Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Molntjänst Vs server hemma
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=79160

Författare:  orvar-e [ 22.41 2015-09-11 ]
Inläggsrubrik:  Molntjänst Vs server hemma

Ibland skulle jag vilja komma åt program på jobbet, det går ju inte att installera något på jobbets datorer av säkerhetsskäl lika bra det.
Vissa (ganska få) program går att köra från USB-stick men flest gör det inte, så vad är enklast mest ekonomiskt minst krångligt osv att satsa på. En server som går dygnet runt hemma eller månadsavgift på hos något av alla molntjänster som finns.
Jag ser stora fördelar i att alltid kunna jobba i samma version i ett projekt.

Författare:  vaxfan [ 23.20 2015-09-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Molntjänst Vs server hemma

Sätt upp din egen maskin och kör sedan TeamViewer mot den.
Enkelt och smidigt.

Författare:  orvar-e [ 23.59 2015-09-11 ]

Låter enkelt när du beskriver det så. :?
Prestanda på en servermaskin, arduino, skechup och nått app tillverkningsprogram är väl det jag kommer på nu det jag vill kunna köra? Går att göra server av en vanlig dator??
Vill ha så låg förbrukning som möjligt på den, vad gäller då?

Om man räknar in inköp av dator och lite mjukvara (antivirus) vs den billigaste molntjänsten så borde jag kunna köra molnet nått år innan datorn blir mer mer lönsam.
Har inte hotmail nån typ av molntjänst eller det kanske bara är dokument lagring.

Skillnad på molntjänst och molntjänst här. Lagring på moln eller server utrymmer på moln.

Författare:  TomasL [ 00.37 2015-09-12 ]

Öh, vad vill du, Server eller remote? Du får bestämma dig.

Författare:  orvar-e [ 00.56 2015-09-12 ]

Vad är skillnaden? Frågar pga av min okunnighet inget annat.

Författare:  lillahuset [ 08.01 2015-09-12 ]

Det är möjligt att jag är paranoid men jag vill absolut inte ha något i "molnet".

Om du ska köra Windows tycker jag vaxfans förslag verkar vettigt. Jag har kört lite TeamViewer och gillade det inte men jag inser att det passar många. Däremot vet jag inte riktigt hur praktiskt det är om man ska överföra filer till och från servern. Vi använde PuTTY och det gav heller ingen riktig mersmak. Men jag är ju påverkad av mitt långvariga umgänge med pingvinen.

Författare:  Nerre [ 08.30 2015-09-12 ]

Om jag fattar rätt så vill Orvar kunna sitta på jobbet och köra program som han inte får installera där.

Spontant känns det inte riktigt som den optimala lösningen att sitta och köra nån remote-klient, men idag är det kanske enkelt att köra en sån utan installation?

En tanke är ju att köra en virtuell maskin på jobbdatorn (det finns några som går att köra utan att installera, jag har testat en Linux-dist som kördes under QEMU). Fast där kanske prestanda suger.

Det finns väl inga "molntjänster" till rimliga priser där man kan köra valfria applikationer?

Författare:  TomasL [ 09.02 2015-09-12 ]

Remote desktop mot hemma datorn är väl det enklaste och bästa.

Författare:  AndLi [ 09.10 2015-09-12 ]

Varför krångla med en massa extraprogram?
Alla moderna windows har ju remote desktop/ fjärranslutning , bara att koppla upp en vpn länk mellan och köra.. (Där har väl teamviewer en fördel då de studsar datan via någon server på nätet så du inte behöver öppna brandväggen(vilket borde få vilken IT ansvarig som helst att blocka det direkt))

Brukar själv köra remote desktop över vpn när jag jobbar hemma, kör ADSL (14/2 enlig bredbandskollen) rullar på riktigt smidigt.
Dock funkar inte grafikintensiva program så bra!

(TomaslL var snabbare med samma lösning... För mycket text från mig?)

