Simulera i Multisim 8

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Simulera i Multisim 8

Inlägg av Dekor »

Hej, har 'fixat' multisim 8 och gjort en krets som ska fungera men kan ha gjort något fel, i vilket fall som helst fårstår jag inte hur man simulerar kretsen. Har gått igenom hjälpavsnittet men inte blivit klokare, så om någon har simulerat en krets och kan förklara hur man gör eller kanske någon har programet kunde prova om det funkar för er skulle jag vara tacksam.

En astabil-vippa, inget avancerat får er proffs.(Bilden vart konstig när jag förminskade den i Photoshop så därför är den lite stor)
Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Sådana här svängningskretsar börjar att svänga pga att komponenterna inte är perfekt gjorda utan det finns alltid en komponent som tex ger mer eller mindre ström än en annan som gör att en transistor börjar att leda vilket sen sätter igång allting. I bla multisim kan man bygga upp med helt perfekta felfria komponenter vilket kan göra att en svängningskrets aldrig börjar att svänga, även om schemat är perfekt gjort.

Så sätt tex 5% tolerans på alla resistorer och sen var det något man kunde göra med transistorerna också kommer dock inte ihåg vad det var, men det finns säkert andra här som vet.


Om det nu verkligen är detta som är orsaken vet jag inte men schemat ser väl ganska så ok tycker jag, dock utan att ha gått in på det i detalj. Däremot så är kanske kondensatoerna lite stora, får kanske en ganska så lång period med R4 och R5 resistorerna som är lite stora i förhållande till kondensatorerna. Men det kan kanske mycket väl fungera som det skall för jag har inte själv testat detta schema.
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Har fortsatt meckat med multisim ikväll igen, resistorerna har en tolerans på 5% kondensatoerna hittade jag ingenting om men har en undran om siffrorna som kommer ut med "wire", ex mellan dc 12V och jord står det en 2a, vad gör denna? och spelar den någon roll i vilken ordning jag plickar ut sladdarna?
MVH:Robert
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har själv Multisim 7 och den har inga sådana här siffror, men jag tror inte dessa siffror är för någonting speciellt för schemats funktion. I vilken ordning du sen sätter ut sladdarna har ingen betydelse.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Nä det spelar absolut ingen roll, siffrorna vid sladdarna är bara nodernas namn.
Skriv svar