Schemaritning- och layoutverktyg

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sir88alex
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 juni 2011, 12:53:24

Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av sir88alex »

Hej!

Jag har tidigare använt KiCad för att rita mina små hemmabyggen men har på sistonde börjat störa mig på vissa funktioner i KiCad. Överlag är jag ganska nöjd med KiCad men då jag har ett betydligt mer avancerat verktyg på jobbet så jämför man och inser att man saknar vissa funktioner.
Vad jag främst saknar i KiCad är att kunna i någon mån dra i ledarna i PCB verktyget. Jag börjar tröttna på att tvingas ta bort ledaren för att sedan dra en helt ny om jag vill flytta den något.

Jag har laddat ner Eagle och testkört det lite men jag saknar funktionen att göra hierarkiska scheman och är därför på jakt efter andra program att testa. Vad använder ni för program och vad har ni för erfarenheter?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av PeterH »

Vi är ganska många som tycker att DipTrace är bra, finns att hämta hem som gratisversion med viss begränsning i antal pinnar...
H.O
Inlägg: 5705
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av H.O »

Jag kör EAGLE själv men jag är tämligen säker på att jag sett ganska imponerande "push & shove prylar" i någon video för KiCAD. CERN bidrar ju till kodbasen och det är möjligt att det jag såg var från deras "branch" av koden. Anyway, EAGLE v7 är på gång, där utlovas hierakiska scheman men knappast i gratisversionen som ju bara tillåter ETT schemablad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av TomasL »

Får det kosta eller skall det vara "kostnadsfritt"
Använder själv EDWIN, vilket funkar hyffsat bra, har det mesta.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av Icecap »

Även jag kör med EDWinXP och fast det inte är det mest intuitiva program som finns kan det mycket.
sir88alex
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 juni 2011, 12:53:24

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av sir88alex »

EDWIN har jag inte hört talas om förut. Hur pass avancerat är det? Stödjer det hierarkiska scheman? Fungerar det att dra i redan lagda ledare i layoutverktyget? Så att man kan flytta en eller flera ledare utan att behöva dra om dom?

Eftersom det är för hobbybruk så är det väl främst gratisprogram jag är ute efter. Jag inser ju dock att gratis är just gratis vilket gör att man inte kan ställa allt för höga krav kanske. Men skulle det finnas ett program som kostar någon hundralapp så är det också aktuellt förutsatt att det är bättre än gratisprogrammen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av Icecap »

Nu vet jag inte vad du kallar "hierakiska scheman" men om du menar att man kan ha fler scheman i ett projekt är det inget problem alls. EDWin är ett professionellt program - och kostar därför pengar, man kan dock testa det gratis ett tag och det finns en non-commercial licens också.
sir88alex
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 juni 2011, 12:53:24

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av sir88alex »

Med hierarkiska scheman menar jag att man gör en schemasida (ett så kallat block) för olika funktioner. T.ex. en schemasida för CPUn, en för RS232 osv. För dessa gör man sedan block (egentligen en symbol) där alla signaler som ska "in/ut" från schemasidan representeras av pinnar. På förstasidan placerar man sedan ut sina block och binder ihop alla signaler och block på den sidan.

Inte den bästa demonstationen direkt men denna video visar ungefär vad jag menar.
sir88alex
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 juni 2011, 12:53:24

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av sir88alex »

Jag ska kika lite på Edwin. 200$ för standard licensen känns dock lite väl saftigt för mitt hobbybruk.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av tecno »

Varför väljer du inte Diptrace? Mitt verktyg idag då jag inte längre har råd att hålla min CadStar licens i liv.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av Icecap »

sir88alex: jag har aldrig testat den funktion, jag brukar rita de olika schemabitar som jag anser att jag vill dela upp ett projekt i och ge signalerna vettiga namn. Dessa namn finns därmed i hela projektet och alla med samma namn kopplas ihop "per automatik".

Vill jag ha ett översiktsschema brukar jag rita det separat.

MEN - det kan vara att den funktion du beskriver finns i EDWin - jag har bara aldrig använd den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av TomasL »

Jo, den finns, använder den själv
peterosd
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 september 2009, 13:48:34

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av peterosd »

Det går alldeles utmärkt att flytta ledarna i Kicads PCB-verktyg när de är utritade. Ställ muspekaren på ledaren du vill flytta, högerklicka och välj "Drag segment" så kan du flytta ledaren...

// Peter
sir88alex
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 juni 2011, 12:53:24

Re: Schemaritning- och layoutverktyg

Inlägg av sir88alex »

peterosd skrev:Det går alldeles utmärkt att flytta ledarna i Kicads PCB-verktyg när de är utritade. Ställ muspekaren på ledaren du vill flytta, högerklicka och välj "Drag segment" så kan du flytta ledaren...

// Peter
Jag älskar dig peterosd!! Hur har jag kunnat missa det så länge!?

Tack för den input som alla gett i tråden. Det lutar åt att jag kör vidare med KiCad men jag ska ändå testa några av de förslag som getts i tråden. Fortsätt gärna att fylla på med vilka program ni använder och vad ni ser för fördelar och nackdelar med det ni använder.
Skriv svar