Utvärdering EDA-program (igen)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Bengt »

Här http://elektronikforumet.com/forum/view ... da#p931956 gjordes senast en toppenfin utvärdering av EDA-program. Men flera av programmen har kommit med viktiga uppdateringar så utvärderingar blir fort föråldrade. Jag började titta på alternativ därför att EdWin XP tagit så lång tid på sig att komma ut med sin .NET-version. Nu kom den precis så det är möjligt att det för min egen del är överspelat men jag tycker det ändå är synd att inte dela med mig av mina erfarenheter eftersom jag utvärderat de flesta aktuella EDA-verktyg.

Följande har jag testat:
- Target 3001
- Eagle 7
- DipTrace
- DesignSpark PCB
- KiCad
- EdWin XP
- OrCad 16
- AutoTRAX DEX 2020 (OBS, inte samma sak som det gamla Autotrax).
/Edit: På önskelistan att prova: Proteus. Pris ca 500 kr för 100 pinnarsvariant.

Urval:
Windowsplattform
Lätt att installera

Mina tidigare erfarenheter av EDA-verktyg är i huvudsak McCad (10 år) och EdWin XP (15 år).

Att utvärdera EDA-program är ett STORT jobb, varje program har en rejäl inlärningströskel. Jag har baserat min uppfattning på videor och nedladdad demoversion. Utvärderingen är på INGET SÄTT fullständig och jag är bara intresserad av Windowsplattformen så de som ej rullar där har jag uteslutet. Men känn det fritt fram att kommentera och jämföra med sådana verktyg, det är bara det att jag inte testad något. Förhoppningsvis kan andra som har mer erfarenheter av vissa av verktygen kommentera och fylla på utgående från det jag komit fram till.

Resultat:
Jag måste säga att jag blev grymt besviken på gratisverktygen, jag trodde att de hade kommit betydligt längre. EdWin XP är inte speciellt dyrt (hobby 240 $ men det verkar bero på vilken webshop man går in via) och för den extrapengen får man ett program som kan allt. Men frågan är om något av de andra billiga verktygen är bättre ändå?

Funktionellt saknar de flesta av programmen en del verktyg som är nödvändiga för att kunna göra alla sorters mönsterkort, speciellt flexkort. Endast ett av programmen jag provade kunde göra "tear drops". Men även användargränssnitten är generellt dåliga/besvärliga. Jag ser EdWin XPs användargränssnitt som föråldrat och funktionerna för ledningsdragning dåliga. Trots det så var det bara ett par av programmen som jag tyckte gjorde ett bättre jobb. En del avprogrammen använder heller inte padstackar utan jobbar med allting uppdelat i ett antal lager, mycket fler lager än verkliga fysiska lager alltså. Men allra värst är att endast ett fåtal har gått över endatabassystem där en ändring i schema automatiskt överförs till layout och tvärt om. Eagle har automatisk backannotering men det är fortfarande två olika databaser. Det enda som alla program gör betydligt bättre än EdWinXp är 3D-funktionen. Dock är det bara ett par som klarar att exportera och importera i STEP eller annat direkt mekanikCAD-kompatibelt format.

Det program jag gillade bäst var AutoTRAX DEX 2020 (förväxla inte med gamla Autotrax). Det var det verktyget som verkade ha flest och bäst funktioner. Det har tear drop-funktion och jag gillar verkligen hur det hanterar dessa då man flyttar något. Roterafunktionen är också smart.

Här följer mina anteckningar efter att ha testat programmen. Uppfatta inte dessa som någon fullständig utvärdering utan just som anteckningar av sådant sm jag stötte på som anmärkningsvärt. Det finns mycket mer att säga om programmen.

