Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av ronnylov »

Hej!

Köpte en e-bok som jag i min enfald trodde var en krypterad PDF-fil PDF-fil med lösenord för att låsa upp och jag testade först att min dokumentläsare evince kunde öppna lösenordsskyddade krypterade PDF-filer. Så glad i hågen tänkte jag att ja men då borde det fungera.

Men när jag betalt boken (C genom ett nyckelhål) så fick jag en nedladdningslänk till en ascm-fil. Efter diverse googlande så lyckades jag öppna boken via wine och en äldre windows-version av programmet Adobe Digital Editions och där gick det att läsa boken. Men får upp att jag har 45 dagar på mig att uppgradera programmet till nyaste version och som jag förstått det använder nya versionen sig av .NET och min erfarenhet är att det oftast orsakar strul i wine.

Men hur som helst hamnade PDF-filen så småningom i mappen "My digial editions" eller något liknande och när jag försöker öppna den i evince kommer en lösenordsruta upp. Problemet är att jag inte hittar lösenordet någonstans, varken i mailet från e-book-säljeren eller någon annanstans. Enda sättet att öppna boken verkar vara i det där jäkla Adobe-programmet (finns flera anledningar varför jag hatar programvaror från Adobe men detta gjorde inte saken bättre).

Visst, det ska gå att knäcka DRM-skyddet så man kan använda sin köpta e-book enligt "fair use" principerna men det är väl lite osäkert hur pass lagligt detta är (med musik och film är det OK att knäcka DRM-skydd om det inte går att spela upp i sitt operativsystem men böcker kanske inte är OK).

Frågan är om någon kommit på något tillförlitligt sätt att använda boken utan att behöva installera något annat operativsystem?

Felet jag gjorde var att inte googla tillräckligt innan köpet.
Hittade detta:

https://forums.adobe.com/message/4302334

Sökte lite på wine HQ och möjligen kan Adobe Digital Editions 3.0 ändå fungera:
https://appdb.winehq.org/objectManager. ... &iId=30159

Men vem vet hur länge det dröjer tills Adobe sabbar det igen...
Onödigt krångligt tycker jag detta ändå är. Lösenordsskyddad krypterad PDF-fil och maila lösenordet till köparen när man betalat boken så borde det vara upp till köparen att själv välja programvara för att läsa det krypterade dokumentet. Men nej, det ska köras proprietära program som endast funkar på vissa operativsystem så länge som Adobe behagar köra sin webapplikation i kombination med endast deras programvara. Jag vill kunna läsa min bok även om Adobe går i konken.

Här är en länk som i princip följer det jag gjort (med undantag att jag inte har någon läsplatta, jag vill bara läsa i datorn):
http://gedakc.users.sourceforge.net/dis ... ader-setup

Så slutsatsen är väl att det funkar för tillfället att läsa boken med hjälp av wine men det känns inte som någon stabil lösning.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av Nerre »

Jag kör med Aldiko Reader på mobilen.

Problemet med Adobe DRM är såvitt jag förstått att för att det ska fungera så behöver läsaren innehålla en privat kryptonyckel, det gör att det är i princip omöjligt med en FOSS-lösning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av Icecap »

Självklart ska man som köpare kunde kolla vad som behövs och om säljaren inte anger vad som behövs för att läsa boken och det visar sig vara mycket besvärligt anser jag att varan är defekt och att köpet ska gå tillbaka.

Men har säljaren angivit att det bara går att läsa med <whetever> är det köparens ansvar att säkra att det fungerar.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av ronnylov »

Säljaren anger att vissa program på vissa operativsystem fungerar. Därmed tycker jag inte det automatiskt innebär att inget annat också skulle kunna fungera men det är väl i så fall upp till mig att kolla så jag skyller inget på säljaren.