Författare:  TomasL [ 09.47 2015-09-12 ]

Fördelen med teamviewer är att man inte behöver bekymra sig över brandväggar mm (såvida inte dess portar är blockerade).
Med RDP (som är standard i Win) måste brandväggen till den datorn som man vill koppla upp sig mot vara inställd så att protokoll och portar skickas till avsedd dator.
Man behöver inte köra RDP över VPN, då RDP är krypterat.

Författare:  lillahuset [ 09.52 2015-09-12 ]

Jo det här med TeamViewer tyckte jag verkade som en säkerhetsrisk.

Författare:  TomasL [ 10.00 2015-09-12 ]

Sannolikt är det inga problem, anslutningen är ju krypterad och den är P2P, dock håller Teamviever av naturliga skäl konstant kontakt med en server, vilken hanterar anslutningarna.
Dessutom fungerar Teamviewer på i stor sett alla typer av system, och kan köras från en USB-sticka.

Författare:  lillahuset [ 10.05 2015-09-12 ]

Jo det är klart, litar man på teamviewerfolket så är det ju inget problem.

Författare:  orvar-e [ 22.19 2015-09-12 ]

Remote desktop/ fjärranslutning säger ni som kan, okej. Det är ju inte helt solklart för mig hur jag ska göra, men jag får väl återkomma när jag testat de instruktioner som finns.
Tack så länge.... :)

Författare:  TomasL [ 22.29 2015-09-12 ]

glöm inte att ställa in din brandvägg hemma (eller var det nu är).
Du måste vidarbefodra TCP-Port 3389 till datorn du skall ansluta till, dessutom måste du ha fast IP eller motsvarande för att kunna ansluta.

Författare:  orvar-e [ 22.41 2015-09-12 ]

Fast IP..... hmmm .... har för mig att min internet leverantör nämnde nått om att deras senaste ändring gjort att jag inte har fast ip längre.
Bra att tänka på iaf, tack för tipsen!

Författare:  TomasL [ 22.43 2015-09-12 ]

har du ingen fast ip, får du skaffa en sån där tjänst som tillhandahåller ett domännamn för dynamisk ip.

Författare:  ajje [ 22.47 2015-09-12 ]

3389 när det väl?

Författare:  lillahuset [ 22.48 2015-09-12 ]

Rekommenderar Duck DNS. http://www.duckdns.org/ Har kört den flera år och det fungerar bra. Finns andra också.

Författare:  TomasL [ 22.49 2015-09-12 ]

Öh, ja, gick lite för snabbt där 2 och 3 sitter för nära varandra i kväll.

Författare:  lillahuset [ 22.51 2015-09-12 ]

Såpass. :D

Författare:  TomasL [ 22.54 2015-09-12 ]

ja, en får fira lite i kväll, kom överens med föräkringsbolaget i går om en av mina bilar, som brann upp, och jag är nöjd, mycket nöjd.

Författare:  lillahuset [ 22.58 2015-09-12 ]

Gratulerar!
Låter lite grand som när försäkringstjänstemannen frågade mig om jag var nöjd med ersättningen för min Hilux. Svaret blev att jag tyckte det var bra snålt. Då höjde han budet. Minns inte med hur mycket men det kändes inte helt seriöst.

Författare:  TomasL [ 23.05 2015-09-12 ]

Problemet var väl att den var "omöjlig" att värdera då det inte finns några till salu här, hittade dock lite annonser på några franska, holländska och Schweiziska sidor.

Författare:  orvar-e [ 23.11 2015-09-12 ]

lillahuset skrev:
Rekommenderar Duck DNS. http://www.duckdns.org/ Har kört den flera år och det fungerar bra. Finns andra också.

Gratis? Vad tjänar de på det?
Svaret:
Citera:
why make a free DDNS service?

because we can, because before we started we couldn't, learning is fun

:D

Författare:  TomasL [ 23.12 2015-09-12 ]

free dynamic DNS hosted on Amazon VPC

Författare:  orvar-e [ 23.14 2015-09-12 ]

Du är snabb i kväll Tomas.

