Beställa kretskort - har jag gjort rätt?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Beställa kretskort - har jag gjort rätt?

Inlägg av MattisLind »

Hej!

För det första är jag osäker på om det är rätt del av forumet för den här typen av frågor. Moderator för gärna flytta det om det blev fel.

Jag tänkte beställa kretskort, ganska små, ca 7 cm x 4 cm. En kinesisk firma gör 10 stycken det för 30 dollar + frakt. Det verkar ju bra.

Jag använde Diptrace som omtalades här i forumet och skapade en layout:

Bild

Jag tror det blev rätt. Diptrace-filen

Om det finns synpunkter på hur layouten är gjord så tar jag gärna emot dem så jag kan göra det bättre. (C2 och C3 blev elektrolyter men det var mest för att jag inte hittade något annat i komponentbiblioteket.)

Det kinesiska företaget vill ha Gerber filer och jag lät Diptrace exportera Gerber filer. Det blev en hel massa filer.
Behövs alla dessa? Är det bara att skicka över? Är de rätt??

Jag funderade lite över storlek på hålen. Är det standard? Jag har läst om "drill"-filer tidigare. Kines-firman efterfrågar inga "drill" filer.

Tacksam för hjälp så att det blir rätt. Det är synd och beställa och sedan visar det sig att jag lyckats spegelvända det hela på något sätt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Beställa kretskort - har jag gjort rätt?

Inlägg av Icecap »

Det behövs en gerber-fil för varje lager. Alltså:
* Komponenttryck.
* Lödmask.
* Komponentsidans koppar.
* Lödsidans koppar.
* Lödsidans lödmask.
* Lödsidans komponenttryck (om det behövs).

Sedan behövs en borrfil (koordinater på var vilka hål ska vara) samt en verktygsfil (vilket borr motsvarar vilken hål-typ).

Det kan tillkomma den connectivity-test fil om det ingår i deras service.

Sedan är det designen...
Mitt förslag är att du låter alla GND kopplas ihop med en groundplane på båda sidor, det ger bäst stabilitet och minst störningar.

Du har samma ledarebredd för alla ledare oavsett vilket signal som går på dom, jag brukar ha grövre ledare för strömmatningen.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Beställa kretskort - har jag gjort rätt?

Inlägg av lizerdboy »

Om du har missat att jag gjort en Diptrace guide så kan jag tipsa om det här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
Gerber videon har du här https://www.youtube.com/watch?v=kPR3HMKozdk

Det ska vara dessa ändelser

Top layer: pcbname.GTL
Inner Layer: pcbname.GL2
Inner Layer: pcbname.GL3
Bottom layer: pcbname.GBL
Solder Stop Mask top: pcbname.GTS
Solder Stop Mask Bottom: pcbname.GBS
Silk Top: pcbname.GTO
Silk Bottom: pcbname.GBO
NC Drill: pcbname.TXT
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Beställa kretskort - har jag gjort rätt?

Inlägg av MattisLind »

Icecap skrev:Sedan är det designen...
Mitt förslag är att du låter alla GND kopplas ihop med en groundplane på båda sidor, det ger bäst stabilitet och minst störningar.

Du har samma ledarebredd för alla ledare oavsett vilket signal som går på dom, jag brukar ha grövre ledare för strömmatningen.
Bra tips! Borde jag naturligtvis tänkt på, men det var så länge sedan jag pulade med kretskort. Jag hittade floodfill i programmet och sedan ökade jag på VCC nätet till det dubbla.
lizerdboy skrev:Om du har missat att jag gjort en Diptrace guide så kan jag tipsa om det här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
Gerber videon har du här
Mycket bra video. Följde anvisningarna till punkt och pricka!

Har nu skapat:
  • Top Mask
    Top Silk
    Top Layer
    Bottom Mask
    Bottom Silk
    Botton Layer
    N/C drill file
    BoardOutline
Och så har jag checkat det med Stefans eminenta gerbv.
lizerdboy skrev:Inner Layer: pcbname.GL2
Inner Layer: pcbname.GL3
Vad är dessa till för? Du nämner inte dessa i din video?
Icecap skrev:Sedan behövs en borrfil (koordinater på var vilka hål ska vara) samt en verktygsfil (vilket borr motsvarar vilken hål-typ).
Jag exporterade en N/C drill fil per lizerdboys anvsiningar. Räcker inte detta? Eller ska det till någon ytterligare fil?
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Beställa kretskort - har jag gjort rätt?

Inlägg av lizerdboy »

Tackar :)
Inner Layer: pcbname.GL2
Inner Layer: pcbname.GL3
är om man vill beställa 4 lagers kretskort.
alltså lager 2 och 3 som är innerlagerna i själva kretskortet.
Skriv svar