Gå över till Linux från Windows

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45274
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av TomasL »

Jo, det gör de, gissar att den årliga serviceavgiften (inte inkluderande licensen i sig) per stol motsvarar ett licensköp av Inventor, typ.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av säter »

Pro/Engineer var programmet jag tänkte på.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45274
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av TomasL »

Hittade en prisuppgift, Catia ligger på $65 000:- per stol plus runt 20% i serviceavgift per år. Detta var tydligen 2012.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av lillahuset »

dmiller: Välkommen i klubben. Hoppas du hittar acceptabla alternativ.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45274
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av TomasL »

gkar skrev:Catia verkar finnas för Linux numera.
http://www.3ds.com/products-services/ca ... ola/linux/
Nja, det är bara modellering och simulering, typ Autodesk Maya och liknande
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av Glenn »

säter skrev:Pro/Engineer var programmet jag tänkte på.
Pro/E har iaf gått att köra på linux, men jag har för mej att nya versioner har droppat den supporten.

Vi hade det på jobbet (i både windows och linux) en gång i tiden, men det ersattes med solid edge om jag minns rätt.

NX finns ju för linux annars, jag vet inte om det uppfyller TS krav dock, jag är inte så hemma på CAD-system..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Beror ju på om det är professionellt eller inte.
Är det professionellt finns det inga fungerande CAD-alternativ i linuxvärlden.
Vad är problemet med NX menar du då ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45274
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av TomasL »

Tja, priset är väl en sak, en mille per stol eller nått sådant.
Dessutom tillkommer kostnaderna för Operativet också, vilket inte är gratis, trots att det är linux.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av Gizmo »

Det finns ju två olika sätt att lösa det där med programvara avsedd för Windows men körbart i Linux.
Men det är mycket lättare och trevligare nu än det var för tio år sedan.

Antingen så installerar man Wine på Linuxmaskinen, jag minns inte exakt hur det är uppbyggt men har för mig att det härmar windows API:er och sålunda får program för windows att fungera. Nackdelen är att man då kanske inte kan köra den absolut senaste versionen av programmet, utan för nöja sig med en version som är 6 år gammal eller så.
Du hittar en sökruta i högra hörnet på https://appdb.winehq.org/ och som exempel så finns det versioner av AutoCad som fungerar.

Variant två är att köra en liten virtuell windowsmaskin i sin dator som man drar igång när man nu vill köra windows och windowsprogram. Det här kräver ganska mycket av datorn, så kanske inget att köra på en gammal laptop (men har du mycket minne och SSD-disk så flyter det på bra). Finns ganska många olika virtualiseringsprogramvaror, jag har kört mest VirtualBOX, på jobbet kör jag VMware.
Fördelen med det är att då får man sin virtuella maskin i ett "fönster" i den vanliga datorn. Lätt att kopiera sin virtuella maskin mellan flera datorer, eller göra backup på den miljö man är nöjd med.

Variant tre är att helt enkelt köra dual boot. Du installerar då windows först på datorn och har en partion för det. Därefter installerar du Linux, då får du välja vad du skall starta. (Man kan installera Linux först, och sedan Windows, men det är enormt mycket krångligare). Nackdelen är att det krävs en omstart för att byta operativsystem.

Catia har länge rullat under AIX (*nix-variant, inte Linux men likt) på stooora arbetsstationer, men numera kör man det på Windows, har jobbat med skötsel av systemet runt catia för ett antal år sedan.

Själv har jag kört Ubuntu på jobbdatorn i några år, kör både virtuella Windowsmaskiner och Linuxdito, funkar fint.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Tja, priset är väl en sak, en mille per stol eller nått sådant.
Dessutom tillkommer kostnaderna för Operativet också, vilket inte är gratis, trots att det är linux.
Fast nu var det ju inte det du påstod heller..
TomasL skrev: Är det professionellt finns det inga fungerande CAD-alternativ i linuxvärlden.
Att priset är högt tyder väl snarare på motsatsen då, just att det är avsett för professionellt bruk.

Dessutom tillkommer ju kostnaden för OS även om man kör windows så jag förstår inte varför det skulle vara relevant ?
kostnaden för operativsystemet är ju uppenbarligen ändå peanuts jämfört med licensen om nu din prisuppgift stämmer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45274
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av TomasL »

Nu gällde det ju SW och ACAD, och liknande program.

Naturligtvis är det så att har man obegränsad budget, så kan man göra i princip vad som helst.
För oss vanliga dödliga är Catia och NX knappast något realistiskt alternativ utan enbart en dröm, typ.
Så om jag då omformulerar svaret:
För oss vanliga dödliga finns inga realistiska altenativ om man skall använda det proffesionellt.

Det finns ju ingen som helst anledning att krångla till det med att köra virtualiserat eller ens emulerat.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av lillahuset »

Jodå, det finns många anledningar att köra virtualiserat. Fungerar utmärkt och är i många fall väldigt praktiskt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45274
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av TomasL »

Jovisst, är det så.
Om nu de flesta program kräver ett visst OS, och dessa dessutom som i det här fallet är väldigt tunga, är det ju bättre att ha detta som bas-os, och virtualisera det andra OSet där man kör lite lättare program, om man nu måste.
Om man nu som TS vill köra SW och ACAD, är det enda rätta att köra Windows , och om man nödvändigtvis vill köra Linux, så kan man köra det i en virtuell maskin i stället.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av lillahuset »

Är man beroende av ett program i sin verksamhet styr det rimligen val av OS, det håller jag med om.
Själva virtualiseringen ger väldigt lite overhead om båda OSen använder samma processorarkitektur så det behöver man inte oroa sig för.

Nu ska jag starta XP i VirtualBox och fixa bokföringen. Alltid i sista minuten. Deklarerar gör jag med mitt mobila BankID under Android i en VirtualBox. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gå över till Linux från Windows

Inlägg av säter »

TomasL skrev:Om man nu som TS vill köra SW och ACAD, är det enda rätta att köra Windows , och om man nödvändigtvis vill köra Linux, så kan man köra det i en virtuell maskin i stället.
Eller göra som jag, köra med 2st maskiner.
Skriv svar