Författare:  lillahuset [ 23.24 2015-09-12 ]

orvar-e: Någon (jag tex) kanske gillar dem och bidrar eventuellt till deras verksamhet på frivillig basis.

Det är mycket här i världen som är gratis.
Ibland finansieras det av företag som inser att de kan tjäna mycket pengar på att det finns alternativ. Tex IBM som satsade en miljard dollar på Linux på 00-talet. Mycket för att de ville sälja sina tjänster utan att vara beroende av Microsoft.
Ett annat exempel var Sun som köpte det som skulle bli OpenOffice och plöjde ner utvecklingspengar i det mest för att jävlas med Microsoft.
Annars finansieras det av institut eller myndigheter som vill vara oberoende av Microsofts nycker. Eller av frivilliga programmerare som är trötta på Microsoft.

Har du noterat den röda tråden?

Författare:  orvar-e [ 23.31 2015-09-12 ]

Röd tråd ..... ja poäng där. :D

Författare:  lillahuset [ 23.37 2015-09-12 ]

Då spär vi på med en fil jag fick av en kund vid Stureplan. Mitt rykte är ändå hugget i sten. :D

Författare:  netrunner [ 22.17 2015-09-13 ]

Om det är så att det kniper lite med kunskapen om öppna portar / fast IP / remote deskptopserver... så kan det vara ett alternativ att med armarna lyfta och bära en dator till jobbet som du sen ställer på bord och startar.

Du får en kompetent Intel Core I3 för ca 3500kr ink allt.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... ternal:ref

Om du använder den i 3år så blir det 97kr i månaden.

Författare:  orvar-e [ 01.34 2015-09-14 ]

Med armarna wtf? då måste jag börja träna först. :lol:
Det funkar nog bra tills det att man på väg hem hamnar i argumentation med en övernitiskt Securitasvakt i porten, som har till uppgift att se efter att ingen knycker med sig valda delar av sin arbetsplats.
Kan bli nog så genant innan man bevisat att man faktiskt äger datorn att det inte är företagets dator. Så jag föredrar min lösning, kunskapen tryter just nu, men jag ser inga problem där ändå. Däremot så kan det vara praktiskt att köpa en extra dator som är dedicerad för uppgiften. Så tanten kan pilla på gamla datorn utan att besvära mig på jobbet. Har tittat på den här, allt på ett kort, kan byggas in i valfri låda och och säkert jäkligt energi snål.

Författare:  Miramithe [ 05.57 2015-09-14 ]

Men är programmen helt beroende av en win maskin? Funkar det med Linux? Då kan du ju köra riktigt energisnåla datorer. Jag har en odroid c1 hemma, drar ca 2-3W och kan köra den remote.

Författare:  netrunner [ 10.32 2015-09-14 ]

En kompis till mig är hemmabiofantast och jag frågade hur man ska bedöma bildkvaliet på olika TV:s? han: -"Har du testat att titta på TV:n med ögonen?" WIN.

Man kan väl anta att det är någon som saknar grejer som är stulna på arbetsplatsen och utreder det därefter. Att bära en väska in/ut på företag är normalt inte svårt.

Författare:  orvar-e [ 11.14 2015-09-14 ]

Skulle jag mot förmodan misslyckas med plan A så finns ju alltid plan B att falla tillbaka till.

Miramithe skrev:
Men är programmen helt beroende av en win maskin? Funkar det med Linux? Då kan du ju köra riktigt energisnåla datorer. Jag har en odroid c1 hemma, drar ca 2-3W och kan köra den remote.

Häftigt men jag är orolig för att den lilla tid som jag lyckas skrapa ihop mellan husrenovering och blöjbyten och arbete blir fel satsade, det lär ju inte bara vara vara att ladda i de program jag vill ha och köra?
netrunners är ju absolut enklast, men jag vill slippa att släpa en dator fram och tillbaka.

Måste det vara samma windows versioner för fjärrskrivbord?

