Skissa i exel.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Skissa i exel.

Inlägg av orvar-e »

Går det att rita i skalor i exel, kan man få upp mått, alltså se hur många millimeter ett sträck är exempel.
Man kan ju rita sträck, fyrkanter pilar och cirklar i exel, men finns det kanske fler funktioner som inte är lika kända för alla?
Kanske nått extra plugin, (kanske drömmer lite väl nu).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skissa i exel.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Använd Visio eller motsvarighet i Libre (Open Office).
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Skissa i exel.

Inlägg av orvar-e »

finns de verktyg jag efter frågar i de progam, har du ritat med dem?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skissa i exel.

Inlägg av TomasL »

I Excel, kan du garanterat inte göra det, i Visio, ja med kalibrerad skrivare, kanske.
I Autocad, ja.
Vad är du ute efter?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Skissa i exel.

Inlägg av orvar-e »

Enkelt program med låg tröskel och hög tillgänglighet.
Autocad är säkert bra på alla sätt men det är dyrt att inhandla och tar tid att bemästra alternativt får man gå utbildning för att till fullo kunna tillgodogöra sig alla finesser.
Har hållit på med googlesketchup, ganska lätta att lära sig och gratis, och så klart flera begränsningar (som jag kan leva med).
Men ofta vill man på ett enklare sätt skissa upp i 2D utan en massa axlar som snurrar och hamnar fel, som med papper penna och linjal fast i datorn skulle jag vilja ha.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Skissa i exel.

Inlägg av bearing »

OpenOffice Draw.

Högerklicka, och välj synligt rutnät. Sen är det bara att rita, som på ett rutat papper. Dessutom syns koordinaterna och längden i statusfältet. Man kan flytta och dra i strecken efteråt. Kopiera och klistra. O.s.v. Rätt smidigt. Nu har jag iofs inte uppdaterat OpenOffice på länge, så jag hoppas att dom inte sabbat Draw.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Skissa i exel.

Inlägg av orvar-e »

Okej, tror jag har openoffice på bärbara, ska kolla den.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skissa i exel.

Inlägg av Nerre »

Jag har aldrig hittat nåt program som jag tycker känns bra att skissa i, ska jag skissa blir det papper och penna. Sen kan jag möjligen renrita i nåt program.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Skissa i exel.

Inlägg av Jan Almqvist »

orvar-e skrev:Enkelt program med låg tröskel och hög tillgänglighet.
MS Paint
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Skissa i exel.

Inlägg av xxargs »

Inkscape går också att rita i skala - dock inte att man kan få måttpilar automatiskt men däremot kan man markera en ritad linje, kurva eller en distanspil så kan den räkna ut längden och skriva texten på längden mitt på linjen/kurvan i vald skalfaktor (text som man sedan kan flytta). - finns förstås grid, snap och liknade faciliteter - inklusive att man kan få roterad grid i valfri gradtal, och lagerhanteringen (inklusive att flytta objekt mellan lagren och utskriftsordning) är fasen så mycket bättre än visio, som jag faktiskt ruttnat rejält på. Dock är det fortfarande mycket i Inkscape man skulle vilja förbättra i avseende realtidsvisning av linjelängd (i rätt skala) medans man passar in, positioner etc. lite mer åt cad-hållet, men visio är inte bättre heller i det avseendet.

IMHO tycker jag när man hittat metoderna i Inkscape att denna hanterar olika skalor betydligt bättre än visio (där man kan gör abort sig ordentligt och inte hitta tillbaka i efterhand, man spar tid på att göra ny ritning från början istället för att försöka hitta och lista ut alla dessa ställen som kan påverka skalan...). Inkscape har mycket högre inzoomningsområde (25500%) i jämförelse med visios ca 4000%[1]

Incscape känner till A-storlekar större än A3 (vilket visio inte gör rent default) vilket gör att den kan importera byggritningar som oftast är i A1-format även som PDF och även skriva ut i dessa format då A1 och A0 är gjorda i kända skalor och man vill behålla dessa även när man senare skriver ut själv till PDF.

