Vad är Bluetooth igentligen?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
nitropunch
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 juli 2005, 11:04:15
Ort: Ängelholm - Skåne

Vad är Bluetooth igentligen?

Inlägg av nitropunch »

Som topic säger. så mycke ja fattat är de en krypterad trådlös komunikation för typ mobiltelefoner. men finns de nån literatur på hur de e uppbygt, hur de fungerar i grunderna osv?


Tack på förhand
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det finns en tråd här som går igenom vissa grunder rätt grundligt...

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... sc&start=0
nitropunch
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 juli 2005, 11:04:15
Ort: Ängelholm - Skåne

Inlägg av nitropunch »

Tack! men de verkar som att de ända dom snackar om är att mass köpa BT moduler :? vet du ingen hemsida/literatur eller något helst på svenska?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det var för länge sen jag skrev bluetooth stacken nu för att kunna ge några tips, på den tiden fanns det ytters lite vettigt skrivet om BT. Det som fanns var mycket sällan korrekt...

De snackar om mer än att massköpa bluetooth enheter, jag har skrivit ett flertal inlägg i den tråden som förklarar de HCI kommando som behövs för att sätta upp en kommunikation.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

www.bluetooth.org är väll inte heller helt fel...
nitropunch
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 juli 2005, 11:04:15
Ort: Ängelholm - Skåne

Inlägg av nitropunch »

kan gå...men finns de inget på svenska?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, försöker du hitta information till ett arbete eller?

Bluetooth är ett ganska brett begrepp så det är svårt att bara plocka fram information som förklarar allt om bluetooth på en gång.

http://susning.nu/Bluetooth kanske räcker till en början iaf? Det första som kom upp när man sökte på bluetooth på google.
nitropunch
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 juli 2005, 11:04:15
Ort: Ängelholm - Skåne

Inlägg av nitropunch »

Nä faktiskt inte till ett arbete. Mer som en hoby. såg några trådar där dom snackade om att tex styra en robot via BT genom en data. Vill typ lära mej från nybörjare till så fördjupat som de dom snackar om. Men ja har letat å letat och de ända jag hittat är i princip där dom säger att BT är ett trådlöst sätt att komunicera (lite väl nybörar )Hoppas du förstår vad jag menar och kan hjälpa mej för de finns tydligen en :wall: jag inte kan komma igenom

Kanske vore bra att säga sina "meriter"
Jag är 18år gammal går sista året (3:e) på El Programet med inriktning Instalation och Automation. Och jag har ett starkt intresse för elektronik som typ Blouetooth, Microprocessorer och dyligt även om jag bara har väldigt ytlig kunskad om dessa

Tack på förhand
/Nitropunch
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> men finns de inget på svenska?

Det är nog bara att bita i det sura äpplet och börja lära sig engelska.
Dessutom är det ju en ganska begränsad del av engelska i tekniska
dokument, många begrepp och termer heter likadant på svenska (eller
snarare att vi använder de engeska namnen även i svenskan), så det
är nog bara att dyka i i den djupa delen av bassängen och börja
simma så gott det går... :-)

Det finns inte en chans att jobba med elektronik utan att kunna läsa dokument/datablad på engelska.

Men å andra sidan vet jag att det är ett problem. Förra året hjälpte jag till med en PIC-kurs på en gymn.skola (teknik-programmet 3'dje året), och lärarna uttryckte klara önskemål om att materialet skulle vara på svenska eftersom många i klassen hade stora problem med engelska. Först trodde jag att han skämtade...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kan bara hålla med. Vissa begrepp vet man inte ens redigt vad man skall kalla det på svenska och översätter man slewrate fel så menar man kanske någon helt annan parameter.

Jag skriver alla dokumentation och kommenterar kod på engelska, likssom lika bra det...
nitropunch
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 juli 2005, 11:04:15
Ort: Ängelholm - Skåne

Inlägg av nitropunch »

Jo ja fattar va ni menar...men min engelska är det inget fel på...hmm PIC-Kurs? Låter intresant. Du tror inte att du kan säga om de finns i typ distans kurs eller nåt? och iså fall vart man ska vända sig?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Kurs och kurs... :-)

Det var ett pilotprojekt för att se hur det skulle fungera.
Vi körde med denna hårdvara : http://www.voti.nl/dwarf/index.html .
Vi körde med MPLAB och jag skrev lite dokumentation med kodexempel o.s.v.

Resultatet var väll "blandat" :-)
Två av fyra grupper gick i mål. Hos de andra två grupperna var det nog för hög nivå på det hela...
Skriv svar