Edit

Författare:  TomasL [ 12.30 2015-09-14 ]

Nej det är inte. Nödvändigt

Författare:  TomasL [ 16.02 2015-09-14 ]

För att förtydliga jag kör själv fjärrskrivbord mot W2k8 och 2k8R2 (motsvarar Vista resp W7) från:
Windows 7, Windows Phone 8.1 och iPAD.
Det kan vara så att en gammal klient kan ha problem att koppla upp sig mot en modern server, men då är det bara att hämta en modern klient hos MS eller konfigurera servern så den accepterar äldre klienter.

Författare:  Miramithe [ 17.19 2015-09-14 ]

Jag satte upp min odroid och fixade den på ett par kvällar trotts 2 barn varav en som bara var ett par månader då så det går, hade inte kunskapen innan. Men rätt lätt att fixa upp den, bara ladda ner en Linux dist från deras hemsida, lägg in det med ett program på minneskortet, stoppa i kort, ström och nätverk. Sen körde jag med putty in vncserver. Tog ett par kvällar att läsa hur man skulle göra och installera allt, och då kanske jag fick aktiv tid 30-45 min per kväll, värsta som kan hända är ju att det tar lite tid och du lär dig nå nytt.

Författare:  lillahuset [ 17.59 2015-09-14 ]

Miramithe: Jag har nästan samma erfarenhet av min XU4. Det var en del strul i början men det löste sig.

Nu tror jag tyvärr att orvar-e sitter ganska djupt i MS-träsket och förväntar sig att kunna köra windowsprogram i burken. Men jag kan ha fel. (Hoppas det.)

Författare:  orvar-e [ 18.12 2015-09-14 ]

Miramithe skrev:
Jag satte upp min odroid och fixade den på ett par kvällar trotts 2 barn varav en som bara var ett par månader då så det går, hade inte kunskapen innan. Men rätt lätt att fixa upp den, bara ladda ner en Linux dist från deras hemsida, lägg in det med ett program på minneskortet, stoppa i kort, ström och nätverk. Sen körde jag med putty in vncserver. Tog ett par kvällar att läsa hur man skulle göra och installera allt, och då kanske jag fick aktiv tid 30-45 min per kväll, värsta som kan hända är ju att det tar lite tid och du lär dig nå nytt.

Okej, nyttig information det finns folk som lyckas att hålla två bollar i luften ändå. :wink:
Intressant iaf, ska börja med om jag får det att funka mellan win7 burken och xp-burken, kanske kan bli lite mer extrem senare.

Till dig lillahuset låter jag bilden tala, vet inte vad den har med saken att göra till 100% men jag älskar den. :D

Författare:  lillahuset [ 18.55 2015-09-14 ]

Det har gått nästan 19 år sedan dess.
Ser du dig själv som "Windows Fanatic"? jag känner mig inte som "Unix Jihad", snarare "Linux Pragmatic".
Det är ungefär 15 år sedan jag började nosa på Linux. Minns du W2k?. Jag körde det och tyckte Linux var väldigt konstigt men ändå lockande på något sätt.
För drygt tio år sedan slutade jag med "dual boot" på mina stationära datorer. Jag kör fortfarande "dual boot" på mina ThinkPad pga kunders önskemål.
Det har varit en lång resa, för det mesta trevlig men emellanåt jobbig. Jag är oerhört glad att jag tog steget.
Men jag inser att vissa inte vill/kan/får/orkar/vågar ta steget och har viss förståelse för det. Men lite trist är det. :cry:

Författare:  sodjan [ 19.12 2015-09-14 ]

Jag är väl "Windows pragmatic". Jag använder helt enkelt det
som bäst uppfyller mina behov av "personal computing". D.v.s
ger minst problem gentemot kunder o.s.v. Att vara pragmatiskt
behöver ju inte betyda att man gör samma val, behoven skiljer...

Författare:  TomasL [ 19.17 2015-09-14 ]

Det är väl samma här, använder det som ger mig mest "bang for the bucks" dvs Windows för närvarande.

