Eagle och avlånga hål i kortet

Elektronikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
RadioDJ
Inlägg: 307
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Eagle och avlånga hål i kortet

Inlägg av RadioDJ »

Jag har kört fast i Eagle.
Jag skulle vilja veta hur man kan göra avlånga hål som sedan runt om har ett kopparlager som går att löda på.
Jag ska på ett kort ställa ett annat på högkant och detta ska lödas fast i huvudkortet.
Runt kanten på det stora avlånga hålet ska det sedan finnas ett antal anslutningar som ska lödas mot kortet som ska stå på högkant.
Någon som vet hur man gör och kan hjälpa mig på rätt spår?
H.O
Inlägg: 5167
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Eagle och avlånga hål i kortet

Inlägg av H.O »

Avlånga hål etc ritar du lämpligen i lager 46 Milling. Om det sedan skall vara EN löd-ö runtom hela "hålet" så kan du ju rita den med polygon-verktyget. Googlar man lite på detta så verkar dock det kunna bli problem om man har fler-lagerkort (fler än 2 alltså) då interna lager kommer kortslutas till hålets plätering. Vet inte om detta fixats i senare versioner.

Om det är flera olika anslutningar runt om det avlånga hålet placerar du väl ut hål eller SMD-pads där. Kolla med korttillverkaren om de fixar "castellated holes".
RadioDJ
Inlägg: 307
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Eagle och avlånga hål i kortet

Inlägg av RadioDJ »

Tack för det.
Ska prova ditt förslag.
Skriv svar