Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Nerre »

Det är möjligt att om man bara kör ett program i taget i fullskärm så är skrivbordsmiljön ointressant.

Men nu är det ju så att skrivbordsmiljön oftast har stöd för att man har flera fönster på skärmen, att man växlar mellan olika program på ett smidigt sätt kan vara viktigt. Man vill kunna placera fönster sida sida vida på ett enkelt sätt, man vill kanske slippa behöva klicka i fönster för att de ska få fokus. De olika skrivbordsmiljöerna för Linux har väl t.ex. i över 15 års tid haft stöd för virtuellt skrivbord som många tycker är väldigt praktiskt (själv har jag inte fastnat för det, men jag förstår att de som gillar det tycker att det gör miljön effektivare att arbeta i).

Skrivbordsmiljön kan ha stöd för grafiska effekter (som att innehållet i fönster syns vid drag och släpp eller att fönster animeras när det maximeras/minimeras). Såna effekter kräver prestanda av datorn.

Jag minns hur fascinerad jag var när jag såg Sun arbetsstationer för 20 år sen, själv var jag van vid Windows och det var ju milsvid skillnad på man hanterade fönstren.


Om vi gör jämförelsen med bil så är det rätt stor skillnad på att köra en 2-tons bil med 72 hästar och en 700-kilos bil med 150 hästar. Bägge klarar såklart funktionen att förflytta dig från A till B, men det går olika smidigt. Ska man ha saker med sig i bilen blir lastutrymmet väsentligt. Jag minns att farsans bekanta brukade tråka honom för hans gamla Ford, han valde bort Volvo eftersom det inte gick att få in en spånskiva i bagaget på Volvon (det här var på 70-talet). Ska man köra långt på sommaren så kan musik och AC vara trevliga funktioner. Vill man bara ha en bil som tar en från A till B så är det väl Trabant som gäller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

Nä, exakt. Det handlar enbart om att få jobbet gjort så effektivt och bra som möjligt.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Nerre »

Och effektivt blir det när man kan anpassa verktygen efter sina arbetsuppgifter.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av säter »

Jag har aldrig förstått vitsen med skrivbordet.
Jag startar allt från startmenyn.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Nerre »

Du missförstår sakerna här, det vi (i alla fall jag) pratar om är "skrivbordsmiljön", d.v.s. den del av operativsystemet som styr hur fönster fungerar, hur man maximerar och minimerar fönster, hur man växlar mellan program och såna grejer. Start-menyn är en del av skrivbordsmiljön.

Vissa skrivbordsmijöer har inte ens stöd för att lägga ikoner på skrivbordet, vissa har ingen startmeny på skärmen (utan nya program startas genom att t.ex. klicka med mittenknappen så man får fram en meny (på den plats musen befinner sig). En vanlig finess i skrivbordsmiljöer för Linux är att fönster får fokus direkt när musen är ovanför dem (man slipper klicka på fönstret) och att fönster "lyfts fram" när man klickar på dem (eller när man hållit musen över fönstret en viss tid).

Om du t.ex. söker på "desktop environment" på Youtube så finns det massor med filmer med exempel på olika miljöer.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

I och för sig kör jag mycket i terminalen också. Tycker terminalen på Linux är bra mycket trevligare att jobba i än "DOS-fönstret" på Windows. Men mycket är väl vanesak. Klart att allt är lättare om man är van med det.

Men hur som helst, tråden har gjort mig nyfiken på att testa Windows 10 istället för att bara spekulera. Ska dra igång testversionen i en virtuell maskin och se hur det verkar. Jag är inte omöjlig så sett. Provar gärna och bildar en egen uppfattning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev:Och effektivt blir det när man kan anpassa verktygen efter sina arbetsuppgifter.
Under förutsättning att verktygen existerar, vilket för mig och miljontals andra de inte gör i*x världen.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av qx5 »

ronnylov skrev:Vi har dagligen det problemet på jobbet. Ett 20-tal klimatskåp tillverkade för 10-15 år sedan som senast och de flesta mycket äldre än så. Ringer man tillverkaren och frågar om uppdateringar säger de bara att dessa är inte supportade längre men de gamla programmen fungerar om du har 32-bit Windows. Men IT-avdelningen installerar bara 64-bit windows 7 på nya datorer. Andra program funkar inte ens i Windows 7 32-bit. Vi har en dator som vi måste köra Windows 95 på och ett antal som kör XP. Helt värdelöst enligt mig och det hade varit fantastiskt om det hade funnits varianter som körde öppen källkod istället. Behöver inte vara för Linux heller, finns ju öppen källkod även för programvaror i Windows. Fast tillverkare av maskiner verkar inte så benägna att släppa sina program öppna. Man kan ju tycka att de skulle kunna släppa dem fria när de slutar supporta dem men de vill väl sälja nytt istället.
Hur kommunicerar dessa Windows 32-bit med klimatskåpen rent fysiskt?