Författare:  lillahuset [ 19.27 2015-09-14 ]

Trevligt! Hoppas att fler gör ett informerat val. :D

Författare:  orvar-e [ 20.26 2015-09-14 ]

lillahuset skrev:

Hur gjorde du för att få det att fungera?
Du använder dig av linux eller kör du windows, hur gjorde du med inställningen för routern betalade?

Författare:  lillahuset [ 20.36 2015-09-14 ]

Jag förstår inte riktigt frågan.
Citera:
Du använder dig av linux eller kör du windows, hur gjorde du med inställningen för routern betalade?

Jag följde bara instruktionen på http://www.duckdns.org/install.jsp. Iofs Linux på RPi.
Sen att jag var tvungen att logga in med Arsebook sved ju lite grand. :(

Författare:  TomasL [ 20.37 2015-09-14 ]

För att det skall fungera måste ditt modem vara bryggat, så din dator får sin IP från din leverantör, och du kör då ett program som servis i windows, detta program kontrollerar din IP och skickar den till DDNS -servicen.
Vissa modem har denna typ av funktioner inbyggda i sig, dock inte alla.
Samma gäller Linux, men då går programmet som en Daemon i stället (samma sak fast på Linux-språk).

Det är väl iofs möjligt att DDS servern kan lista ut din IP, men det beror ju på hur tjänsten fungerar.
Nu är det ett antal år sedan jag var tvungen att köra DDNS, och då krävdes att modemen var bryggade.

Edit, hur fan stavar jag i kväll.

Författare:  orvar-e [ 20.37 2015-09-14 ]

lillahuset skrev:
Det har gått nästan 19 år sedan dess.

Lika aktuell då som nu ........

lillahuset skrev:
Ser du dig själv som "Windows Fanatic"?

Jag ser mitt förhållande till windows mer som slentrianmässigt, jag kan inte säga att jag alltid trivs med henne men jag vet vad jag har. Eller jag tror mig veta för hon kan vara lite lögnaktig och måste ständigt vaccineras för att slippa löss och inte inte heller det funkar jämnt för hon är hett eftertraktad.
På skämt ..... 8)

Författare:  lillahuset [ 20.42 2015-09-14 ]

TomasL: Jo konceptet är ju enkelt.
orvar-e: Jo det kan ju vara svårt att skiljas från det invanda. :)

Författare:  orvar-e [ 20.43 2015-09-14 ]

lillahuset skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan.
Citera:

Jag följde bara instruktionen på http://www.duckdns.org/install.jsp. Iofs Linux på RPi.
Sen att jag var tvungen att logga in med Arsebook sved ju lite grand. :(

Gick efter instruktion för "windows script" det verkade stämma bäst, det är för winxp, win 7 och 8.

"Sen att jag var tvungen att logga in med Arsebook sved ju lite grand." vad menar du nu???

Författare:  orvar-e [ 20.46 2015-09-14 ]

TomasL skrev:
För att det skall fungera måste ditt modem vara bryggat, så din dator får sin IP från din leverantör, och du kör då ett program som servis i windows, detta program kontrollerar din IP och skickar den till DDNS -servicen.
Vissa modem har denna typ av funktioner inbyggda i sig, dock inte alla.
Samma gäller Linux, men då går programmet som en Daemon i stället (samma sak fast på Linux-språk).

Det är väl iofs möjligt att DDS servern kan lista ut din IP, men det beror ju på hur tjänsten fungerar.
Nu är det ett antal år sedan jag var tvungen att köra DDNS, och då krävdes att modemen var bryggade.

Edit, hur fan stavar jag i kväll.

Då måste jag kontakta leverantören för att få reda på nästan.

Författare:  TomasL [ 20.47 2015-09-14 ]

Pröva med att installera scriptet och se vad som händer.