===========
Target 3001
===========
Kan bläddra mellan vinklar vid dragning med snabbtangent
Kan göra olika varianter inom samma projekt.
Import och export av Eagle
Obegränsat antal egenskaper kan läggas till en komponent
Export av hela kortet i STEP
En databas - ingen backannotering
Flera projekt kan vara öppna samtidigt
Dålig vy. Svårt att se genom lager, speciellt plan
Kan inte kontrollera kontakt mot plan bra.
Bör dra hela GND-nätet först, sedan generera GND-plan.
Kan markera nät och komponenter i 3D-vy
Väldigt lagerbaserad. Inga padstackar, allt ligger på olika lager.
Priser:
NC Light, 2 lager, 400 pinnar. Gratis
Light, 2 lager, 400 pinnar. 69 €
Economy, 4 lager, 1200 pinnar. 749 €

============
Eagle 7
============
Kan bläddra mellan vinklar vid dragning med snabbtangent
IDF 3D export
Realtids uppdatering av plan.
Kan, om man har tur, ladda ner Eagle design rules from tillverkare.
Annars kan man skapa egna på fil.
Troligen dålig DRC-kontroll
Väldigt musstyrd. Version 7 GUI? Ett evigt klickande i verktyg.
KAN men extremt krångligt, kopiera krets med bibehållet schema och layout.
"Visuella" anslutningar i schema. Anslutning sker då något ligger ovanpå något annat.
Gäller även om två pinnar läggs ovanpå varandra i schemat. (Vilket det ändå aldrig gör).
Automatisk back-annotering men fortfarande två separata filer/databaser.
Scriptstöd
Bra community
Priser:
NC Standard. 169 $
Standard. 820 $

===========
DipTrace
===========
Kraftigt lagerbaserad vid ledningsdragning
Bra ledningsdragning
Ev få acancerade funktioner men intuitiva
Kan inte göra tear drops
STEP och IGES 3D export/import
Priser:
Lite, 2 lager, 500 pinnar. Gratis
NC standard. 125 $
Standard. 345 $

===========
DesignSpark PCB
===========
Kräver backannotering
Besvärlig vy, åtminstone med plan.
Gratis

===========
KiCad
===========
Kan inte numrera om pinnar i komponenteditorn (?)
Svårt gränssnitt
Kan slå av/på jordplan fyll vy
Hatgränssnitt. Otroligt långsamt att arbeta i.
För varje sak som ska göras måste en snabbtangent
tryckas in.
Smart att man får fråga för att välja om flera saker
ligger ovanpå varandra.
Kan välja DRC online som förhindrar ogiltig dragning.
Måste avsluta ledningsdragning för att komma åt verktygsfältet.
Gratis

===========
EdWinXP 1.9
===========
(Har just lanserat EdWinNET i Alfaversion).
Fullständiga funktioner
DRC-kontroll av plan
Kan kopiera krets med bibehållet schema och layout.
En databas - ingen backannotering
Ingen 3D export/import
Avstannad utveckling tills nu. /Edit. Just portat hela produkten till ny utvecklingsmiljö, se ovan.
Ej intuitivt interface men "båda lätt och svårt" att använda.
Sämre ledningsdragning än flera andra.
Priser:
NC Standard. 240 $
Small Biz. 600 $

===========
Orcad 16
===========
Block: Måste välja i förväg vad som markeras
Nätnamn endast giltiga på samma schemasida.
Layout: Polygon block move
Rats nest vandrar inte vid förflyttning.
"Dyr"

===========
AutoTRAX DEX 2020
===========
Visar snyggt närmaste anslutning till pågående nät
Teardropfunktion.
Tear drop följer med mycket prydligt vid flyttning.
/Edit. Provat lite mer nu. Programmet verkar ha enorm potential. En fantastisk wizard för att göra komponenter. 3D-symbol och allting på ett kick.
Man kan t o m ändra symboler i efterhand "live" i schemat. Trivs du inte med pinnars placering - flytta dem genom att dra dem. Otroligt.
Provade att göra en design. I Layout flög det omkring en del men jag får ändå känslan av ett myckey kompotent program.
Alla som funderar på ett nytt EDA-program eller är sugna att byta måste testa detta.
Lätt göra olika via men hittar inte om det går att skapa en lista med några att välja mellan.
Mycket bra hjälp med ilustrativa bilder och förklaringar över t ex olika viatyper.
Jordplan verkar det som att man måste göra ofyllda för att se igenom dem för att sedan fylla dem innan man gör Gerber.
Något som visserligen görs med ett klick.
Tror inte det går att göra ofyllda plan dvs "mesh", fyllda med ett nät. Också nästan nödvändigt för flexkort.
Min uppfattning så här långt är att det verkar vara helt överlägset för hobbybruk och halvprofessionelt bruk.
Priser:
Full. 49 $ (Ständigt erbjudande ?)
Senast redigerad av Bengt 3 oktober 2014, 20:50:56, redigerad totalt 2 gånger.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av H.O »

