Full simulering av en BC547 i Multisim7?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Full simulering av en BC547 i Multisim7?

Inlägg av Henry »

Det jag undrar över är om den även kan simulera de egenskaperna som ligger lite utanför de som vanligen används för denna transistor. Tex att den kan användas som en 8v zener diod och som en kapacitansdiod. Jag undrar för jag har en schema på en fm-sändare som jag leker lite med men jag får en frekvens på bara 25Khz när den skall ligga på ca 127Mhz. Det kvittar vilka värden jag har i svängningskretsen, frekvensen ändrar sig inte alls som den skall.

Gör jag något fel eller kan den helt enkelt inte simulera denna egenskap som transistorn har? Tycker jag har testat det mesta men utan resultat.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Knepigt.. vad jag kan se ska den klara 150MHz. Har du provat simulera med NPN_Virtual ?
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Aldrig kört multisim, men jag vet att pspice har en sjuhelsikes massa parametrar till varje transistor, så jag tror att de mesta egenskaper hos trissan skall vara modellerade.

Om du lägger in schemat så man kan kika om nåt ser galet ut.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Verkar som det fungerar något så när nu även om inte frekvensen är vad den skall vara riktigt än. Det som är skillnaden mellan denna och i verklighetern är att detta schema fungerar hur bra som helst i verkligheten men inte som en simulation visst, en jäkla massa förändringar som behövdes för att få det något så när ok. Testade innan alla sorters transistorer men det blev ingen större skillnad.

Det fungerar inte att använda frekvensräknaren, men den verkar inte heller vara så pass känslig så den kan användas i uV området, så det blir till att använda oscilloskopet och räkna och ha sig.

Schemat jag använder är den högra halvan i schemat som är själva svängningsdelen, som finns på denna sida:

Schemat

Edit: fungerar som det skall nu, fick ändra en del på vissa komponenter.
Skriv svar