Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av lond »

Har använt Eagle i minst 8 år och efter att ha lärt mig hur man gör egna komponenter, har jag nu svårt att byta. Den största fördelen med Eagle (enligt min mening) är den bra integrationen mellan dom tre delarna (komponenter, schema & kretskort) då allt synkas automagiskt. Sedan har man släppt i den senaste versionen begränsningen med ett schemablad i gratisversionen.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Glenn »

Jag är också inkörd på eagle och har lyckats skapa egna komponenter, det är ju just som Henry skriver, inte speciellt uppenbart hur man gör, utan ganska bakvänt.. men av olika skäl försökte jag mej på kicad för ett tag sedan, men jag känner att jag helt enkelt inte har orken att lära om, trots att jag försökte :/

För övrigt, första gången jag lyckades skapa komponenter i eagle gjorde jag en lathund för mej själv, nästa gång (halvår senare), så försökte jag utan lathunden
och fattade inte ett jota igen.. men med lathunden lyckades jag :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av PeterH »

Jag provade DipTrace och kunde göra komponenter redan från start helt utan lathund :tumupp:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av lillahuset »

Jag säger inte att det gäller i det här fallet men ofta är det så att ju kompetentare ett program är desto kompetentare måste användaren vara.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av PeterH »

I det här fallet har du fel... :D
SvenW
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av SvenW »

Jag tror lillahuset har rätt....
Det mest kompetenta programmet Xhec är inte med i listan ovan.
Men tyvärr är det nog bara jag själv, dess författare, som är tillräckligt kompetent att använda programmet :-)
Obs: ta ovanstående med en portion humor!!
Det vore värdefullt att få veta om någon på forumet har lyckast få igång det!
( Man måste kunna Xlib, C, gdb, gnucap, ngspice, Geda-PCB, Geda-gschem, Perl och Emacs )
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av PeterH »

Jo, det var ju så kompetent att man inte ens kunde googla fram en beskrivning eller några skärmdumpar, superavancerat alltså :tumupp: 8)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av lillahuset »

Jag har aldrig testat DipTrace så jag har ingen aning. Det var bara ett generellt uttalande baserat på diverse programvaror jag testat.
Personligen uppfattar jag mig själv som nätt och jämt kompetent att köra Word. Powerpoint är definitivt för komplicerat för mig.

SvenW: Var hittar jag Xhec? Jag uppfyller bara en liten delmängd av förkunskapskraven men skulle gärna testa. :)
SvenW
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av SvenW »

Det finns här:
http://web.comhem.se/~u31829222/

Jag kan googla fram 'Xhec' utan problem. Överst på listan. Kanske Google är så avancerat att detta bara gäller för mig. Vet inte.

Tacksam att få veta vilka problem ni möter om ni testar. Man måste själv kompilera. Debian eller Ubunbtu med X-server, men inte MS-Windows.
Man måste först ladda ner Xlib.h, och kanske något mer.
Men observera att programmet är experimentellt och inte användbart för flertalet. Bara för hackare!
Men jag själv använder det tilsammans med gEDA-PCB och gnucap/ngspice och tycker att det är bäst.
Men man måste alltid vara beredd att hacka.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av Glenn »

hmm, känner igen XHec, är det möjligen så att du skrivit om det på usenet i forntiden ? typ swnet nånstans ?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av lillahuset »

Jag tog en liten titt men det är nog inget för mig. Tack iallafall.
SvenW
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bästa Fria PCB Design Mjukvara

Inlägg av SvenW »

Glenn: Ja det kan stämma. Jag var på usenet sci.electronics.design. Men också i gEDAs mailinglistor om du följde dem.

lillahuset: Man behöver inte kunna så mycket bara för att testa! Det räcker i stort sett att kunna kompilera.
Om man sedan vill få programmet att göra nytta krävs mer. För att vidareutveckla krävs kunskaper om Xlib. Tidigare använde jag GTK+,
men tyckte efterhand det var lättare att använda Xlib direkt.
Skriv svar