Göra så att genvägsknapp på tagentbord fungerar igen?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Göra så att genvägsknapp på tagentbord fungerar igen?

Inlägg av Henry »

Har ett Microsoft tangentbord med bla en knapp för direkt genväg till mailklienten, vanliga Hotmail/Outlook i detta fall, och den fungerade utmärkt i XP men inte alls i Windows 7.

Trycker jag på knappen kommer detta upp:

Du försöker öppna en fil av typen programtillägg (.dll)

Och det visar sig vara url.dll

Nätet säger alltifrån att man skall förknippa det med ett program och då rundll32.exe men det fungerar inte alls och någon annan sida säger att det skall associeras med IE men det går inte heller och det är ju också en dll fil, så jag är helt lost. Sedan är det en massa exempel på hur man gör en genväg med en tangent men det är ju inte det jag vill ha.

Möjligtvis någon som har koll på detta?
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Göra så att genvägsknapp på tagentbord fungerar igen?

Inlägg av Nerre »

Det finns väl inget inbyggt stöd i Windows för det där? Tangentbordet skickar ju bara scan-koder, brukar det inte vara tilläggsprogram som sköter den där biten?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Göra så att genvägsknapp på tagentbord fungerar igen?

Inlägg av Henry »

Inte den blekaste inte allls omöjligt, men frågan är då hur man fixar till detta? Det fungerade som sagt fin fint i XP.

Är ett vanligt standard Microsoft tangentbord, billigt och bra och fullt fungerande tills W7.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Göra så att genvägsknapp på tagentbord fungerar igen?

Inlägg av Nerre »

När du körde XP hade du kanske installerat tilläggsprogrammet?

Hittade det här vid lite snabbt googlande, har du provat tipsen där?

http://support.microsoft.com/kb/932875
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Göra så att genvägsknapp på tagentbord fungerar igen?

Inlägg av Henry »

Jag har inga tilläggsprogram installerat överhuvudtaget och inga andra drivrutiner mer än de som finns i W7 används och inga tredjepart program eller dylikt, inget sådant alls. Köp från affär och satt i datorn och det fungerade direkt i XP utan installation av något och allt likadant i W7 förutom just denna knapp. Tror det är någon en enkel sak som att någon grej skall peka rätt men hittar ingen info on hur i så fall.

Det är inte USB utan PS2 och det finns inga drivrutiner att ladda ner, är ett standard 101 knappars tangentbord.

Ser ut så här fast utan texten framtill på vissa tangenter, det är knappen allra längt upp i mitten till vänster "Mail" som inte vill som jag vill i W7, allt annat fungerar som det skall.

Bild

Nej inget i den länken fungerade med detta tangentbord.

Tycker sedan inte jag skall behöva använda Intelllitype då ju tangentbordet fungerade i XP.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Göra så att genvägsknapp på tagentbord fungerar igen?

Inlägg av Nerre »

Är du 100% säker på att du inte hade Intellitype installerat under XP?

Som sagt var, tangentbordet skickar scan-koder, oavsett om du trycker på A eller knappen för Mail.

Nånting i datorn måste fånga upp de scan-koder som inte blir tecken och istället utföra andra åtgärder för dem.

Och eftersom scan-koderna lär vara olika för olika tangentbord (de kan ju ha en massa skumma knappar, finns ju ingen standard) så måste det vara något som konfigureras för varje tangentbordslayout.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Göra så att genvägsknapp på tagentbord fungerar igen?

Inlägg av Henry »

Om det var installerat så har det installerats helt utan min vetskap och också konfigurerats helt automatiskt för denna knapp och det tvivlar jag nog på och dessutom fungerade tangentbordet samma sekund som jag satte i det i den förra datorn och alla knappar med. En vanlig drivrutin borde ju innehålla karaktäruppsättningen och vara mer än tillräcklig för att kunna tolka koderna på rätt sätt och speciellt nu när det är ett Microsoft tangentbord borde drivrutinerna finnas i W7.

I detta fall tolkas ju dock signalen som den skall och känns igen så det fungerar ju så långt som det verkar men det är sedan resten till vad för program som skall köras igång eller dylikt som felar.

Knappen startar/skickar alltså url.dll men vad som sedan skall öppnas med det så att mail sidan startas är det som inte kopplar.
Skriv svar