kortkantskontakter i Eagle ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

kortkantskontakter i Eagle ?

Inlägg av Glenn »

Ja, jag hade ju hoppats att det skulle finnas nåt script eller så där jag angav bredd, avstånd och antal och sen slöjdade den en komponent, men så enkelt verkar det ju inte vara.

Nån som vet om det finns nåt enkelt sätt ?

Annars får jag väl stånga huvudet blodigt mot den usla komponenteditorn :(
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: kortkantskontakter i Eagle ?

Inlägg av adent »

Den är faktiskt inte så usel när man vant sig. Det fina är att man kan skriva in koordinater. Kolla lite tutorials på dutuben.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: kortkantskontakter i Eagle ?

Inlägg av Glenn »

Tja, jag tycker dne är väldigt ologiskt uppbyggd, och framförallt är det VÄLDIGT krångligt att låna saker, tex en pinlayout, froån en komponent i ett library till ett annat :/


jag har försökt följa div tutorials, och visst, man lyckas ju skapa en komponent, fast allt känns bakvänt och framförallt oerhört tidsödande i onödan.
Senast redigerad av Glenn 3 februari 2014, 05:57:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: kortkantskontakter i Eagle ?

Inlägg av adent »

Om man grupperar saker och kopierar som grupp kan man kopiera från andra komponenter och klistra in. Mycket smidigt.
Man kan även smidigt kopiera in valfri färdig komponent i sitt eget bibliotek och sedan modda den.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: kortkantskontakter i Eagle ?

Inlägg av Glenn »

Fast man kan ju bara ha ett library uppe samtidigt ? ..det krånglar ju till det oerhört mycket tycker jag.

Känns fruktansvärt ogenomränkt, jag läste förut nån tutorial till nåt annat program (diptrace ?) och då kändes
allt mycket mera logiskt, man kunde tex MYCKET enklare bara kopiera en komponent och modifiera rakt av.

Jag tror den kontakten jag vill göra ha samma "bendelning" som ISA, så man skulle ju kanske kunna modda den, för det är olika bredd förstås.
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: kortkantskontakter i Eagle ?

Inlägg av H.O »

Men använd nått annat program (diptrace ?) då om det är så mycket mer genomtänkt ;-)

Från minnet och det jag tror adent avser: Om du har ett bibliotek (ditt "målbibliotek") öppet i library-editorn så kan du i kontrollpanelen navigera runt bland alla andra bibliotek, högerklicka på valfri symbol eller footprint och välja copy to library varpå den kopieras till det bibliotek du har öppet i editorn. Sen kan du editera den bäst du vill. Att kopiera en enstaka "feature" (t.ex en del av silkscreen) från en footprint till en annan är dock lite knöligt. Då måste man öppna och stänga bibliotek fram och tillbaka.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: kortkantskontakter i Eagle ?

Inlägg av limpan4all »

Tänk på att om den skall hårdförgyllas så behöver du stämma av med din planerade mönsterkortsfabrikant hur dom vill ha det hela för att det inte skall bli ohemult dyrt att producera.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: kortkantskontakter i Eagle ?

Inlägg av Glenn »

H.O skrev:Men använd nått annat program (diptrace ?) då om det är så mycket mer genomtänkt ;-)
Jo, det tänker jag ofta att jag borde göra, men efterssom jag är lat och alltid har ont om tid så har det aldrig blivit av att lära in ett annat program, och det är ju just komponenteditorn som är det sämsta med eagle, plus en del konstigheter när nman routar (kan man verkligen inte addera jumpers i board ? jag får lägga till dom i schematic, och sen placera i board, känns ganska tillkrånglat)

Såhär i backspegeln borde jag ha valt diptrace från början för massor av år sen, men anledningen att det blev eagle var att en bekant körde det så det var enklast att ha nån att fråga :)
Från minnet och det jag tror adent avser: Om du har ett bibliotek (ditt "målbibliotek") öppet i library-editorn så kan du i kontrollpanelen navigera runt bland alla andra bibliotek, högerklicka på valfri symbol eller footprint och välja copy to library varpå den kopieras till det bibliotek du har öppet i editorn. Sen kan du editera den bäst du vill. Att kopiera en enstaka "feature" (t.ex en del av silkscreen) från en footprint till en annan är dock lite knöligt. Då måste man öppna och stänga bibliotek fram och tillbaka.
Hmm, ska testa lite och se om jag fattar :)
limpan4all skrev: Tänk på att om den skall hårdförgyllas så behöver du stämma av med din planerade mönsterkortsfabrikant hur dom vill ha det hela för att det inte skall bli ohemult dyrt att producera.
Ja, jag läste lite om det där när jag googlade på kortkantskontakter, men i första hand ska jag bara tillverka prototyper för mej själv, då antar jag att jag kan köra vanlig förgyllning, även om den slits bort ganska snabbt.

Men det är väl kanske bra att tänka på det från början ändå, så slipper man extrajobb om nån mot förmodan skulle tycka att dom vill köpa grejerna av mej när det väl funkar :D
Skriv svar