diagram prog, igen

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

diagram prog, igen

Inlägg av grym »

kollar runt en del efter något enkelt smidigt prog för att kolla några linjer

exempelvis att man mäter upp 30 mätvärden, med ojämna intervaller och ska ha ut ett rimligt diagram på det hela, för att se om det man mäter är relativ linjärt

måste klara lin/log axlar och vara fritt att använde

har ni några tips på vad man ska prova?
har surfat runt och det finns för många allternativ för att rimligt prova sig fram
kör win98
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Google-tips: Linjär regression eng 'Linear Regression'
ClasseMan
Inlägg: 176
Blev medlem: 9 juli 2004, 15:21:02
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

R är ett bra gratis alternativ. Det är bland annat mycket lätt att göra en regression av din data eller vad man nu säger.

http://www.r-project.org/
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Excel funkar väll också bra till sånt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hm, provade att instalera min legala excel version 5, men den var inget kul att ha till bra diagram, ska kolla mer på R
Användarvisningsbild
Laserboy
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 juli 2004, 15:07:02
Ort: Lindome

Inlägg av Laserboy »

pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Exel eller matlab skulle jag nog använda.
Matlab kan ge rätt schysta plottar.

Edit: Tror d finns studentversioner av matlab som är fria att använda.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

grym: Lite förvånad att du inte gillade Excel. Det går att göra allt från de enklaste diagram till riktigt avancerade saker...

(Det går faktiskt att göra datorspel i Excel också, vilket säger lite om hur kraftfullt det faktiskt är.)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

funderar på om jag har så gammal version att den är begränsad (1995) eller om jag inte hittat alla instälningar

satt och fjocklade nu med den och jag får fungerande kurvor men kan fortfarande inte hitta hur man får en kolumn att bli x värde istället för pos i kolumnen(1,2,3,4,,, på x) samt att då inte kunna få log värde på x

oftast behöver man bara kolla om värdena är rimligt bra så inte kurvan på något bygge buktar i log läge när den ska vara rak där,
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min version heter "Excel 97 SR-1" v8.0 tydligen. (Tittade i 'egenskaper' för excel.exe och 'Hjälp->Om' i programmet.)

Jag testade att göra det du är ute efter. Jag skriver allt från början så är det lättare att hänga med vad jag gör:

1. Gjorde två kolumner med siffror.
2. Markerade dem och klickade på diagram-symbolen.
3. Valde ett linjediagram och klickade 'Nästa'.
4. I fliken 'Serie' så finns det en ruta där det står 'Serie1' och 'Serie2'. Om man klickar på den ena och sedan den andra och jämför vad som står i 'Värden:' så ser man varifrån varje serie (dvs X och Y) som siffrorna hämtas. Där kan man själv välja vilken kolumn som ska representera X och Y. (Klickar man på pilsymbolen efter värdet så kan man markera vilka fält i Excel-dokumentet som den ska använda.) Seda är det bara att klicka 'Nästa' och 'Slutför' tills det är klart.

Om man redan gjort ett diagram så kommer man åt dessa inställningar om man vänster-klickar mitt på diagrammet, sedan högerklickar och väljer 'Källdata'. Om det inte finns i menyn så har man klickat lite tokigt, och då är det bara att klicka igen.. :)

Jag vet inte om detta är det "rätta" sättet, men det är ganska enkelt och det fungerar.

Du kan ju testa om din version har dessa inställningar. Jag gissar att den har det.


Brukar också oftast använda diagrammen när jag vill kolla hur linjär eller logamitrisk en avläsning är.
Om man gillar att programmera så går det att göra diagram i javascript eller QBasic. (Tycker annars att javascript är lite underskattat eftersom det mest används till formulär och sånt. Det klarar mycket mer än det!)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

bra, då var det för gammal version, kollade runt överallt men icke, ibland måste man fråga för man kan bli så blind på det så man inte ser det man har framför näsan

qbasic är småkul för enklare saker, har en riktigt köpt version och den annvänds då och då, ibland är det enklare att helt enkelt prova sig fram till något som funkar, och då passar basic variantern bra
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag svor över samma sak för åtskilliga år sen, mins dock fortfarande att det inte var alla linjediagram som stödde att ge både x och y värden.

Minns svagt nån guide där man fick upp flera bilder på olika diagramtyper. Pröva klicka på olika och se om du kan ställa in de där serierna som Jimmy sa nåt om. som sagt, inte alla diagramtyerpna stöder denna funktion.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tips:
Gnuplot
Octave (matlab-kompatibelt GPL)
Skriv svar