Är det vanligt att alla klimatskåpen används samtidigt? (eller att något står oanvänt i någon vecka)
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Kommunikationen till klimatskåpen sker med RS232 serieport, förutom det där skåpet som kräver Windows 95. Windows 95-datorn kör ett program som kommunicerar seriellt med RS232 till en omvandlare RS-232 till GPIB. Eller var det parallellporten kanske? Den omvandlaren har inga nyare drivrutiner än till Windows 95.

Nej alla 20 går inte samtidigt, är väl drygt hälften tror jag som är igång. Så visst är det möjligt att byta ut ett i taget utan produktionsbortfall. Är mer en prisfråga att köpa nytt.

Fast egentligen när jag tänker efter så tror jag kommandona som kan skickas seriellt finns dokumenterade i manualen för åtminstone vissa av skåpen så teoretiskt är det möjligt att skriva ny egen programvara. Men chefen vill inte att vi lägger tid på sådant. Egentligen är det inte mitt problem längre, jag har bytt avdelning och har inte längre ansvaret över dem.

Dessutom är det inte så att de måste vara ständigt uppkopplade mot datorn (förutom ett par av dem där datorn också används för loggning av klimatdata från skåpens inbyggda givare). Har datorn för att programmera styrsekvenser som sedan skickas över till skåpen inför körning. Under körning sköter skåpen sig själva.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av NULL »

Med "desktopmiljö" menade jag "icke-server", typ, alltså vad folk har i sina burkar normalt(desktop).
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Micke_s »

ronnylov: Är det rs232 så lär det inte vara svårt att ta reda på hur protokollet fungerar och göra en egen variant om man har tid/intresse för det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

NULL skrev:Med "desktopmiljö" menade jag "icke-server", typ, alltså vad folk har i sina burkar normalt(desktop).
Barnfamiljer, samt ungdomar tenderar väl att ha mycket spel i sina burkar.

Själv har jag dock aldrig haft ett enda spel installerat, å andra sidan är jag nog inte riktigt en normal användare.
Nerre skrev:En vanlig finess i skrivbordsmiljöer för Linux är att fönster får fokus direkt när musen är ovanför dem (man slipper klicka på fönstret) och att fönster "lyfts fram" när man klickar på dem (eller när man hållit musen över fönstret en viss tid).
Synnerligen irriterande det där, att ha en massa fönster poppande upp, bara för att musen råkar hamna på det.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av ronnylov »

Jag har inte det där att fönster skulle aktiveras utan att klicka. Antar att det är en inställningssak. Jag hade också tyckt det hade varit irriterande. Har inte upplevt detta vare sig i XFCE som jag körde innan eller i KDE som jag kör nu.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev:Det är möjligt att om man bara kör ett program i taget i fullskärm så är skrivbordsmiljön ointressant.
Nä, fel, har ofta ett 10-20tal program igång samtidigt, Acrobat, MSWORD, EXCEL, Inventor, Autocad, EDWIN, Visio, Corel draw, Outlook mm för det mesta igång samtidigt, samt troligen ett par fönster med IE också, Funkar alldeles utmärkt utan att behöva krångla till det.
Så nej, man behöver inte ha en massa lull-lull, och skrivbordmiljön är fortfarande helt ointressant.
Nu har jag iofs hyffsat stora skärmar, 2 st 24", funderar på skaffa en eller två till, dock blir det då att byta grafikkort, och det suger, då blir det plötsligt rätt dyrt. Grafikkorten börjar vid runt 8k eller så troligen typ 12k. Så jag får tåla mig i nuläget.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av sodjan »

> En vanlig finess i skrivbordsmiljöer för Linux är att fönster får fokus direkt när musen är ovanför dem...

Ja, jag har sett det där, även gamla UNIX stationer hade det så. UNIX folket
svor floder över tokerierna. Så for man drar bort muspekaren så att den inte
stör och fortsätter skriva så hamnar allt i ett annan fönster... :-)
Skriv svar