I inkscape kan man också välja linjetjocklekar fritt medans man är hänvisade till standard under visio. Inkscape har också ganska rättframma objektmanupilations-vertyg som union, subtrahera-addera etc. och den vägen göra komplicerade objekt av primärkomponenter cirkel/ellips/fyrkant/rektangel (det skall finnas sådan under visio under någon meny - men har ej provat dessa) , däremot finns det inte färdiga figurbibliotek eller mallar på samma sätt som i visio, vilket MS tydligen lägger mycket energi på att skapa istället för att fixa grundläggande brister i visio som tex. dålig grundupplösning i manipulation när arbetsarken blir stora i storlek som A1 och A0.

Inkscape är jättebra på att knäcka upp PDF-filer med vektorgrafik och bryta upp dessa i hanterbara delar eller tex ändra linjefärger eller linjetjocklek - vilket brukar behöva göras när ritningarna kommer från autocad-utskrift där man pressat ned en A1-ritning till A4-blad i PDF-genereringen utan att byta pennor/linjetjocklek och det ser ut som att ritat med fetkrita samt att favoritfärgerna i ritningen är gul och cyan förutom svarta linjer... ...syns bra på vitt papper, eller hur - särskilt den gula texten som bara för att den har viktigaste informationen på hela bladet råkar givetvis skrivas med hårfina linjer och helt osynlig utskriven på vitt papper eller skärm där man inte zoomat in tillräckligt långt, till skillnad från resten som är skriven med fetkrita och texten är stora oläsliga blobbar... (så ser handlingarna allt för ofta ut i offentliga upphandlingar - dvs. det är direkt jätteurselt och man får ägna en massa tid och dribbla med olika program för att få dokument övh. läsbara - och nej, man får inte bättre ritningar även om man frågar efter detta...)

Det går hyffsat att med markera och kopiera objekt från Inkscape till Visio och faktiskt behålla skalförhållande (gissar att informationen går över via EMF i klippet), däremot är figuröverföring mha SVG-filformat (som är Inkscapes ordinarie lagringsformat) sämre då visios import av SVG-filer så skiter det sig när det gäller all text medans linjerna behålls hyffsat intakta. Om man inte visste bättre så ser det ut som en klassisk carrige-return linefeed-konflikt eftersom tecknen hamnar i hög - hur eller hur så förstår inte visio och Inkscape varandra när det gäller text över SVG-format och jag vet inte vems fel det är - men jag sätter nog min peng på att det är visios export/importfilter som krånglar...

Det som man också ruttnar är att visios hantering av mer eller mindre transparanta objekt och importerade bilder som man vill skall hanteras halvtransparant. kopierar man över objekt med halvtransparanta rutor från tex inkscape där bakomliggande objekt också skall synas igenom (tex för att beskriva täckning från en antenn på en planritning) - så blir det helfyllda block - eller om man kalkerar objekt från en fotografi etc.


[1]
Den delen ruttnar jag ordentligt på. Man gör små fina och detaljerade figurer som man senare likt legobitar gör större figurer som i sin tur gör ännu större objekt (tex från enskild frontpanel på ett kort med lite lysdioder, kontakter etc.) i en 19" rack, hela rack, hela stativ till rumsplacering av stativen (allt helst i en lämplig skala) - ju fler objekt man har och ju större yta det upptar på A4/A3 pappret - så kommer man att upptäcka att att man kan inte zooma in lika djupt som tidigare och snappingen/upplösningen när man skall flytta och ändra objekt blir allt grövre - du kan inte finjustera ett objekt på en panel till ett kort i 19" rack som du startade med om ritningen x antal timmar senare består av flertal stativ och kanske ett antal halvfärdiga objekt utanför 'pappret' och det når en nivå där det hela blir ohanterligt (man måste slakta figurer runtom eller flytta ihop dessa i hög närmare och helst in i arket för att minska upptagna ytan för att kunna zooma närmare igen. - och varför - jo i visio 2010 så kör man fortfarande ett gammalt GDI/WIN-API från windows 16-bit tiden och dessa har en begränsning i antal pixlar i grafiska ytan och är en orsak till varför man inte kan förstora mer än 4000% och att 'griden' den har för att koppla, adressera och flytta objekt är pixelbaserat och denna pixelbaserade ytan är skalad till storleken på objekten längst ifrån varandra i aktuella skrivyta - skulle skrivytan göras på A0-papper eller A1-papper (dvs standardformat för bygghandlingar) blir hanterings-upplösningen/griden på mm-nivå på en figur i ritningen - så det finns nog orsak till varför visio inte stöder pappersformat större än A3 då den grova upplösningen när man försöker rita 1 mm stor objekt på en A1-papper, skulle bli för uppenbar...
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skissa i exel.

