Svensk manual till Handy Recorder H4n

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
salle
Inlägg: 852
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Svensk manual till Handy Recorder H4n

Inlägg av salle »

Hej

Jag undrar om det finns någon som har en sådan eller som kan förklara för mig ur man gör om man har spelat in en låt och vill lägga på sång, t ex om man vill ha både munspel och sång på låten.

Salle
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Svensk manual till Handy Recorder H4n

Inlägg av Nerre »

https://wikis.utexas.edu/download/attac ... %20H4n.pdf

Verkar som om du ska använda MTR mode (gissar att MTR står för Multi TRack).
salle
Inlägg: 852
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Svensk manual till Handy Recorder H4n

Inlägg av salle »

Det var MTR funktionen jag skulle ha, har inte kollat så noga i manualen innan då det är pappas apparat och han bor en bra bit iväg.

Det gick att spela in på alla fyra kanalerna och lyssna på alla fyra på en gång, nu gäller det att leta rätt på var det sparas osv.

Tack för hjälpen, och är det någon som sitter på en svensk manual så vore jag tacksam om jag kunde få en kopia.

Salle
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Svensk manual till Handy Recorder H4n

Inlägg av Retroperra »

Om du monterar minneskortet, antingen genom att plocka ur kortet och använda separat kortläsare eller genom att koppla in spelaren via en USB-sladd så dyker kortet upp som vilket minneskort som helst.

I kortet hittar du ett gäng mappar, i mapparna hittar du wav-filerna.

Vi köper många såna här H4n spelare till jobbet men jag har nog inte sett nån manual på svenska. Men vi kastar alltid pappersmanualerna och tillhandahåller PDF-fil åt studenterna istället.
salle
Inlägg: 852
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Svensk manual till Handy Recorder H4n

Inlägg av salle »

Det funkar när man spelat in på "stereo", men när jag kollade i datorn så verkade det vara 4 separata filer med varje kanal för sig, inte en fil med alla kanalerna på en gång.

Salle

Ändrat: det funkar när man spelar in på stereo.

När vi testade MTR så hittade vi filerna på kortet i datorn, men dom verkade inte ligga "sammanbakade" utan var kanal för sig
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Svensk manual till Handy Recorder H4n

Inlägg av Gizmo »

Det finns lite olika lägen i H4N men den går att ställa in i att det ska vara två stereo wav istället för fyra separata spår.
Kolla manualen här (hittade inte svensk manual).

Ska du köra fler kanaler så är det bara att flytta över filerna och montera upp de fyra du redan har spelat in i datorn, du kan använda den som "ljudkort" om den är usb-ansluten till datorn. När jag har gjort flerkanals liveinspelningar så har jag använt den fria programvaran Audacity, enkel, gratis och fungerar bra.

Dock, håller med om att den är lite snurrig med alla mappar eller var den lägger filerna, det känns inte helt logiskt. Men jag är väldigt nöjd med min iaf.
Skriv svar