Författare:  sodjan [ 21.32 2015-09-14 ]

> För att det skall fungera måste ditt modem vara bryggat, så din dator får sin IP från din
> leverantör, och du kör då ett program som servis i windows, detta program kontrollerar din
> IP och skickar den till DDNS -servicen.
> Vissa modem har denna typ av funktioner inbyggda i sig, dock inte alla.

Alla standard routers jag har sett senaste 10-15 åren har haft dynamisk DNS
som en inbyggd tjänst. Jag har använt det på vårat gamla Zyxel som vi hade
till ADSL på landet och till den TG799 som sitter på VDSL linan på kontoret.
Och det TG799 som Telia installerade vid våran fiber installation förra vintern
har samma funktion. Det är dock inte konfigurerat på hemma routern...

> Då måste jag kontakta leverantören för att få reda på nästan.

För att ta reda på vadå? Om funktionen finns i routerns så behöver du inte
snacka med någon. Din ISP har inte en aning om att du använder funktionen.
Kolla bara i routiern om du har en funktion som nedan...

Författare:  lillahuset [ 21.46 2015-09-14 ]

Jo för att registrera lillahuset.duckdns.org eller orvar.duckdns.org behöver man logga in med någon form av asocialt medium, Arsebook, Twitter eller liknande.

Om du sedan loggar in i din router kan du säkert se att du har en IP mot Internet och ett subnät mot dina datorer, tex 192.168.0.0. Så långt allt väl.
Om du vill ha kontakt med en speciell dator (och det är väl troligt) så får du "peka" ett (eller flera) portnummer mot den datorn i routern. Jag vet inte hur "normala" människor gör men jag har pekat en port tex 12345 mot port 22 (ssh) i min burk som ligger mot nätet, 21 mot port 21 (ftp) etc. Och nu ljög jag ordentligt. Idén är att om någon försöker ansluta till din IP med en viss port ska den hamna i den dator du vill.

Hur man gör med annat i Windows vet jag inte men TomasL verkar kunnig. :)

Och sodjan har naturligtvis rätt. Enda potentiella nackdelen är att routern kanske inte stödjer den DDNS-leverantör du vill använda.

Författare:  TomasL [ 21.50 2015-09-14 ]

Samma som med linux, dock måste ju tjänsten man skall ansluta till vara igång på måldatorn och eventuella lokala brandväggar i måldatorn måste tillåta anslutning.
Windows fixar det per automatik om man sparkar igång RDP-tjänsten.
I linux, tja det beror väl på vilken distr man kör och vad som snurrar i burken, med tanke på IP-Tables och SELINUX mm.

Författare:  lillahuset [ 21.56 2015-09-14 ]

TomasL: Jag hör dig. Linux är ett träsk. :lol:

Författare:  sodjan [ 22.00 2015-09-14 ]

> Enda potentiella nackdelen är att routern kanske inte stödjer den DDNS-leverantör du vill använda.

Jag vet inte vad som krävs, men så här ser det ut i alla fall. Frågan är vad t.ex "custom"
betyder. Sen så vet jag inte heller om protokollet är standardiserat på något sätt, i så fall
så borde det inte spela någon roll vilken leverantör man har, man anger ju direkt den
server som routerns ska ansluta till för att uppdaterad DNS...

Sen så är det ju en set-and-forget funktion. Om routern får en ny IP from ISP'n
så uppdaterad den automatiskt direkt. Jag tror att den gör det vid varje omstart
också, och kanske med något fast intervall. Hur som helst, på kontoret satte jag
upp det för 5-6 år sedan och jag har verken rört det sedan dess eller haft några
som helst åtkomst problem till kontors servern. Varför man ska krångla med ett
göra samma sak på en egen intern maskin fattar jag inte alls...

Författare:  sodjan [ 22.15 2015-09-14 ]

Se även bl.a.:
http://community.plus.net/forum/index.php/topic,126936.0.html/
http://www.eddgrant.com/blog/2011/03/08/setting-up-dynamic-dns-using-a-thomson-tg585-v7-and-zoneedit.html

För att använda "custom" så behöver man alltså först konfigurera den "leverantören".
Uppenbarligen genom ett telnet interface. Detta gäller alltså Thomson/Technicolor...

