EdWin

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

EdWin

Inlägg av Bengt »

Hej.

EDA (CAD)-verktyg diskuteras här lite då och då. Själv har jag använt ett antal men framför allt EdWin som jag använt i 15 år. EdWin är inte gratis, användargränssnittet lider av något jag skulle kunna kalla bakåtkompatibiltet då det inte verkar vara möjligt att integrera de moderna formerna av interaktiva funktioner man kan se hos t ex Altium. MEN, EdWin är billigt (men inte gratis) och extremt kraftfullt. Ofta placeras det i samma härad som gratisverktygen men min erfarenhet är att EdWin spelar i en helt annan liga. Jag tror att med EdWin kan man göra allt som man kan tänkas vilja göra med ett EDA.verktyg. T ex godtycklig kortkontur (saknas väl fortfarande hos DesignSpark?) men det går också att göra alla former av viahål som blinda och begravda eller via i pad. Godtycklig padform och droppformade paddar (bra för flexkort) funkar också. Kopieringsfunktionen är extremt kraftfull då man kan kopiera ett block från schema och placera in det som en kopia även i PCB med bibehållen layout. Utvecklarna har också varit snabba med att föra in nya funktioner som efterfrågats.Dock är mycket relativt komplicerat men som tur är har det funnits bra hjälp att få på forumet. (Jag tror dock inte att EdWin stödjer hierariska scheman som efterfrågats här vid något tillfälle).

Funnits säger jag för nu börjar jag undra hur det går för dem. Nuvarande version är nu rikgigt gammal och det har talats om en helt ny .NETversion som skulel kunna vara riktgit spännande. Men att göra om megaprogram som EDA-verktyg från grunden, det kräver hur mycket arbete som helst och risken är att de inte mäktar med det vilket vore otroligt synd. EdWin är nämligen kanske det allra fördsta EDA-verktyget (startade på ABC-80), det första med helt inegrerad databas mellan schema och PB och framför allt är det i grunden svenskt! Men jag blir inte förvånad om gratisverktygen konkurrerar ut de billigare verktygen så man blir sittande med tämligen usla verktyg (funktionellt sett) med ett stort glapp till de kommersiella i både funktionalitet och prisnivå.

Finns det någon annan som har hört något om EdWin?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: EdWin

Inlägg av TomasL »

Kör också en licensierad Edwin med kontrakt, och väntar med spänning på den nya versionen, vart utlovad i vintras, men det är tyst fortfarande.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: EdWin

Inlägg av psynoise »

Funktionslistan är imponerande särskilt gällande "Board Analyzers". Men hur fungerar dessa i verkligheten, blir resultatet någorlunda jämfört mot till exempel Altiums signalintegritetsverktyg som är helt åt skogen?

http://visionics.a.se/EDWinXP-Features.aspx

Jag är även lite nyfiken på konfiguration av designregler kring mönsterkortlayout. Går det att definiera olika grupper av nät och komponenter för att ställa olika regler efter dessa?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: EdWin

Inlägg av TomasL »

Det bästa är väl att ladda ned Edwin och testa
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: EdWin

Inlägg av psynoise »

Sådant blir sällan av. Men skulle dock någon påstå att det fungerar bra kan jag mycket väl ta mig en närmare titt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: EdWin

Inlägg av lgrfbs »

psynoise skrev:Funktionslistan är imponerande särskilt gällande "Board Analyzers". Men hur fungerar dessa i verkligheten, blir resultatet någorlunda jämfört mot till exempel Altiums signalintegritetsverktyg som är helt åt skogen?

http://visionics.a.se/EDWinXP-Features.aspx

Jag är även lite nyfiken på konfiguration av designregler kring mönsterkortlayout. Går det att definiera olika grupper av nät och komponenter för att ställa olika regler efter dessa?
Provade att ladda ner, troligen gör jag det mer avancerat än det borde. Vad ska skrivas på "EmailID"?
på sidan: http://www.visionics.a.se/EDWinXP-DownloadForm.aspx
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: EdWin

Inlägg av TomasL »

Epostadressen
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: EdWin

Inlägg av lgrfbs »

:doh: okej
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Re: EdWin

Inlägg av Bengt »

Nu fick jag svar! EdWin lever i högsta grad! Kraftigt försenat men den nya versionen är på gång i beta "snart".

Angående smilatorer så kan jag tyvärr inte säga så mycket om den eftersom jag använt dem ytterst lite. Dock kommer detta att ändras under hösten då vi I min grupp troligen kommer att testa både analys och simulering på ett kort. Dessutom har vi tillgång till Altium så kanske att vi kan göra en jämförelse.

Det intressantaste med EdWin tycker jag ändå är omfångat av funktioner. Man kan göra i princip allt. Jag hoppas mycket på att den nya versionen ska ge ett batter användargränssnitt och kunna införa batterinteraktiva funktioner som tex att följa en ledare etc. (Kolla videor på Altium på Youtube så förstår ni vad jag menar).

En del kanske tror att handrouting är dött och att allting autoroutas idag men det är helt fel. De flesta kort handroutas faktiskt. Jag känner folk på en CAD-byrå och de använder både Mentor och CADint och trots det så handroutas det mesta. Sedan kan man ju undra hur det går till att göra moderkort och grafikkort som är något av det värsta man kan se men det är nog en historia för sig.

Alltså blir det EdWin även i fortsättningen för mig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: EdWin

Inlägg av Glenn »

De flesta kör väl nån kombination av auto och handrouting ? ..inte ens de dyraste programmen har väl så bra autorouter att man kan ta den utan modifikationer i normalfallet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: EdWin

Inlägg av TomasL »

En annan intressant sak med EdWin är att det faktiskt är ett svenskt program.
Skriv svar