Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Inlägg av DW »

Min XP burk har triskats i mer än ett år och jag har varit tvungen att installera något som hjälpte med
med det mesta. Jag köpte ett program från iolo -System Mechanic Professional.
Detta har antivirus, mask skydd samt firewall och tillsamman har jag fått min pc att jobba bra även
om en ny installation av win7 eller 8.1 vore klart bättre.

Men jag läste om en gratis brandvägg-antivirus mm hos en server med namnet Comodo Internet Security.
Är det någon som vet om det är en bra lösning eller vad?
För o nacktdelar .

https://personalfirewall.comodo.com/int ... ewall.html
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Inlägg av swesysmgr »

Comodo fungerar bra men använd brandväggen i XP + sitt bakom en router/brandvägg och inte direkt kopplad till internet om du redan har ett antivirus?

Viktigast om du bryr dig om säkerhet en är ett uppdaterat OS och att inte köra ständigt som rot/administrator som många XP-ägare gör, ett modernare windows som uppdateras där privilegieseparering fungerar bra är mer värt än världens bästa säkerhetsprogram på XP.

Ny dator med Windows 7/8 + separat admin och användarkonto + Windows defender (gratis) är lösningen.

Windows 7 går fortfarande att köpa på t.ex. komplett.se för den som föredrar det.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Inlägg av DW »

swesysmgr
Det var ju ett bra svar och jag har det så som du beskriver men får justera admin som du beskriver.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Inlägg av Glenn »

Problemet är ju att XP inte "kan" köras på annat sätt än att man är admin hela tiden, det funkar för kasst att göra på andra sätt, i win7 däremot så fungerar det ju bättre.

Sen kommer det ju inga (nåja) uppdateringar till XP idag så det bör man ju bara köra om man måste.. (som i mitt elektroniklabb hemma där jag dualbootar linux och XP efterssom jag har grejer som inte funkar på nåt nyare.)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Inlägg av DW »

Glenn

Har du någon bra dump på hur du dual-botar. Antar du gör detta win uppstart.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Inlägg av Glenn »

Efterssom det även är linux installerat så kör den ju grub som bootloader, och då hittade faktiskt linuxinstallationen windows autiomagiskt och la till det som boot-alternativ, annars är det ganska simpelt att lägga till själv också.

Dock ska det gå att göra det där i ett system med bara windows också, det har jag dock aldrig försökt mej på.
Nerre
Inlägg: 26701
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Inlägg av Nerre »

Ja, normalt får man automagiskt dual boot med grub om man installerar en Linux-distribution. Windows däremot vill inte kännas vid andra operativ så den måste man installera först.

Vissa äldre Windows-versioner fungerade inte heller om de inte låg på första partitionen på första disken eller nåt sånt, men det kanske var väldigt länge sen (det fanns nåt trix i bootladdarna att "swappa" diskar/partitioner just för att lösa detta).
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Inlägg av swesysmgr »

DW skrev:Glenn

Har du någon bra dump på hur du dual-botar. Antar du gör detta win uppstart.
Konsument-orienterade Linux som ubuntu ordnar det i sina installationsprogram bara det finns ledig plats för dem på hårddisken eller en tom andra hårddisk att installera på. Men dual boot är hur man löste problemet för 10 år sedan när minne var dyrt och datorerna klena, har du en någorlunda moden dator så kör ett OS som primär-O och sedan hur många andra OS du vill i virtuella maskiner ovanpå det.

Då slipper du risken att något går fel med primär-OS:et och du kan använda båda systemen samtidigt på en hårdvara.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Brandvägg hos commodo bra eller dålig?

Inlägg av DW »

Mycket Linux var det men jag är med på virtuella maskiner som kanske inte är fel.
Ja, jo det var väl så förr att man delade o prioriterad partition men undra om inte detta ändrades i samband
med att diskarna växte o man körde NTFS. NTFS var ju inget nytt men jag är urgammal men minnet är kort.

Här fann jag mer tipps:
http://www.tipsomvista.se/windows-7/sys ... uellt.html
Tack för hjälpen alla involverade :tumupp:
Skriv svar