FYI: I Eagle kan du göra teardrops med hjälp av File -> Run ULP -> Teardrops.ulp Men jag tror det är en "one shot" sak, dvs man får göra det när layouten i övrigt är klar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Glenn »

Vad menar ni med teardrops, är det att man har droppformade pads (pekandes mot ledaren) ? ..isåfall, varför tycker du det är en så viktig funktion ? jag trodde man mest gjorde så förr pga potentiella problem vid etsningen ? borde vara ganska överspelat idag ?
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Bengt »

Teardrops är ofta en förutsättning för att göra flexkort. Snarare är det nog så att många hobbyanvändare använde det också för att förstärka paddarna på hemblaskade kort. Intressant att Eagle trots allt fixar det även om one-shotmetoden är tämeligen värdelös.
Användarvisningsbild
Uky
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 april 2014, 21:19:24
Ort: Onsala

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Uky »

Jag har jobbat yrkesmässigt med verktyg från de stora drakarna Mentor & Cadence.

I dagsläget kör jag enbart Cadence OrCAD(Allegro). Programmet har ett riktigt sunkigt GUI
och inkörströskeln är ganska hög. Ursprunget för layouteditorn är Unix och det märks.

Men: man kan göra otroligt kraftfulla saker med det. Inte minst när man jobbar med jord-
och spänningsplan. När man väl kommit över tröskeln har man i princip full frihet att manipulera
en design exakt som man vill ha den. Det finns nästan inga begränsningar, men allt måste
planeras. Designflödet är nätlistebaserat vilket jag anser vara det bästa då man har stor frihet
att variantbilda. Schemaeditorn har dessutom en annan stor fördel: Den kan generera
nätlistor i många andra format. Import och export av DXF fungerar bra och utbyte med mekcad
är ganska enkelt. Man kan sätta höjdproperties på komponenter och exportera filer för bearbetning
i 3D-CAD. Tear-drops finns, man kan även "thieva" korten (fylla dom med diamanter eller plättar)
för kopparbalansering etc.

En begränsad hobbyversion är gratis, men det finns också entry level versioner som dock saknar
sådant som automatisk diffpar-routing. I hobbyversionen finns dock PSpice.

Det är lätt att dissa OrCAD pga dess "knölighet", men den som har ett litet startup på gång
måste inse att det är bättre med en billig instegsvariant så att man slipper göra om all
bibliotekshantering när man växer ur gratisversionerna. De stora (dyra) varianterna
används av företag som Intel och Ericsson. Men databasformaten är likadana
som instegsvarianterna. Fördel även för konsulter!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Glenn »

Bengt skrev:Teardrops är ofta en förutsättning för att göra flexkort. Snarare är det nog så att många hobbyanvändare använde det också för att förstärka paddarna på hemblaskade kort. Intressant att Eagle trots allt fixar det även om one-shotmetoden är tämeligen värdelös.
Aha, flexkort har jag aldrig ens tänkt på att tillverka efterssom jag inte haft behovet :)

Ang orcad så ser man ju relativt ofta att stora komersiella saker är ritade med orcad (om man får se schema på sådana saker), det är nog ingen slump, själv har jag tillgång till det på jobbet men har aldrig ens försökt sätta mej in i det.
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Bengt »

Nej, jag skulle inte välja OrCad för att kunna växa upp i proffsversionen. Hellre ett bättre program som kan exportera i något generellt.

