Designa pcb - freeware

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Designa pcb - freeware

Inlägg av überfuzz »

Jag funderar på att designa och beställa några pcb-kort. Är det någon som har bra tips på freeware för dubbel- eller en-sidiga kort?

Tack!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av TomasL »

Varför söker du inte här på forumet eler tittar i Wikin, denna fråga har väl blivit besvarad femtielva tusen gånger ungefär.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av psynoise »

Antal lager spelar nog ingen roll idag. Dock finns det skillnad när det gäller stöd om att sätta upp regler. Exempelvis behöver du kontroll av isolationsavstånd eller impedans blir antalet programvaror mer begränsat skulle jag tro.

Bra sökord på en svenskt elektronikforum borde vara "mönsterkort" och "kretskort" under rätt kategori.

http://elektronikforumet.com/forum/sear ... t=S%C3%B6k
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av Magnus_K »

Två av gratisprogrammen som verkar användas mycket av hobbyister är Eagle och Diptrace.

Eagle finns det gott om folk här som använder och kan säkert hjälpa dig igång med. Själv valde jag Diptrace. Mycket på grund av lizerdboy:s utmärkta youtube-guide för programmet.
(Läs mer om det i denna tråd under Guider / FAQ -> Diptrace-guide.)
Gratisversionen av Diptrace ger dig ett par hundra anslutningar men genom att skicka ett mail och intyga att du enbart använder din design till hobbybruk så utökas din gratislicens till 500 anslutningar. Vet inte om det finns liknande "begränsningar" i Eagle.

Det här är bara två i mängden, men väljer att endast nämna dessa, då jag tycker dom här två programmen omnämns mest i trådar här.

Lycka till i djungeln och har du mer specifika frågor om vad mjukvaran behöver klara av etc så fråga på. Enkel/Dubbelsidiga kort klarar nog dom flesta idag. :tumupp:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av hawkan »

Kicad finns också och har jag gått över till, mest för att kopplingscheman blir lite snyggare än i DipTrace som jag började med tack vare lizerdboys utsökta guide.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av lillahuset »

KiCad har koppling till CERN och är hyfsat avancerat. http://kicad-pcb.org/
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av psynoise »

Jag är lite nyfiken på KiCad men det är svårt att hitta information. En första undran är om det går att sätta upp nätklasser (net classes) redan i schema för att sedan använda dessa för isolationsregler (clearance rules) i mönsterkorteditorn?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av LHelge »

Jag tror inte det, har bara hittat det i layout-delen.

Själv har jag använt Eagle i säkert 10 år fram till nyligen. Under hela denna tiden har jag stört mig på de begränsningar som finns i freeware varianten. Vid 4-5 tillfällen har jag gjort seriösa försök att byta till något annat som KiCAD, DipTrace och Circuitmaker. Det har alltid slutat med att jag blivit tokig på hur krångligt workflow det är när man är van vid Eagle.

För en dryg månad sedan började jag labba med ett projekt som krävde 4-lagerskort så då tog jag till KiCAD. Den här gången tror jag att jag är fast. Jag börjar se de stora fördelarna med den lösa kopplingen mellan schema och layout vilket var den största stötestenen vid tidigare försök. Uppdelningen av bibliotek mellan device och footprint har jag också börjat gilla. Eventuellt ger jag DipTrace och Circuitmaker en chans framöver men jag tror inte att jag återvänder till Eagle.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av TomasL »

lösa kopplingen mellan schema och layout
Vad menar du med det, innebär det att ändringar i Layouten inte syns i schema och vice versa?

Använder själv EDWin och där har jag fullständig annotation både bakåt och frammåt mellan schema och layout.

Libbarna är uppdelade i fyra delar Komponent, Symbol, Layout samt Pad-stack, i Projektet skapas lokala libbar vilket innebär att man dels kan flytta projekt mellan olika installationer, utan att plocka med sig libbarna, och dels om man gör lokala förändringar, och de är och förblir just lokala.
Naturligtvis kan man skapa nätklasser osv med impedanskontroll, ledningsbredd mm, samt upp till 26 lager eller nått sånt, varken demo eller NC-versionerna har några begränsningar på designen.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av überfuzz »

Tack för alla tips!

Än så länge har jag testat PCB Creator och Fritzing. Båda verkar helt ok. Fast jag har bara gjort en litet enkelt testkort än så länge. Ska kolla era tips inom 'kort'.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av lillahuset »

De flesta kort jag har caddat har varit med Pads. Jag tycker KiCad är ett rimligt alternativ till mer eller mindre lyckade proprietära alternativ. Gillar speciellt att "allt" lagras som ASCII som möjliggör att man kan fixa problem med en editor.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av 4kTRB »

DesignSpark är ett mycket trevligt cad-program tycker jag.
Jag har inte använt det på några år och jag kan knappast tro
att det är mindre bra nu.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av lillahuset »

Några år? Har det funnits så länge?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av LHelge »

TomasL skrev:
lösa kopplingen mellan schema och layout
Vad menar du med det, innebär det att ändringar i Layouten inte syns i schema och vice versa?
...
I KiCAD ritar man först ett schema, med generella symboler. Ritar man en resistor behöver man inte bry sig om det är en 0603 eller 100W effektresistor. Behöver man skapa några egna symboler skapar man bara symbolen för schemat. Därefter tilldelar man alla komponenter en footprint och sedan expoerterar en netlist som man manuellt importerar i layout-editorn. I layouteditorn kan man sedan lägga till eller ta bort footprints, helt utan koppling till schema. Vill man gå tillbaka till schemat och göra ändringar får man exportera en ny netlist därefter importera den i layout-editorn. När man gör importen får man välja hur den ska hantera ändrade komponenter, nya komponenter, borttagna komponenter osv... Tidigare försök jag gjort med KiCAD har jag tyckt detta varit jättekrångligt, men nu börjar jag se hur flexibelt det är.

lillahuset: Ja, att allt är textfiler är bra, även om man inte vill in och hacka i dem själv underlättar det versionshantering. Jag kör schema, layout, libraries och allt sånt i samma mercurial-repo som firmware. Gör man ändringar på labbdatorn är det väldigt lätt att göra en merge/compare när man gjort bort sig och börjat greja med samma filer på den andra datorn.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Designa pcb - freeware

Inlägg av lillahuset »

Ibland är det väldigt praktiskt att kunna göra en ny "footprint" baserad på något som finns mha text editor. Jag har gjort det flera gånger.
Grafiskt gränssnitt är oftast enklast men inte alltid.
Skriv svar