del verkar tycka att det är ett problem med begränsade komponentbibliotek men jag anser motsatsen. Är det bara någorlunda lätt att skapa nya komponenter spelar det ingen roll. Själv använder jag aldrig komponenter direkt ur biblioteken, varken med KiCad eller PADS. Jag tar en komponent ur biblioteket och kontrollerar den noga och gör eventuellt modifieringar innan jag använder den.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Henry »

Givetvis gör man ju det. Men som sagt det finns för och nackdelar med båda, gratisversionen för Eagle är mer ämnad för hobby då det normalt inte görs stora kort då och för mig har storleksbegränsningen fungerat fint i många år och har även hänt mer än en gång att det används för ej hobbybruk. Göra egna komponenter i Eagle har dock en del att önska för det är inte direkt uppenbart hur det skall göras vid första anblick men jag fick kläm på det när jag såg en tutorial för en tid sedan, detta tror jag dock kicad är bättre på.
Skriv svar