Data TILL en webbsida

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Data TILL en webbsida

Inlägg av Icecap »

Har ju WLAN i huset, har PC som kör 24/7 pga. loggning av olika saker, inget konstigt.

Men... jag har länge tänkt över att det vore mycket smidigt om jag kunde "gå in på" en webbsida på den dator via WLAN'et och se saker och det är ju knappast ett större problem MEN jag skulle gärna vilja även kunde ändra saker från klienten jag läser den webb-sida på och där faller det lite ihop för mig.

Vad jag vet (inte mycket faktisk) om HTLM medger det inte att man skickar data TILL sidan man kollar på men det finns ju på nätet, alltså är det möjligt men hur då?

Grejen är att jag enkelt kan göra detta med program via WLAN'et men det betyder att jag för varje gång jag ändrar något måste ändra alla program, detta medför PPC-program & PC-program och sedan ska dessa program uppdateras i de olika enheter, något som inte är bra, det ger för många felkällor.

Jag tänker mig att ha ett program på "servern" som kan presentera de olika värden på rätt sätt och då även ta emot de data som ska ändras, i slutändan ska det bli till att jag kan slå av och på motorvärme, utomhusbelysning osv och då min mobil kan komma åt mitt WLAN kan jag alltså komma in till huset, slå på utomhusbelysningen från bilen och allt som behövs, jag kan slå av "allting" från sovrummet på samma sätt och bara fantasin (och plånboken) sätter gränser för vad som är möjligt.

Men jag måste få data från klienten till servern men hur?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av AndLi »

Har dina klienter tcp/ip stöd?
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av JockeE »

http://en.wikipedia.org/wiki/HTML_form samt ett lämpligt script på servern (PHP, Perl, .exe etc.).
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av xraid »

du har en webserver på den 24/7 burken . den servern delar ut en sida.html till klienten . sida.html postar en begäran till webserver . webservern tolkar samt utför vidare begäran . returnerar status meddelande tillbaks till klienten ... så webservern har små kodsnuttar som styr vad du vill html'en frontar ...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av sodjan »

> om HTLM medger det inte att man skickar data TILL sidan

Google lite på "HTML POST".

Är det servern eller klienten som ska bestämma/trigga uppdateringen ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av Icecap »

Tänk såhär:
Jag öppnar min browser o går in på sidan som visar vad som nu ska visas, detta via min PPC eller laptop.
Sedan ska jag kunde navigera lite på den sida (kanske -> belysning -> utomhusbelysning) och välja av eller på (t.ex.) med ett klick.
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av Muppis »

Man kan även använda http://en.wikipedia.org/wiki/Query_string om man inte vill använda formulär.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av AndLi »

icecap: vill du ha hjälp är det bra om du svarar på våra frågor! ;)
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av Muppis »

han sade att han skulle använda sin ppc och/eller laptop via WLAN, man väl förutsätta att de har tcp/ip då. Sen hur han verkställer ändringarna är en annan femma.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av AndLi »

Jag menade klienterna i form av motorvärmaruttagen, belysningen osv..
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av xraid »

Jag läste det som klienter är klienter till webservern sen är webserver styrenhet till rs232 grejs eller nåt ...
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av Nerre »

Script är det korta svaret på grundfrågan. För att få data TILL webservern så använder man formulär som skickar data som hanteras av script.
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av xraid »

det längre svaret är att en applikation tar hand om det - en kompilerad inte script'ad sådan ...
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av v-g »

En DLL kan göra det hela åt dig. Jag har en DLL som sköter kommunikationen med en PIC och servern/sidan anropar så denna. Min DLL kommunicerar över serieporten men det kunde vart TCP/IP, parallellporten eller vad som helst.

Har själv windows på servern och min dll är kodat i VB6(modernt och bra ;) )
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av blueint »

v-g, Lätt att portera till andra plattformar.. :razz:
Skriv svar