Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Inlägg av Henry »

För att slippa pilla med att göra en egen komponent som bara används en gång så sökte jag efter en standard 8-pins dil för att slippa detta vilket det fanns i ref-packages.lib. Skitbra tänkte jag och öppnar komponenten i board utan att tänka mig för och visst Eagle klagar på att detta förstås måste göras i schema vyn. Öppnar komponentbasen då där i stället men döm om min förvåning när denna lib inte existerar där? Har satt att den skall användas (use) och allt (i schema vyn) som går att göra tycker jag. Missar jag något?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Inlägg av Borre »

För det är som namnet antyder bara "referece packages" i den, alltså bara footprinten. Öppna den så ser du att det inte finns varken symboler eller devices.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Inlägg av Henry »

Det är en standard grundform utan vare sig namn eller något jag är ute efter och då borde det ju då komma fram en standardform med dess anslutningar flytande så att säga så att man kan koppla de hur som helst.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Inlägg av Borre »

Nej inte om det inte finns någon symbol eller "devices", för det är dessa som visas i schemadelens komponenthanterare.

Men det tar ju typ en minut att göra en egen, allra helst om du använder ett bibliotek med många färdiga komponenter i. Jag använder tex en kopia av linear.lbr som grund till alla mina egna komponenter, bara kopiera det man behöver till en ny symbol och använd färdiga footprints, om det nu inte är det man behöver göra ny.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Inlägg av Henry »

Så här ser det ut:
DIL08.jpg
Det ser ju ut precis som en vanlig symbol fast utan något namn och dylikt alltså bara ett tomt skal så att säga liknande som om man sätter in en resistor eller vad som helst och då borde väl schema delen även tolka det som det samma?

Edit: var för sent på natten för att koppla, så sant att den ju inte innehåller något för schemat att ta hand om ja så att säga, skit också. Orkar inte fibbla det får vara, men tackar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Inlägg av Borre »

Här har du:
8-pin.lbr.txt
Ta bort .txt

Kopierade från färdigt bibliotek, så pass snabbt och enkelt att jag nästan borstat klart tänderna under tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Inlägg av Glenn »

Själv brukar jag helt enkelt ta sådant från ic-packages.lbr som innehåller det mesta.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Inlägg av Henry »

Men hur fan har jag kunnat missa ic-packages.lbr?! Där fanns ju precis allt jag behövde, suck.

Man skall inte hålla på med sådant här en sen lördags kväll.. finns viss risk för att mycket inte fungerar då.

Tack alla involverade. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Eagle 7.2, inte samma lib i board som i schema

Inlägg av Glenn »

eagles sökfunktion för komponenter är ju inte den bästa heller, du kan skylla på den :)
Skriv svar