Linux? vilken ska man installera?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av PTC »

Tjenixen

Har fått en liten multimediaenhet som jag tänkte stoppa in ett OP system på och funderar på Linux, men vilket skulle passa bäst?

Enheten är en ASRock modell ION3D
länk: http://www.tweaktown.com/reviews/3702/q ... index.html
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av tecno »

PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av PTC »

Hej Bengt
Tack för ett snabbt svar
Har aldrig sysslat med Linux för mig verkar det finnas olika? :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av tecno »

Ja vilken Linux variant som är vettigast till en multimediabox kan jag inte svara på, Google länken visade på Ubuntu. Ladda ner och testa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av Glenn »

Ta det som du känner folk som kör, så har du lättare att få hjälp.

Handlar det om x86-kompatibler så har alla stora distar ungefär samma kompatiblitet.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av Nerre »

Har du tänkt köra den som HTPC med fjärrkontrollen borde du nog titta på nån specifik multimedia-distribution (jag är bara insatt i MythTV men den är nog inget bra för nybörjare). Med en sån distribution så får du oftast ett GUI som fungerar bra att styra med fjärrkontrollen, jämfört med en vanlig skrivbordsmiljö med muspekare och små ikoner.

Ska du mer ha den som skrivbordsdator så är nog Ubuntu ett bra nybörjaralternativ.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av danielr112 »

Säger samma sak. Ta en dist som du vet folk i din närhet kan hjälpa dig med... Annars kommer du säkerligen fastna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av lillahuset »

Det finns väldigt mycket kunskap och hjälpsamhet här: debian-user-swedish@lists.debian.org
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av jesse »

Linux Mint.

Enligt min erfarenhet enklare att installera, större chans att det fungerar mot hårdvaran och någorlunda bra användarinterface... (jämfört med Ubuntu som jag aldrig kunnat vänja mig vid).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av lillahuset »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det viktiga är att du bara provar!
Själv kör jag med Linux Mint på Min ElitBook, men hustrun kör fedora, inga problem.
Men kom igång! Det kostar heller inget annat än kunskap att skifta!
Det finns ingen rätt distro. Det är upp till dig att välja användningsområde och support!

Kör på säger Lasp.

PS/ Det finns ju forum, dels www.Linuxforum.se och kunskaper om https://sv.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint eller den svenska sajten http://linuxmint.se/
Men viktigast är ju närområdet! Vem kan du kolla med?

Så ställ gärna frågor och lycka till. Linux och den fria programvärlden är värd ditt besök!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av Nerre »

Jo, med moderna distar så är det faktiskt rätt lätt att installera.

Jag har inte riktigt koll på Mint, men vad jag förstått är den fokuserad på att vara enkel. Ubuntu var ju de första som började fokusera åt det hållet men Mint-folket ansåg väl att Ubuntu började bli lite för komplext?

Både Mint och Ubuntu bygger väl på Debian, men skippar en del av Debians ideologi (Debian vill ju inte inkludera icke-fri programvara, men det är ju i de flesta fall bara att lägga till sektionerna contrib och non-free för att få med det).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av lillahuset »

Om jag minns rätt föddes Mint ur irritation över vissa val man gjorde i Ubuntu tex att tvångsinföra den senaste Gnome (skrivbordsmiljö).

Själv kör jag mest Mint och Debian. Mint föra att "det bara fungerar" och Debian för att jag tycker det är så sympatiskt.

Väljer man en av de stora så funkar det mesta. En "topplista" över vilka det har varit mest intresse för finns här (till höger): http://distrowatch.com/

Här finns en överblick över de tio största distributionerna:
http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Här en sökning på distributioner lämpliga för nybörjare:
http://distrowatch.com/search.php?ostyp ... tus=Active

Edit: Kolla hur livliga användargrupperna är.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av Nerre »

Jag installerar ju inte nytt så ofta, men jag kör oftast Debian (dels eftersom jag sympatiserar med deras ideologi, men också för att det var Debian jag började min Linux-bana med så jag är van vid det).

Jag har kört MythBuntu för MythTV ett tag, och installerade Xubuntu på sambons laptop, och visst finns det grejer där som känns lite enklare än i Debian, men det är ju inga överväldigande skillnader. Jag har "sysopat" en RH-server lite grann ett tag också (men den körde jag bara mot via ssh) och det tog ju en stund att lära sig skillnaderna. Men jag bara hjälpte ägaren av den hyrda servern att hålla grejerna igång typ (han var inte så duktig på det här, han köpte rätt mycket support av hostingföretaget).


Beskrivningen av Debian på Distrowatch är ju rätt kul läsning
The success of Debian GNU/Linux can be illustrated by the following numbers. It is developed by over 1,000 volunteer developers, its software repositories contain close to 50,000 binary packages (compiled for 8 processor architectures), and it is responsible for inspiring over 120 Debian-based distributions and live CDs. These figures are unmatched by any other Linux-based operating system.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux? vilken ska man installera?

Inlägg av Glenn »

lillahuset skrev: Väljer man en av de stora så funkar det mesta. En "topplista" över vilka det har varit mest intresse för finns här (till höger): http://distrowatch.com/
Distrowatch ska man dock ta med en EXTREMT stor nypa salt, dom mäter enbart på folk som aktivt går in på distrowatch, vilket ger ett tämligen dåligt urval.

Att mäta popularitet på fria operativsystem är f.ö väldigt svårt, en nedladdning av media kan mycket väl rendera i hundratals installationer, medans hundra nedladdningar kan rendera noll installationer osv, man kan inte heller mäta dom som hämtar updates efterssom alla inte hämtar via paketsystemet, plus att man inte får med dom som kör ouppdaterade OS.

..Dessutom bryr sej sällan folk som kör linux om det heller, man kör helt enkelt det man valt och så länge det finns tillräcklig support struntar man i resten :)
Skriv svar