FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

Gav mig f@n på att jag skulle fatta hur Sketch fungerade
FreeCAD_0.png
Började med att rita en Sketch av en VKR 80x80x8 x XXX
41 contraint senare så var FreeCAD belåten
FreeCAD_1.png
Körde sedan extrude på den, inte f@n blev det rätt :tumner:
Kolla YT, aha man ska göra en pad :tumupp:
FreeCAD_2.png
En ny Sketch på en hålbild gjordes, en rektangel som construktion lines och dit med 4 cirklar låsta till rektangelns hörn samt gemensam radie contraint (12 contraint totalt)
FreeCAD_3.png
Sen körde jag pocket med den Sketchen
FreeCAD_4.png
Underbart smidig, bara att gå in i resp. sketch sedan och justera mått om man behöver ändra något, har tidigare gjort allt i solider.

Jag är nu nöjd med mig själv och kan gå vidare till sängen utan att passera kylskåpet 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av Anders Olsson »

Jag vill egentligen inte klaga på FreeCAD, det är trots allt gratis, men jag höll på att bli vansinnig när jag provade FreeCAD och försökte göra nåt liknande.

Jag förstår inte varför gratisprogrammen inte kan använda sig av datumplan så man har fasta referenser.
Finns det några patent som hindrar det, eller vad är det frågan om?
Allt blir så fantastiskt mycket smidigare om man har fasta plan att utgå från och kan lägga till nya plan refererade till dom fasta planen.

Det där fyrkantsröret med hål i tar väl ca 2 minuter att rita i t.ex ProE.
Det ProE jag refererar till är elva år gammal version, så det är inte "state of the art" direkt.

Man väljer extrude och klickar på ett av planen som sketch-plan.
Sedan gör man förslagsvis röret symmetriskt i förhållande till de två andra planen för att spara på måttsättningen.

Då röret är symmetriskt och en åttondel av tvärsnittet räcker för att definiera dess form så ritar man tre symmetrilinjer, en horisontell, en vertikal och en med 45 graders vinkel.
Sedan ritar man bara en åttondel av röret med horisontella linjer och radierna vinkelräta mot 45 graders-linjen:
proe_rör.PNG
Sedan speglar man över 45-graders linjen, speglar igen över den vertikala linjen och igen över den horisontella:
proe_rör2.PNG
Så enkelt blir alla constrains automatiskt inbyggda i modellen. Minimalt antal mått blir definierade. Jag valde att måttsätta ytterbredd, tjocklek och radie:
proe_rör3.PNG
Sedan trycker man okej, väljer längd på röret och trycker okej igen:
proe_rör4.PNG
Jag skulle nästan kunna döda för ett gratisprogram som fungerar ovanstående vis.
Jag har testat MÅNGA och jag blir lika besviken varje gång när jag inte hittar denna typ av funktioner.

Med detta vill jag inte totalsåga FreeCAD, utan mera ge en inblick i skillnaderna och efterlysa eventuella gratisprogram med sketch-funktioner liknande ovanstående exempel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

Ja FreeCAD har en bra bit kvar tills den är konkurrenskraftig med betalversioner, men vägrar man microvirus os så har man inte så jäkla mycket att välja på. Betalar gärna för programvara, men då ska man helt plötsligt pantsätta bil och hem för lite hobby caddande :tumner:

Nu kan jag i princip skapa allt jag behöver i FreeCAD, QCad eller KiCad så lite bök får jag stå ut med.


På jobbet är det annat som gäller
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

Gjorde en generisk modell av vinkelstång i dag, får fixa alla kända standardprofiler så blir det enkelt att kopiera in vid behov och justera några mått i sketchen

Var mycke mer fippel innan jag fick Sketchen att hänga ihop vid mått ändringar
Skulle vilja kunna lägga formel i constraint ( Rf=Rk/2 )
FreeCAD_5.png
FreeCAD_6.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av Micke_s »

Ser trevligt ut, ska nog också lära mig sketch i freecad.
Det jag saknar i freecad, i alla fall inte vad jag har hittat är lätt sätt att flytta omkring 3D objekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av orvar-e »

Funkar det på XP?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av Meduza »

Enligt deras hemsida, ja.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av orvar-e »

okidoki då måste jag testa det ....
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av bearing »

Lustigt att tråden kom upp just nu, för jag gav nämligen själv gett FreeCAD ett nytt försök i dagarna. Den nya versionen innehåller verktyg för att kopiera operationer linjärt eller cirkulärt - ett stort steg framåt. Se dock till att rita i rätt plan ifall ni ska göra cirkulära operationer. Jag började rita en fälg i XY-planet, vilket gjorde att min revolve behövde göras runt X-axeln. Detta blev väldigt klurigt att få till. När jag nu sedan lägger in en eker, och försöker kopiera den cirkulärt, verkar det inte gå. Antar att jag borde ritat fälgen i XZ eller YZ från början.

FreeCAD verkar fortfarande inte ha någon Assembly-modul. Min plan är att rita delarna i FreeCAD, och sedan exportera som STEP eller IGES, och importera i "Creo Elements Direct Modeling Express 4.0" för att göra assemblies (max 60 delar). Creo är gratis (men stängd källkod).
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av Krille Krokodil »

Där är potential i programmet men jag stället mig lite frågande till deras projektledning, man satsar på allt samtidigt, CAD, FEM, Robot, raytracing m.m. Det hade nog varit bättre att fokusera projektet på sketchern, solidmodellering och assembly, enbart det är komplext så det räcker.

Dassault har över 3000 utvecklare anställda och det tar ändå år för dem att ta fram varje workbench och få den buggfri.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

Lite halvt OT i min egen tråd 8)

För de som har en 3D printer så finns det ett g-code macro på gång till FREECAD så man kan använda CuraEngine.
CuraEngine Plugin

Bra eller anus har jag ingen möjlighet att verifiera då jag saknar både 3D printer och förstånd.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av blueint »

Förstånd, var kan man ladda ner det? :D
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

0.14 är släppt :vissla:

http://www.freecadweb.org/

Ingen assembly denna gången heller, sket sig på mitten så att säja
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av blueint »

Håller det måttet för skarp produktion?
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

Nej

- Finns igen vettig funktion för att skapa 2D ritningsunderlag. (Jag har exporterat till STEP, importerat den i AutoCAD (på jobbdatorn) omvandlat den till en platt dwg för att sedan kunna hantera den i QCAD hemma :tumner: )
- Dokumentmodellen skall göras om för Assembly modulen, osäkert om gamla dokument kommer att gå att omvandla :?:
- Assembly saknas
- BOM saknas :?:
- Finns nog ingen kund som accepterar filformatet, fast kör man ritning till tillverkning själv är det ju inget problem

OBS jag har inte den senast 0.14 så ta detta med en nypa salt, jag väntar på någon gör ett paket :oops:

OS: Debian GNU/Linux 7.5 (wheezy)
Platform: 64-bit
Version: 0.14.2751 (Git)
Branch: master
Hash: 16e873310689f055fb249c69a5c8422b3eef1fa7
Python version: 2.7.3
Qt version: 4.8.2
Coin version: 3.1.3
SoQt version: 1.5.0
OCC version: 6.5.4
Skriv svar