Ritningsunderlag ang metod E.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Ritningsunderlag ang metod E.

Inlägg av Terho »

Jag har i fyra månader jobbat som gymnasielärare på ett Industritekniskt program och har tillverkningsunderlag som ett av mina sex ämnen.

Jag har jobbat på lite olika industrier från tillverkare, montör, konstruktör och ritnings godkännare, gjort manualer osv. Jag har sällan stöt på en ritning med symbolen för ritnings metod E. Pratade med en konstruktör från Atlas Copco om det och han sa att den symbolen inte behövs användas mer sen caden tog över. Lärarna här säger att den ska alltid vara med men det var många år sedan de arbetade inom industrin.

Så vad tycker ni? Är det så att metoden E blivit så standardiserad att vissa företag inte har symbolen med på sina ritningar för det är redan en självklarhet?

Mvh Terho.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ritningsunderlag ang metod E.

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag läste ritteknik för nästan 50 år sedan så var ju E-metoden standard i Europa, medan man vände vy-bitarna åt motsatt håll i stället för att välta dem, på andra sidan Atlanten.

Om det är likadant fortfarande vet jag inte, men om den amerikanska metoden fortfarande finns kvar så är det ju befogat att ange vilken metod som gäller.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ritningsunderlag ang metod E.

Inlägg av bearing »

Ja, ritningar från USA har väl fortfarande ett annat sätt att lägga ut vyerna.

Jag läste ritteknik runt -00 Jag kan inte minnas att vi fick lära oss att E måste finnas på en ritning. Men jag tyckte inte att sådana detaljer var så viktiga, så jag kan ha glömt det.

Man kan ju nästan alltid se på ritningen ifall vyerna är "välta" eller "hasade", även om ett E saknas.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ritningsunderlag ang metod E.

Inlägg av SeniorLemuren »

I en rondell i min stad finns en propeller som tillverkades av Rolls Royce. Storleken kan man ana om man lägger märke till bilen på bild nr 2.

Den propellern tillverkades felaktigt spegelvänd och fick skrotas. den skänktes av fabriken till kommunen som rondelpropeller.

Orsaken till feltillverkningen känner jag inte till, men om det hade berott på att ritningen feltolkades så var det en dyr feltolkning. :)
propellerRolsRoyce_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ritningsunderlag ang metod E.

Inlägg av Terho »

Är nog bäst att få med symbolen så man lär sig rätt men man ska veta vad symbolen betyder med för att det ska bli rätt.
Skriv svar