Söker ersättare till Yenka

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Mysteria9
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 januari 2013, 13:20:57

Söker ersättare till Yenka

Inlägg av Mysteria9 »

För tillfället använder jag Yenka till att rita och testa analoga kretsar, men jag kommer inte riktigt överens med det programmet.
Det går inte (vad jag vet) att exportera ett schema till en vanlig bildfil, zoomfunktionen är totalt urkass (zooma ut och allt blir gröt),
programmet kommer inte ihåg inställningar, det går inte att göra egna "subcircuits", och inte minst så är simuleringen inte helt stabil.

Jag har sökt så mycket jag kan, både här på forumet och på google, testat ett otal andra program men inget har fallit mig i smaken av olika anledningar.
Vad jag söker är något som:
•Är användarvänligt och enkelt.
•Hanterar analog elektronik. Grundläggande komponenter räcker.
•Kan simulera i realtid vad som händer, dvs jag kan se att en lampa tänds och att ett relä drar när jag trycker på en knapp, etc.
•Har "subcircuits", ex. som i Logisim: länk
•Kan exportera schemat till en bildfil.
•Klarar kretsar som har några hundra komponenter, 300+ är önskvärt.

För er som har använt Logisim så är det perfekt i alla avseenden förutom att den inte tar analoga kretsar.
Kort sagt en analog motsvarighet till Logisim är det jag söker. Finns det?
Tusen tack för er tid!
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Söker ersättare till Yenka

Inlägg av gkar »

Provat LTspice?
Mysteria9
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 januari 2013, 13:20:57

Re: Söker ersättare till Yenka

Inlägg av Mysteria9 »

Japp, rätt bökigt i mina ögon och hittade inget sätt att simulera kretsen i realtid. Eller går det?
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Söker ersättare till Yenka

Inlägg av gkar »

Nej, inte i realtid.
Jag tycker dock att det är lättanvänt, men det kanske bara är jag.
Skriv svar