Hittade beskrivning av hur man gör på "ful-sättet" med hjälp av programmiet calibre dom finns för Linux:
http://apprenticealf.wordpress.com/2012 ... ebook-drm/

Finns ett DeDRM-plugin till calibre men man får installera pluginet via wine (även om calibre är native till Linux så är inte pluginet det) och man kommer ändå inte undan att köra den där gamla versionen av Adobe Digital Editions för att få in boken i datorn. Men får jag in den i calibre så kan jag sedan använda boken på mina Linux-datorer. Man kanske vill läsa boken på en raspberry pi och där funkar ju inte wine...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av sodjan »

Det där sista (Raspi) verkar vara en så oerhört liten marknad så det förstår
jag om de inte har direkt stöd för. Självklart måste de som producerar och
säljer en produkt (vad det än är) se till hur markanden ser ut och anpassa
sina produkter efter det.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av ronnylov »

Jag vill bara få det att fungera utan en massa onödigt krångel. Ibland känns de som de krånglar till det helt i onödan. Borde det inte gå att lösa så att man kan läsa e-böckerna i webbläsaren? Jag menar webbläsare finns ju till alla plattformar och det finns säkert massa sätt att lösa kryptering och autentisering genom att använda gängse webstandarder. Men nej, de ska envisas med någon egen programvara som endast funkar i några få utvalda operativsystem...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av sodjan »

Att "läsa e-böcker" är en väldigt speciell applikation med ett väldigt
begränsat antal nödvändiga funktioner och med sannolikt en stor del
mycket IT-ovana användare. Jag tror att alla vanliga "web-läsare" är
väligt mycket over-kill och och med fel gränssnitt för just det.

> Jag vill bara få det att fungera utan en massa onödigt krångel.

Enklast är att köra en standard platform där det finns stöd
för det du vill göra. Det är du som väljer "krångel" istället. :-)
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av ronnylov »

Jag håller inte med om att det är jag som krånglar till det.
Dessutom följer min plattform "POSIX-standarden".
http://sv.wikipedia.org/wiki/POSIX
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av Jolles »

Nu har jag inte sökt runt något vidare, men borde man inte kunna konvertera filen till pdf?
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av Nerre »

Nej, hela poängen med DRM-systemet är ju att man inte ska kunna kopiera och konvertera hur som helst. Dessutom kan utgivaren vad jag förstått återkalla tillståndet att läsa boken (vilket innebär att man egentligen inte köpt boken).
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av ronnylov »

Jaja, det funkar ju via wine så jag ska väl inte klaga så länge det funkar.

Kanhända jag skapar en avkrypterad säkerhetskopia på boken via något "fulprogram" och sedan gömmer i någon egenhändigt krypterad fil så den inte kommer i orätta händer. Att nakenbilder på kändisar kan råka spridas på nätet är en sak, men ve och fasa om någon skulle hacka sig in och ta min e-bok, det kan man ju inte tillåta...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av sodjan »

Jag vet vad Posix är, men det har ju lika med noll betydelse idag.
Hjälpte det dig t.ex? De som skriver läsare för e-böcker frågar sig
nog snarare "vad kör våra läsare", än att snegla på Posix... :-)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av psynoise »

Jag kör .NET versionen av Adobe digital edition i Wine. Vad jag minns gick det bra att installera via Winetricks

http://wiki.winehq.org/winetricks

Men samtidigt använder jag p l u g i n i C a l i b r e under Debian linux för att kunna läsa min köpta böcker på mina två läsplattor utan en massa krångel...

Chalmers bibliotek använder eller rättare sagt databaserna som hyrs in använder sig endast av vattenmärke. På så sätt kan upphovsmannen se vem som har kopierat illegalt utan kryptering.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av ronnylov »

Fick det att fungera med calibre och plugin.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Det här med e-böcker, funkar det på Linux?

Inlägg av qx5 »

Man kan alltid skärmskrapa med OCR mm. Lite mer komplicerat med matteformler mm dock.
Skriv svar