Författare:  lillahuset [ 22.22 2015-09-14 ]

Min router supportar bara ett par DDNS-leverantörer så i mitt fall blir det lite mer krångel.

Edit: Men som du säger det är inget man petar i speciellt ofta. Och följdaktligen ser ut som en guppy vid matdags när det krånglar. :doh:

Författare:  sodjan [ 08.01 2015-09-15 ]

Det där är ju en väldigt intressant kommentar... :-)

Är det bättre med något som krånglar lite lagom ofta så att man får anledning att hålla på med det?
Eller något som fungerar stabilare, men där det istället blir problem med att upprätthålla kompetens?

Eftersom jag själv jobbar med ett av de stabilaste operativsystem som har byggts, så ser vi ibland
problem med kompetens eftersom ingen normalt behöver göra något. Samma sak med databasen,
den bara går och går och "DBA" rollen blir nästan ingenting. Det klagas ibland från kunden att
det är svårt att hitta personal och jag brukar säga att de väl får byta till något som kräver
mer personal istället... :-)

Författare:  Nerre [ 08.07 2015-09-15 ]

De flesta leverantörer av Dynamisk DNS använder något av ett fåtal protkoll.

Jag kör Dynamisk DNS mot Loopia, de använder samma protokoll som DynDNS så det enda man behövde ändra där var adressen till servern.

Författare:  sodjan [ 08.32 2015-09-15 ]

Ja, det är lite så som jag tyckte att det borde fungera.
Varför skulle var och en hitta på sina egna protokoll för detta?
Det borde räcka med inloggningsuppgifter samt att peka på en server.

Dessutom kändes t.ex "DtDNS" och "gnudip" mer som protokoll
än som leverantörer...

Ah, verkar så... http://gnudip2.sourceforge.net/

Så oavsett vilken leverantör man använder så bör det fungera om de
använder en av de tillgängliga protokollen.

Författare:  lillahuset [ 10.56 2015-09-15 ]

Akta dig så de inte gör det. :D

Edit: Byter till något som krånglar alltså.

Författare:  orvar-e [ 20.45 2015-09-15 ]

lillahuset skrev:
Jo för att registrera lillahuset.duckdns.org eller orvar.duckdns.org behöver man logga in med någon form av asocialt medium, Arsebook, Twitter eller liknande.

Okej så illa, jag som inte har nått av dem.

Författare:  lillahuset [ 20.53 2015-09-15 ]

Jag råkade ha ett Arsebook-konto som jag registrerade pga tjat i omgivningen. Det är flera år sedan jag använde det till något annat än DuckDNS.

Författare:  TomasL [ 20.53 2015-09-15 ]

Nu finns det ju andra DDNS-tjänster, vilka kanske inte gräver sådan där login.
Det är ju bara att söka (med valfri motor) så hittar du, dock ägs ju alla sökmotorer av stora och elaka amerikanska företag :wink:

Författare:  orvar-e [ 23.03 2015-10-04 ]

Nu har jag fått till det jag önskade. Använder mig av teamviewer så enkelt att till och med en dator analfabet som jag kan få till det. :)
Helt klockrent, lite förvånad över att tipset inte kom härifrån.

Författare:  elabbe [ 06.23 2015-10-05 ]

orvar-e skrev:
Helt klockrent, lite förvånad över att tipset inte kom härifrån.
Räknas inte första inlägget? :humm:
vaxfan skrev:
Sätt upp din egen maskin och kör sedan TeamViewer mot den.
Enkelt och smidigt.

Författare:  orvar-e [ 11.04 2015-10-05 ]

Förstod nog inte vad han menade då, över 60 inlägg kanske helt i onödan. :wall:

Behöver inte vara förvånad längre. :lol:

Författare:  vaxfan [ 12.47 2015-10-05 ]

Jag ska försöka vara tydligare nästa gång jag kommer med något förslag på lösning. :)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme