Ellära, bra siter eller böcker??

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Ellära, bra siter eller böcker??

Inlägg av ankan »

Går en kurs i ellära och elektronik där vi nu håller på med typ kirshoffs-lag, RC, RL-kretsar, ossiloskop, transisoter, operationsförstärkare, kondingar och spolar mm.
Skulle behöva tips på bra site där man kan läsa på om detta eller bra bok.
Till kursen kör de med en bok som är i tjocklek med ELFA katalogen på engelska nämligen Boylestad, Introductory Circuit Analysis och att köpa den för 700:- känns lite overkill och lite väl dyr. Hittar inte beg heller.

Ursäkta stavningen.. Några tips??
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Jag hänger inte med riktigt...

Om nu de som genomför kursen har valt en speciell "kurs-literatur", blir det då inte ganska jobbigt att följa med i kursen om inte inte har just denna literartur ?? Personligen skulle jag (som lärare) tycka att det var väldigt jobbigt om inte alla har samma kursmaterial... Hur kan det vara "overkill" att skaffa den literatur som kursen bygger på ?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Vi använder aldrig boken rakt av med dess innehåll. Det refereras aldrig till den heller. Det är bara en bok de har valt för att eleverna ska kunna läsa någonstans om de inte fattar på lektionerna typ.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

OK, jag förstår...
När du skrev att "Till kursen kör de med en bok som...", så tolkade jag det så att den faktiskt användes aktivt under kursen... :-)

Hur som helst, du borde väll i princip kunna skaffa vilken nybörjarbok som helst i elektronik... Har du kollat www.bytbok.se ?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Nä jag har inte kollat där.. Har kollat på studentannonser och kthbok.
Hur som helst skulle jag vilja ha tips på bra pedagogiska böcker som ni andra här på forumet rekommenderar. För alla här är väll inte superbegovade så att de inte har behöt en bra bok eller site att lära sig från..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag vet att det fins en del böcker på biblioteket......även elektronikböcker, mestendels för nybörjare. Gratis, stort urval.....
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Tack det vet jag med men jag letar efter tips på bra bok. Någon här har väll haft någon bra bok som de vill rekommendera som berör ämnena?
Användarvisningsbild
dr. Agoz
Inlägg: 149
Blev medlem: 9 juni 2005, 11:39:07

Inlägg av dr. Agoz »

ankan du läser händelsevis inte i kista? känner igen boken... tycker den är riktigt bra om man verkligen vill förstå grunderna. önskar att jag spendarat mer tid försjunken i den.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Icecap, för fasen nämn inte Biblioteket !
Man kan bli anklagad för både det ena och det andra... :-) :-)

Nog om det...

ankan> "Tack det vet jag med men jag letar efter tips på bra bok."

Det har du ju redan fått från de som genomför kursen, eller ?
Är den boken inte "bra" ? (Personligen har jag ingen aning...)

För övrigt finns boken för 500:- hos www.bytbok.se :

http://www.bytbok.nu/php/classifieds.php?a=2&b=781
jostmart
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 november 2005, 21:45:40

Inlägg av jostmart »

Jag tycker serien "Elektronik för alla" är bra som inledning. Sen när man vill ha lite svårare kopplingar att lösa kan man öppna "Introductory Circuit Analysis".

EFA har jag lärt mig mycket ur när jag var ung :)
Skriv svar