Enkel editor för kretskort

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Enkel editor för kretskort

Inlägg av Averell »

Finns det någon enkel, kanske gratis eller billig editor för att ta fram kretskort? Jag har googlat och hittat en massa men de verkar vara onödigt komplicerade samt dyra. Vad använder ni ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag använder DipTrace. Finns gratisversion och fungerar fint. Har det mesta man behöver men är hyfsat enkelt att lära sig.

Lizerdboy här på forumet har dessutom gjort en bra videoguide för programmet: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
Tyvärr blivit lite utdaterad då programmet förändrats en del i senaste uppdateringarna, men skiljer inte allt så den fungerar nog ändå.
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av Averell »

Ah tack! Då ska jag kolla den
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av Glenn »

Eagle är också populär, finns i gratisversion med begränsningar.

Jag kör Eagle, men jag vet inte om jag rekommenderar det.. det har sina fördelar, men vissa grejer sliter man sitt hår över..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av TomasL »

men vissa grejer sliter man sitt hår över
Så är det nog med alla typer av CAD/CAE-program.
Vissa grejjor väldigt enkla och vissa fullständigt horribla.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av Zkronk »

För ett par månader sen så gick jag från Eagle till DipTrace och har fått betydligt mycket mindre hår slitet :tumupp:
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av slurry »

TomasL skrev: Så är det nog med alla typer av CAD/CAE-program.
Absolut är det så!
man får nog besitta liknande hjärnvindlingar som programkonstruktören om man skall "förstå" programmet.

Jag har försökt med KiCAD men klarade inte av det, likadant var det med diptrace, jag körde EAGLE och var fast direkt, nu har jag köpt en version och är väldigt nöjd med EAGLE överlag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av Glenn »

Jag var länge EXTREMT irriterad på komponenteditorn i eagle och lade en massa timmar på att få till saker men det blev inte bra.

Men nu när jag äntligen har fått till det och förstått hur det hänger ihop så går det hyfsat och den är användbar om än inte jättesmidig
(speciellt för SMD och konstiga benplaceringar, har man hålmonterat med normal benplacering är det ju plättlätt)

Det som stör mej mest i eagle (när man väl vant sej vid alla saker som känns bakvända först) är nog att "bus" funkar så dåligt,
dels är det väldigt krångligt att skapa stora bussar (fast det ska finnas nåt script som delvis löser det sägs det) men framförallt så
kan man inte flytta komponenten (så anslutningarna hänger med) efter att man kopplat bussen till den, fullkomligt hål i huvudet..
jag har läst på deras hemsida att bussar ska betraktas som WIP eller nåt.. taksnela..

Detta gör att jag normalt inte använder bus, utan drar separata ledare istället, men när man ska göra något med stora bussar i sig
blir det helt sanslöst mycket ledare så det är inte hållbart..

Förr störde jag mej på att autoroutern gjorde ett så dåligt jobb också, men det löses ju med att man routar mer manuellt :)
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av Averell »

Så då kanske man ska titta på eagle?
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av mri »

Nej!
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av Nerre »

Jag tror att ett vanligt problem är att den som skriver programmet tycker att man ska jobba på ett visst sätt, och jobbar man på ett annat sätt så blir det mycket krångligare.

Sen också att man inte förstår hur saker hänger ihop på grund av t.ex. otydliga begrepp är nog också vanligt. Och dåliga översättningar.

Tittar man t.ex. på Windows så har de ju lyckats översätta system-mappen "Common files" till "Vanliga filer" när det nog snarare borde vara "Gemensamma filer".

Eller när alla översätter "Re:" till "Sv:" eftersom de tror det står för "Reply" (när det egentligen står för "Regarding" och borde översättas till "Ang:"). (Det finns de som påstår att Re: i e-post skulle ha en annan betydelse än Re: i pappersdokument, men det ger jag inte mycket för. Re: betydde "regarding" långt innan e-postens intåg.)
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av Averell »

mri skrev:Nej!
haha
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av Swech »

Eagle är magsårsframkallande....
En sådan enkel och vital sak som att få reda på borrdiameter, kragdiametrar och ledarbredd
har de grävt ned så djupt i systemet så det går inte att hitta.....
Medans vettiga program visar detta oftast per automatik då man klickar på ett objekt.

Det går säkert i Eagle men jag har inte hittat det

Swech
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av nomis_82 »

Pröva några olika program och se helt enkelt vad du tycker verkar bäst.
Personligen röstart jag på Diptrace.
Jag har försökt börja flera gånger med Eagle innan jag prövade Diptrace och guiden som Lizerdboy gjort då föll allt på plats.
H.O
Inlägg: 5706
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Enkel editor för kretskort

Inlägg av H.O »

> Det går säkert i Eagle men jag har inte hittat det

Ett klick på Info-kommandot (eller skriv info och tryck enter) och sen ett klick på ledaren eller via'n eller komponentent eller silkscreen-texten eller vad du nu vill så kommer det upp en ruta med all info om objektet ifråga. Så där himla djupt ner i systemet kanske det inte är men visst kan man fråga sig varför dubbelklick inte fungerar....

Det finns ett sånt konstigt hat mot vissa mjukvaror, ungefär som att någon har läst att det är dåligt, laddar ner och testat i 2 minuter för att sedan, så fort möjlighet ges, kunna "bekräfta" hur uselt det är.

Det finns en del konstighter i EAGLE och en del...host...udda tillvägagångsätt men om man orkar lägga lite mer än 2 minuter på att faktiskt lära sig det så går det att få ut rätt mycket ur det och jag tror ALDRIG det har kraschat eller förstört någon data för mig.

Finns det bättre verktyg? Garanterat men att tro att de är utan konstigheter och udda tillvägagångsätt är nog att tro lite för mycket. Och så beror det såklart på vad man ska ha det till. Antingen så provar man ett gäng program och väljer det som passar sitt arbetssätt och tänkta användning bäst eller så tar man ett i högen och sen lär man sig använda det.

Vad jag skulle vilja se i EAGLE: En push and shove router men det får kanske anses som high-end, jag vet inte.
Skriv svar