Dokumentera elsystem. Lämplig programvara? LÖST

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Dokumentera elsystem. Lämplig programvara? LÖST

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall dokumentera elsystemet i en båt. Behöver ett program där det är lätt att dra kablar, texta kabelmärkningar, rita reläer, givare m.m Är det någon som har erfarenhet av något ENKELT GRATIS-program, som är snabbt och enkelt att installera och inte tar för mycket resurser i datorn,(Win XP).
Senast redigerad av SeniorLemuren 6 februari 2015, 11:06:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dokumentera elsystem. Lämplig programvara?

Inlägg av TomasL »

Du kan ju kanske använda provapå licenser, om du inte har behov av programmen senare, tänker då på autocad electrical, visio osv.
Huruvida de är svåra att komma i gång med eller kräver mycket resurser, det kan jag inte svara på.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dokumentera elsystem. Lämplig programvara?

Inlägg av Icecap »

Själv använder jag EDWinXP där jag har definierat ett antal elektriska komponenter - men uteslutande som symboler. Då kan jag placera symbolerna och dra ledningar osv. men såklart inte göra kretskort av det hela.

Vid att göra moduler i t.ex. LibreOffice Draw kan man göra ung. det samma i det program. Gratis, ingen tidbegränsning eller liknande - men det är en del att göra innan man har alla symboler klar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Dokumentera elsystem. Lämplig programvara?

Inlägg av SeniorLemuren »

Hittad själv det perfekta: Open Office Draw. Påminner om Visio. Helt perfekt för mitt ändamål. Det mest korkade var att jag redan hade det installerat. Det ingår ju i Open Office-paketet som jag hade installerat för länge sedan. Jag hade bara inte kollat vad de olika programmen kunde, har mest använt Writer. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dokumentera elsystem. Lämplig programvara? LÖST

Inlägg av Icecap »

LibreOffice = OpenOffice
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Dokumentera elsystem. Lämplig programvara? LÖST

Inlägg av Castor »

OM du gör symboler/moduler kanske flera har nytta av dem om du kan tänka dig att dela med dig.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Dokumentera elsystem. Lämplig programvara? LÖST

Inlägg av SeniorLemuren »

Självklart. :)
Skriv svar