Någon som fattar "minnesdatabaser"?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Onkelborg
Inlägg: 190
Blev medlem: 10 mars 2007, 02:32:32
Ort: Gottne
Kontakt:

Re: Någon som fattar "minnesdatabaser"?

Inlägg av Onkelborg »

Utan att vara särskilt insatt så tänker jag mig en väldigt stor skillnad:

En minnesdatabas behöver inte alls vara optimerad för att läsa ifrån disk - den arbetar alltid i ram-minnet. Om den sparar ner information på disk (och läser information ifrån disk) så är det operationer som det inte finns några direkta prestandakrav på. Formatet på datan på disken behöver t.ex. inte vara på ett sådant sätt att det är effektivt att söka i - all information där kopieras vid uppstart till ram-minnet, och sedan sker inga läsningar mer ifrån disken. En vanlig databas har disken som fallback om den data som eftersöks inte finns i ram-minnet. En minnesdatabas har ingen sådan fallback, det som finns i minnet är det som finns.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Någon som fattar "minnesdatabaser"?

Inlägg av jpalsson »

Ja, jag har också uppfattat det som att allt ligger i minnet och att man skyddar datan genom snapshots eller liknande tekniker.
Dvs. att man slipper snurra runt massa kod som rör filhantering, swappning och cachning av data som ska ner på magnetmedia.

Hittade en kort och bra QA i ämnet:
http://www.mcobject.com/in_memory_database
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Någon som fattar "minnesdatabaser"?

Inlägg av netrunner »

Jag har iofs fått för mig att "minnesdatabaser" ska vara optimerade för hur datorn läser sitt ram och använder bufferts. Inte bara snabbt, utan as-snabbt.

Men andra ord tappar dom massor av prestanda om man kör dem i virtuella maskiner... och då ser man att dom verkligen är optimerade för fysisk ram + bufferts.
Skriv svar