Debiteringsmodel för Windows 10 PC/desktop (omröstning).

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)

Hur kommer Microsoft att ta betalt för Windows 10 osv?

Som idag (med en massa olika versioner).
6
14%
Som idag (fast bara för uppgraderingar inom versionen).
1
2%
Gratis "Home" nivå (endast internet men ingen fildelning.
5
12%
Inte alls.
2
5%
Inte alls för de som uppgraderar från W7, W8 (det som är sagt nu, i ett år efter lansering).
9
21%
Via årlig abonnemangsavgift (som för Office 365).
10
24%
Via annonser.
3
7%
Via sålda personuppgifter/sökdata.
5
12%
Annat sätt.
1
2%
 
Antal röster: 42
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Debiteringsmodel för Windows 10 PC/desktop (omröstning).

Inlägg av limpan4all »

Jag har funderat lite och börjar undra hur Microsoft kommer att ta betalt för Windows 10 (och andra OS) i framtiden.
En liten omröstning skulle kunna vara kul så...
Borde flera alternativ in (istället för "Annat sätt")?

Inte alls för de som uppgraderar från W7, W8 (det som är sagt nu, i ett år efter lansering). Detta är default men...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Debiteringsmodel för Windows 10 PC/desktop (omröstning).

Inlägg av Glenn »

Känns väl iofs självklaet att dom inte kommer att ge bort skräpet för all framtid.

Jag kan tänka mej att det blir nån väldigt cripplad variant "gratis" och sen får man betala en löpande avgift för att kunna göra annat.

Iofs bryr jag mej inte SÅ mycket då jag aldrig någonsin betalat för windows, och aldrig avser att göra det :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Debiteringsmodel för Windows 10 PC/desktop (omröstning).

Inlägg av netrunner »

Jag är helt säker på att Microsoft kommer att hitta en lagom nivå för priset. Fördelen med den öppna marknaden är att detta sköter sig ganska automatiskt.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Debiteringsmodel för Windows 10 PC/desktop (omröstning).

Inlägg av JanErik »

Ja, antagligen nån gratisvariant för hemanvändare i nivå med mobilvarianten och så avgiftsbelagda premium/business-varianter.

Har fortfarande inte avsikt att börja använda Windows dock.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Debiteringsmodel för Windows 10 PC/desktop (omröstning).

Inlägg av netrunner »

När linux kommer upp till Windows 95 nivå i användargränssnittet så funderar jag på att byta ... men jag har väntat i många år så jag tror inte att det kommer att gå fort.

Jag vill ha ett OS där man kan göra grundläggande inställningar i grafisk miljö: Skärmupplösning, skrivare, TCP/IP, partitionering av disk, osv.

Det funkade utmärkt i Windows95 men linux har en bit kvar. Av någon anledning envisas dom olika distributioner att göra system som kräver timmar av handknackande för att få grundfunktioner.

Jag funderar lite på hur möten ser ut för denna grupp:

Jonas: -"Hur gör kunden om han vill installera en skrivare?"
Per: -"Ahh... det står ju tydligt i källkoden hur man gör."
Jonas: -"OK, jag sätter det som klart."
Per: -"Jo... istället för att ha ikoner som folk känner igen så har jag designat nya som inge vet vad dom gör. Dom ser alla ganska lika ut och dom är utspridda på olika ställen i GUI."
Jonas: -"Perfekt! Det är något som kunder säkert har efterfrågat! Lägg minst 100 timmar till på detta."
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Debiteringsmodel för Windows 10 PC/desktop (omröstning).

Inlägg av Glenn »

Hmm, det har väl iofs funkar i typ ~10 år minst, snarare brukar sådant vara enklare i linux än windows, speciellt lite äldre windows då det var ett jäkla tragglande med drivrutiner till skrivare. (Och jäklar vad man har förstört nätverksinställningarna i W7 f.ö.)

Däremot beror det ju lite på vilken dist man kör hur mycket som är installerat från start, och exakt hur man kommer åt alla grafiska funktioner, för det är ju trots allt så, att dom som verkligen brinner för linux sällan kör de grafiska verktygen.
Skriv svar