Inlägg av Nerre »

Ja men tänk på att Inkscape är ett sånt där fruktkansvärt dåligt Open Source-program! Svindyra Visio MÅSTE ju vara bättre? :)

(Visio var i alla fall svindyrt förut, jag tror de gjort om prismodellen lite på senare år. Vi letade ritprogram till jobbet för en massa år sen och fick offert på 10k per licens för Visio. Vi köpte istället in nåt som hette Smart Draw som kostade 350 spänn per licens.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skissa i exel.

Inlägg av TomasL »

Kan undra vem som försökte lura er, Visio har legat i området 5k ungefär.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skissa i exel.

Inlägg av TomasL »

Beträffande pappersstorlekar i Visio, jag ritar problemfritt på A0, har inga problem med att zooma osv.
Beträffande bilder, använder inte sådana i Visio, så det kan jag inte kommentera.

Styrkan med Visio är den otroliga automatiseringen man kan åstadkomma.
Man kan få Visio att skapa egna ritningar helautomatiskt. Visio kan till exempelvis skanna av ett nätverk och skapa en komplett nätverkskarta, om man så vill.
Visio kan helautomatiskt skapa grafisk representation av databaser mm.

Du kan till och med generera programvara från ett flödesdiagram.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Skissa i exel.

Inlägg av xxargs »

Zooma är inte problemet - det är hanteringen av objekten som tex. skall sättas kant till kant som blir allt mer problematiskt ju större ritningen är och det blir lätt snett och vint, överlapp eller med springor mellan just för att hur man än gör så träffar man inte rätt position precis mittpå för att det skall gå i kant, för att positioneringsgridden blir grövre ju större ritningen är i visio.

Detta kanske kan inte ser så mycket av i utskriftsversionen men medans man jobbar med detta och kanske arbetar ganska ordentligt inzoomat, använder tum-objekt i en metrisk grid och upptäcker att man inte längre kan sätta saker kant till kant fast det gick bra innan och man kopplar inte detta till att man bytte från A4 till A3 ritram eller stor importerad figur eller modell att plocka delar ifrån, som är utsidan av ritramen.

För sådant skall inte hända i ett modernt program långt efter år 2000.... eller hur...

---

Att gå över till autocad (2D) är heller inte svaret, förutom prislappen så är de ganska stylitig att jobba med (och sakna en hel del som går att göra i visio och inkscape, men har också funktioner som man önskade att visio/inkscape hade) och lång upplärningstid innan det produceras vettigt och i princip skall man ha det som heltidsjobb och inte som en då och då ritverktyg - och fortfarande idag 2015 så ser tex. anläggningsritningar gjorda i autocad fortfarande ut som något som kom ur en penplotter 1988.... - förmodligen kan en modern autocad göra väldigt mycket mera men det är inget som utnyttjas trots priset man betalar för programpaketet utan man kör vidare sina gamla ritningsmallar ...från 1988... (jag vet, jag hårddrar lite här)
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skissa i exel.

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Kan undra vem som försökte lura er, Visio har legat i området 5k ungefär.
Det här var nog runt 10 år sen, och licensen kostade om jag inte minns fel olika beroende på vilka symbolbibliotek man ville ha. Engineering eller vad det kan ha hetat kostade 10k per licens, grund-Visio utan symbolbibliotek var billigare.
Skriv svar