simulering av areodynamik

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

simulering av areodynamik

Inlägg av danei »

Jag funderar på att bygga en liten elbil. Tanken är att den ska kunna fungera som pendlingsfordon. Så areodynamiken är en viktig faktor. Finns det någon vettig mjukvara för att göra simulerningar av areodynamiken?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

FEMlab (till matlab) ska väl kunna göra sånt, även om det nog är en hel vetenskap att använda.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan tänka mig det. Det skulle ju vara trevligt med ett program där man man importeta en 3D modell och få ett grafiskt resultat av simuleringen.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Tänkte anmäla mig till en kurs i aerodynamik i går, men när jag insåg hur mycket matte det var så ångrade jag mig snabbt :)
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Låter lite väl ambitiöst. Det kanske räcket med några enkla principer. Dessutom är nog vikten av vikt. Har du tänkt något på säkerheten?

Liten frontarea
Mjuka böljande ytor
Små tätslutande hjulhus
Slät undersida
Undvika saker som sticker ut från karossen (du bör kanske ha backspeglar)
Avslutningen/bakdelen ska inte orsaka för mycket turbulens
Hjul/däck med lågt rullmotstånd

Håller inte Icecap på med cykelbilar (eller var det någon annan). Om du har tur kanske han kan ge några kommentarer. Principen är densamma, att framdiva ett fordon med låg energiförbrukning/effekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Principerna kan jag. Jag har titta en del på cykelbilar och kapslade liggcyklar. Jag kör själv på en okapslad liggcykel. Ska väl bli en låda bak på den iafa.

Men när det gäller bilen, så är inte säkerheten högprioriterat. Men jag räknar med att den hamnar på nivå MC, eller där över. Hjulen kommer att hamna li linje med karossen. Vet inte riktigt vad det blir för hjul. Men något i storleksordningen med skoterhjul blir det nog.

Det skulle kännas bra om man visste vad formen var kapabel till innan man byggde.
Skriv svar