Gerber EDITOR

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Gerber EDITOR

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har några gerberfiler för en layout men jag har inte ursprungliga CAD filer som genererat gerberfilerna.

Det är bara en del av layouten som jag är intresserad av, jag har studerat den och det skulle gå att "cut n paste" den delen som jag är intresserad av men frågan är ifall det går att göra detta på ett smidigt sätt?

Alternativet är att tillverka ett helt kretskort för HELA delen , det blir betydligt dyrare, eller såklart CADa om allting. det senare kan ta lite tid i sig.

Den "intressanta" delen är i sig ganska stor men kortet blir mer än halverat ändå och är sektionerat så att det går att dela på.

Vad tror ni?
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Gerber EDITOR

Inlägg av Nerre »

Har du provat att googla på "import gerber files"?

Det verkar gå att göra i ett flertal CAD-program. Sen blir ju frågan vad din budget är (jag vet inte om nåt av alternativen är gratis).
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Gerber EDITOR

Inlägg av adent »

Jag kan kolla om CAM-programmet som följde med min fräs har möjlighet att exportera gerber, isåfall kan jag hjälpa dig.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Gerber EDITOR

Inlägg av adent »

Det verkar kunna exportera gerber... Men det uppför sig väldigt underligt, ändringar verkar inte följa med och Kicad's gerber-visare kan inte visa dem... Ser ut som en död ända :/

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gerber EDITOR

Inlägg av TomasL »

Edwin kan importera gerber, och du kan på ett enkelt sätt återskapa både schema och layout, och göra vad du vill med det sen.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Gerber EDITOR

Inlägg av rikkitikkitavi »

tack för tipsen.
Skriv svar