Molntjänst Vs server hemma

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av netrunner »

Om det är så att det kniper lite med kunskapen om öppna portar / fast IP / remote deskptopserver... så kan det vara ett alternativ att med armarna lyfta och bära en dator till jobbet som du sen ställer på bord och startar.

Du får en kompetent Intel Core I3 för ca 3500kr ink allt.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... ternal:ref

Om du använder den i 3år så blir det 97kr i månaden.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

Med armarna wtf? då måste jag börja träna först. :lol:
Det funkar nog bra tills det att man på väg hem hamnar i argumentation med en övernitiskt Securitasvakt i porten, som har till uppgift att se efter att ingen knycker med sig valda delar av sin arbetsplats.
Kan bli nog så genant innan man bevisat att man faktiskt äger datorn att det inte är företagets dator. Så jag föredrar min lösning, kunskapen tryter just nu, men jag ser inga problem där ändå. Däremot så kan det vara praktiskt att köpa en extra dator som är dedicerad för uppgiften. Så tanten kan pilla på gamla datorn utan att besvära mig på jobbet. Har tittat på den här, allt på ett kort, kan byggas in i valfri låda och och säkert jäkligt energi snål.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av Miramithe »

Men är programmen helt beroende av en win maskin? Funkar det med Linux? Då kan du ju köra riktigt energisnåla datorer. Jag har en odroid c1 hemma, drar ca 2-3W och kan köra den remote.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av netrunner »

En kompis till mig är hemmabiofantast och jag frågade hur man ska bedöma bildkvaliet på olika TV:s? han: -"Har du testat att titta på TV:n med ögonen?" WIN.

Man kan väl anta att det är någon som saknar grejer som är stulna på arbetsplatsen och utreder det därefter. Att bära en väska in/ut på företag är normalt inte svårt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

Skulle jag mot förmodan misslyckas med plan A så finns ju alltid plan B att falla tillbaka till.
Miramithe skrev:Men är programmen helt beroende av en win maskin? Funkar det med Linux? Då kan du ju köra riktigt energisnåla datorer. Jag har en odroid c1 hemma, drar ca 2-3W och kan köra den remote.
Häftigt men jag är orolig för att den lilla tid som jag lyckas skrapa ihop mellan husrenovering och blöjbyten och arbete blir fel satsade, det lär ju inte bara vara vara att ladda i de program jag vill ha och köra?
netrunners är ju absolut enklast, men jag vill slippa att släpa en dator fram och tillbaka.

Måste det vara samma windows versioner för fjärrskrivbord?


Edit
Senast redigerad av orvar-e 14 september 2015, 15:35:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

Nej det är inte. Nödvändigt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

För att förtydliga jag kör själv fjärrskrivbord mot W2k8 och 2k8R2 (motsvarar Vista resp W7) från:
Windows 7, Windows Phone 8.1 och iPAD.
Det kan vara så att en gammal klient kan ha problem att koppla upp sig mot en modern server, men då är det bara att hämta en modern klient hos MS eller konfigurera servern så den accepterar äldre klienter.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av Miramithe »

Jag satte upp min odroid och fixade den på ett par kvällar trotts 2 barn varav en som bara var ett par månader då så det går, hade inte kunskapen innan. Men rätt lätt att fixa upp den, bara ladda ner en Linux dist från deras hemsida, lägg in det med ett program på minneskortet, stoppa i kort, ström och nätverk. Sen körde jag med putty in vncserver. Tog ett par kvällar att läsa hur man skulle göra och installera allt, och då kanske jag fick aktiv tid 30-45 min per kväll, värsta som kan hända är ju att det tar lite tid och du lär dig nå nytt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

Miramithe: Jag har nästan samma erfarenhet av min XU4. Det var en del strul i början men det löste sig.

Nu tror jag tyvärr att orvar-e sitter ganska djupt i MS-träsket och förväntar sig att kunna köra windowsprogram i burken. Men jag kan ha fel. (Hoppas det.)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

Miramithe skrev:Jag satte upp min odroid och fixade den på ett par kvällar trotts 2 barn varav en som bara var ett par månader då så det går, hade inte kunskapen innan. Men rätt lätt att fixa upp den, bara ladda ner en Linux dist från deras hemsida, lägg in det med ett program på minneskortet, stoppa i kort, ström och nätverk. Sen körde jag med putty in vncserver. Tog ett par kvällar att läsa hur man skulle göra och installera allt, och då kanske jag fick aktiv tid 30-45 min per kväll, värsta som kan hända är ju att det tar lite tid och du lär dig nå nytt.
Okej, nyttig information det finns folk som lyckas att hålla två bollar i luften ändå. :wink:
Intressant iaf, ska börja med om jag får det att funka mellan win7 burken och xp-burken, kanske kan bli lite mer extrem senare.

Till dig lillahuset låter jag bilden tala, vet inte vad den har med saken att göra till 100% men jag älskar den. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

Det har gått nästan 19 år sedan dess.
Ser du dig själv som "Windows Fanatic"? jag känner mig inte som "Unix Jihad", snarare "Linux Pragmatic".
Det är ungefär 15 år sedan jag började nosa på Linux. Minns du W2k?. Jag körde det och tyckte Linux var väldigt konstigt men ändå lockande på något sätt.
För drygt tio år sedan slutade jag med "dual boot" på mina stationära datorer. Jag kör fortfarande "dual boot" på mina ThinkPad pga kunders önskemål.
Det har varit en lång resa, för det mesta trevlig men emellanåt jobbig. Jag är oerhört glad att jag tog steget.
Men jag inser att vissa inte vill/kan/får/orkar/vågar ta steget och har viss förståelse för det. Men lite trist är det. :cry:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av sodjan »

Jag är väl "Windows pragmatic". Jag använder helt enkelt det
som bäst uppfyller mina behov av "personal computing". D.v.s
ger minst problem gentemot kunder o.s.v. Att vara pragmatiskt
behöver ju inte betyda att man gör samma val, behoven skiljer...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

Det är väl samma här, använder det som ger mig mest "bang for the bucks" dvs Windows för närvarande.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

Trevligt! Hoppas att fler gör ett informerat val. :D
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

lillahuset skrev:Rekommenderar Duck DNS. http://www.duckdns.org/ Har kört den flera år och det fungerar bra. Finns andra också.
Hur gjorde du för att få det att fungera?
Du använder dig av linux eller kör du windows, hur gjorde du med inställningen för routern betalade?
Skriv svar