Sökes: Literatur om switchade nätagg

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Sökes: Literatur om switchade nätagg

Inlägg av pbgp »

Hej

Jag kommer behöva dyka ner i och reparera ett switchat nätagg. Jag kommer lyckligtvis få lite hjälp så jag inte tar livet av mig eller fler komponenter i nätagget.

Men jag känner att jag skulle vilja vara lite bättre förberedd. Så jag undrar om ni har någon rekommendation av bra litteratur som beskriver teori och kanske lite praktikaliteter om switchande nätagg.

(Nätagget i fråga är en stor klump på ungefär 1kW till en SGI-dator, dvs 220 till 5 och 12 volt).

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Sökes: Literatur om switchade nätagg

Inlägg av psynoise »

Grundläggande för design hittar du i

Fundamentals of Power Electronics - Robert W Erickson och Dragan Maksimovic

Finns även några föreläsningar på Youtube från författaren




Sedan finns det såklart gurus som uttalar sig om lite av varje som Dr. Raymond B. Ridley

http://www.ridleyengineering.com/

Tror även han har en del på Youtube, sök på Ridley.


Men annars tycker jag man kommer långt med grundläggande kretsanalys och bra mätteknik. Försäkra dig att du förstår induktans, skaffa differential probar, RG178 kabel, några avstörningsferriter, skyddsglasögon och stoppa ena handen i fickan.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Sökes: Literatur om switchade nätagg

Inlägg av NULL »

Av de tre jag läst är Switching power supply design - Pressman Billings Morey den bästa hittills.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sökes: Literatur om switchade nätagg

Inlägg av pbgp »

Tackar!

Youtube-länkarna verkar intressanta att börja med och sen någon av böckerna att fördjupa sig i.
Skriv svar