Bästa öppna programvaran för hemautomation?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Bästa öppna programvaran för hemautomation?

Inlägg av Forsgren »

Jag och min sambo håller på att renovera en gammal skola och som tekniknörd vill man ju ha lite hemautomation.
Men då vi gör i princip allt jobb själva finns inte riktigt tiden till att utvärdera alla opensource programvaror för hemautomation.

Så jag behöver tips, vilka är dom största och mest använda? Då har jag iaf någon stans att börja.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Bästa öppna programvaran för hemautomation?

Inlägg av qx5 »

Någon bild på fastigheten?
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Bästa öppna programvaran för hemautomation?

Inlägg av GFEF »

Ett förslag på öppna programvaran för automation vet ingenting mera om det.

http://www.vscp.org/
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Bästa öppna programvaran för hemautomation?

Inlägg av Forsgren »

Ett par bilder från i vintras, utsidan blir så klart som den varit, men insidan blir helt ny.
Skolan har två salar och två lägenheter varav den minsta lägenheten är på ovanvåningen, ytan är ungefär 350m2 om man mäter insida yttervägg, utan hänsyn tagen till innerväggar osv.

Rum 11 blir kök, 12 kontor, 14 vardagsrum/bio, 5 bad, 7 tvättstuga, 8 9 10 sovrum, 4 toalett med dusch, 2 entréhall osv ;)

GFEF: Verkar mera vara ett öppet protokoll för styrning än ett program som utnyttjar befintliga "standardprotokoll".

Söker man på "open source home automation software" så kommer det upp några alternativ, men det lär ta en evighet att sätta sig in i dom olika.
Tänkte att det fanns ett som var störst och som har flest användare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bästa öppna programvaran för hemautomation?

Inlägg av Nerre »

Det finns en uppsjö, de flesta är "under utveckling". Jag tror det var här i forumet som nån häromdagen tipsade om Automagically som verkar väldigt trevligt om man vill köra med Nexa-prylar och liknande. Men jag minns inte om Automagically var helt Open Source.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Bästa öppna programvaran för hemautomation?

Inlägg av LarryXz »

Är också intresserad av nån programvara som fungerar bra. Som det är nu har man fått skrivit allting själv, fast det positiva är ju att man då får det som man vill ha det :wink:
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Bästa öppna programvaran för hemautomation?

Inlägg av qx5 »

Använd KNX? det är ett öppet protokoll och det finns färdiga men dyra enheter att ansluta. Vill man inte köpa så är det enkelt nog att bygga ihop egna saker och ansluta. Det använder dessutom en differentiell multidrop buss.
Skriv svar