Tips på Backuplösningar

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tips på Backuplösningar

Inlägg av MiaM »

Otroligt skönt att bli av med banden. Men nog rymde väl de fetaste banden så mycket att det inte räcker med DVD utan det behövs blåstråleskivor för att rymma minst lika mycket på en skiva som ett band? (DDS-3 var väl på 12 eller kanske 24GB o.s.v.?). Nackdelen med att banden försvunnit är ju att vi åter igen är i läget att det går åt hundratals exemplar av löstagbar media för att ta backup av en fast disk, precis som när man hade en 500MB-hårddisk och varken hade bandstation eller cd-brännare.

Det här med bandproblemen är intressant, det hade jag missat. Det kan förklara varför ett Pihilips metalband jag har, troligtvis från tidigt 80-tal, verkar ge problem med bandspelaren efter att man spelat det. Det typ smutsar ner bandspelaren men det tog ett tag innan jag insåg att det var problemet...

Bra varning om CD-R-skivor!

Min erfarenhet är att CD-läsare just för hastigheten 8x verkligen var skit. Jag har till och med haft en bekant som snyggt skruvat isär en strulande sådan, konstaterat att det inte var något synligt fel, skruvat ihop den och sen hoppat sönder den :wink: 4x verkar vara gränsen för hur snabbt en läsare kan köra utan att behöva kunna sänka hastigheten dynamiskt vid läsproblem. Undrar om det kan vara så att problem med CD-R-skivor hänger ihop med att de är brända med brännare med något liknande problem? De CD-R jag haft strul med har alla varit förvarade i en "ta med 20 cd-skivor utan fodral"-väska som jag köpte på Clas Ohlson. Den repade sönder skivorna vilket jag upptäckte den hårda vägen...

För övrigt kan det vara värt att nämna att DVD+R ("plus-skivor") sägs vara tekniskt bättre än DVD-R ("minus-skivor").
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tips på Backuplösningar

Inlägg av xxargs »

Dom CD-R jag brände var inte brända med max hastighet utan typ halva som var (och är) kytumen när man ville ha välbrända skivor för lagring - det hjälpte uppenbarligen inte...

Majoriteten av mina DVD+R (Dvd-R undvek jag då de hade en del issue som var rättade med DVD+R) är av traxdata-typ med Ritek som tillverkare (och var det man köpte på bulk på Clas Olsson) och en hel del TDK.

Det har varit sådan utslagning och outsoursning av skivpressning även bland 'märkeskivor' som verbatime att Ritek som ansåg ligga i lite gråzonen kvalitetsmässigt nedre kant, nu hör till toppklassen - och det är inte för att de har blivit bättre, utan för att allmännivån har sjunkigt rent generellt och även Verbatime, TDK kör med CMC, Ritek mm. och ibland ofrivilligt kan stöta på den riktiga bottenappet Moser Baer indien som tog över Philips pressar och som kan dyka upp även i cake-box i batch från märkes-skivor ala Verbatime och TDK.

Om man tittar hur de har åldrats ~10 år av dom skivorna jag har kört igenom så har Ritek-kivorna varits jämnast och DVD+RW-skivorna som har pressats av Fuji film i en rad olika 'märken' har varit excellenta och så länge det vara japanpressat så spelat det inte så stor roll vad det stod på etiketten.

Att det stått Verbatime med scratch protector, BASF, Fujifilm eller TDK med olika fancy tillägg på tema 'quality' och 'data protection' har inte visat på något sätt att de är bättre, utan snarare tvärt om att de var de som tenderade att varva ned i slutet av läsningen på DVD-skivan vid avläsningsprov med högsta fart med klart högre sannolikhet

Högre pris för "märkes" är ingen som ger garanterad bättre lagring utan är nog snarare som med lyxbilar kontra Toyota Corolla när det gäller att starta en kall morron, bara för att det är 5 ggr pengarna på en bättre lyxbil så är det inget som garanterar att de startar säkrare eller har färre incidenter med 'småfel'... - utan det är volym-tillverkningen man skall titta på i mellanprisskiktet , dock inte glutta på den nedersta kanten på enkrona per disk-nivå, och i det fallet har Trax-data skivorna från Ritek som man köpte i bulk på Clas Olsson vid den tiden varit precis i rätt kvalitet för pengarna där.

---

Magnetbandslösningar över 4 GB hoppade jag aldrig på då med den användningen och mediakostnaden helt inte var värt pengarna som privatperson i jämförelse med DVD, dessutom var DVD relativt framtidssäkert (och är det ännu) att det finns maskiner som kunde läsa skivorna ett bra tag i framtiden och att kostnaden för dessa är närmast negligerbar, vilket man inte kunde säga om en bandapparat som kanske börja bli sliten och inga nya finns att köpa för just den band-generationen till rimligt pris - det är annan sak med företag med daglig backup, men när externa USB-diskar och under en period firewire började bli rimliga i pris så var där jag jobbade på ganska snabba med att börja med dessa som backupmedier istället för band då HD-volymerna bara sköt iväg i antal GB kapacitet medans bandmedia helt enkelt inte hängde med i samma takt

Idag för arkivfiler så arkiverar jag på BR tillsammans med en iso-kopia på HD samt en ecc-fil för att kunna lappa om DVD-BR exemplaret skulle börja vara svårläslig och att man förlorat imagen på HD:n - hårddiskar kan fortfarande skrivas över/raderas av misstag eller tappas i golvet och på en 4TB-disk eller en RAID-lösning som plötsligt inte längre fungerar så är det bra mycket data som förloras på en gång...
Skriv svar