Jag provade nya EdWin Alfa i helgen. Endast en Alfa utan nya funktioner men jag blev ändå lite besviken över att se att det var en 100% ren portning av gamla koden till den nya .NET utvecklingsmiljön. T o m en känd bugg följde med. Nu återstår för Visionics (EdWin) att visa att det har musklerna att modernisera EdWin och dra nytta av allt arbete de lagt ner med portningen. Vad jag sett hittills så klarar EdWin mer än alla andra programmen (inklusive OrCad men det kan vara jag som inte hittar) men om inte utvecklingen tar fart så har tåget snart gått. Missförstå mig inte, EdWin har inte sämsta gränssnittet, det finns värre, men grundmotorn verkar sakna möjligheten till att få till interaktiva funktioner som EDA-programmen generellt går emot.

Sedan kunde jag inte låta bli att testa AutoTRAX DEX lite mer. Programmet verkar ha enorm potential. En fantastisk wizard för att göra komponenter. 3D-symbol och allting på ett kick.
Man kan t o m ändra symboler i efterhand "live" i schemat. Trivs du inte med pinnars placering - flytta dem genom att dra dem. Otroligt.
Provade att göra en design. I Layout flög det omkring en del men jag får ändå känslan av ett mycket kompetent program.
Alla som funderar på ett nytt EDA-program eller är sugna att byta måste testa detta.
Lätt göra olika via men hittar inte om det går att skapa en lista med några att välja mellan.
Mycket bra hjälp med ilustrativa bilder och förklaringar över t ex olika viatyper.
Jordplan verkar det som att man måste göra ofyllda för att se igenom dem för att sedan fylla dem innan man gör Gerber.
Något som visserligen görs med ett klick.
Tror inte det går att göra ofyllda plan dvs "mesh", fyllda med ett nät. Också nästan nödvändigt för flexkort.
Min uppfattning så här långt är att det verkar vara helt överlägset för hobbybruk och halvprofessionelt bruk.
Skulle verkligen vara kul att höra om det finns någon här som har erfanhet av AutoTRAX.

Jag har adderat texten till utvärderingen ovan också.
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Bengt »

AutoTRAX DEX verkar ha nackdelen att det är någon slags enmansjobb. En person som står för hela utvecklingen! Brister tydligen i support och tar för lång tid att fixa buggar. Ska inte lägga för stor vikt vid ett år gamla foruminlägg men det verkar riskabelt att investera sina inlärningstimmar för något som kan vara så pass osäkert.

Jag upptäckte också precis att jag har missat Proteus som verkar vara ett kompetent och tillräckligt billigt program.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Borre »

Bengt skrev:Eagle
Väldigt musstyrd. Version 7 GUI? Ett evigt klickande i verktyg.
Du kan göra i princip allt med tangentbordet, antingen i kommandoraden eller koppla alla tillgängliga kommandon till "kortkommandon" på tangentbordet.
Jag kör många funktioner på tangetbordet, tex:
alt+m = move
alt+r = route
F5 = ratsnest (eftersom det liknar refresh i webläsare osv)
osv..
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Bengt »

Alla verktyg stödjer kortkommandon men Eagle är värre i den mening att man tvingas byta verktyg oftare än i andra. Om gränssnittet i möjligaste (varierar hur bra det fungerar) fattar vad man vill göra vid musklick behöver man inte tvinga fram verktygsbyte själv, varken med musklick eller snabbkommando.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av gkar »

Klarar dessa differentiella par och impedansanpasning?
Det är ju ett krav för ett CAD system 2014.

Jag saknar Altium på listan.
Det är det system som jag antagligen skulle välja idag, främst för att det är rätt kompetent och har en hyffsad prisbild, jämfört med Mentor och Cadence system.
Senast redigerad av gkar 4 oktober 2014, 22:34:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av TomasL »

EDwin klarar diff-par och impedanspassning, å andra sidan så stämmer impedansanpassningen aldrig, eftersom programvaran inte tar hänsyn till tillverkningsmetoder etc, så impedansanpassning låter man lämpligen kort-tillverkaren fixa.
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Re: Utvärdering EDA-program (igen)

Inlägg av Bengt »

Altium kvalar inte in pga av priset. Jag skrev inget priskrav men tänkte att det kanske var mer eller mindre självklart att det är billiga verktyg vi pratar om. Exakt hur billigt är svårt att bestämma sig för så jag hoppade en exakt nivå. Under 1000 kr är väl vad jag tänkt mig.
Skriv svar