Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av Magnus_K »

@psynoise: Jag skulle gärna göra det men vet inte hur man gör och kommer antagligen ställa till med något. Om det är nån som har lite mer koll och kan tänka sig göra det så är det fritt fram.
Jag uppdaterade den listan med datum och namn på översättare för att få det mer wiki-likt i alla fall.

@soundbrigade: Ditt förslag är noterat i min lilla privata bok. Tror säkert att även detta är en fantastisk bok men i nuläget gäller svenska, men vem vet, dyker denna upp framför näsan så går det ju faktiskt att tumma lite :wink:

@YD1150: Lagt till denna i listan ovan. Verkar också mycket lovande. Tack! Dock blir jag fundersam på utgivningsår. Det jag hittat är att detta är Del 2 och utgiven -71 medans Del 1 gavs ut -66.

Läste också något vettig någonstans angående äldre böcker. Om man är färsk som mig så kan dessa äldre skrivna böcker vara bra då mycket idag ses som "självklart" medans på den tiden (om man får säga så) var mycket av denna tekniken ny och var tvungen att förklaras grundligt.
Tror faktiskt att det kan vara så här.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av YD1150 »

Står följande i böckerna (de är köpta vid skilda tillfällen så de kanske inte hör ihop "perfekt" = olika årgångar):

Elektronikens grunder Del 1 är utgiven 1974 av Kungl. Boktryckeriet P.A. Norstedt & söner Stockholm.
ISBN 91-1-745252-X, Fjärde reviderade upplagan.
Copyright 1964, 1974

----------------------------------

Elektronikens grunder Del 2:
Tryckeri AB Skandia Stockholm 1968

----------------------------------

En bok "Populär Amatörradio" från 1952 som Sveriges Sändareamatörer (SSA) gav ut.
Behandlar lite av varje, men mer för radiointresserade.
2014-08-12 15-43-18_0035.jpg
2014-08-12 15-45-26_0036.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av psynoise »

Jag skulle kunna tänka mig sponsra en slant mot att någon scannar in en bok i läsbar kvalité. Om några fler vill haka på kanske det till och med kan bli värt jobbet.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av hcb »

ARRL handbook är (förstås) inriktad på radio i allmänhet och amatördito i synnerhet, men det finns en hel del allmän information i dem också.

Edit: fast den är naturligtvis inte på svenska. Eftersom jag ändå glidit iväg mot utrikiska tipsar jag härmed om Tubebooks.org.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nybörjarlitteratur om rör, på svenska

Inlägg av Magnus_K »

@YD1150: Ja just det. Det var lite olika upplagor ja.

@psynoise: Jag skulle gärna vara med om sponsra också men sen är det ju väldigt kul att ha ett original i hyllan också.

@hcb: Ja dra mig vilket urval av böcker! Den sidan vad ju en riktig guldklimp, tack!

För info så har jag nu beställt (fjärrlånat) Modern radioteknik, Radiorör och deras användning och Elektronikens grunder II från bibblan. Väntar med spänning.
Skriv svar