XPP Installation, problem.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av tompa74 »

Beror på om bioset tillåter bootning från andra enheter, testa :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av TomasL »

Andy skrev: Jag hittar inga drivers på HP's sida som verkar ha med HDD'n att göra.
Jodå det finns en, Texas Instruments PCI 6xx0/7xx0 Cardbus Driver, du hittar den under storage.
Dock är det inte ett preinstall-package, men man kan kanske göra om den till en pre-install, dock måste du ha en floppy till burken.

litet tips om du saknar floppy.
Har dock inte testat själv.
http://www.prime-expert.com/articles/a0 ... -drive.php
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av tompa74 »

Å andra sidan så beter den sig ju likadant utan hårdisken i... Jag tror på antingen cd-läsaren eller installationsskivan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av TomasL »

Eftersom det tydligen är en carbuscontroller, är det inte säkert att XP kan hitta den, därav samma beteende med eller utan disk.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av JimmyAndersson »

Tompa74:
"Å andra sidan så beter den sig ju likadant utan hårdisken i... "

Jag har aldrig testat så jag måste fråga:
Hur ska installationsprogrammet bete sig utan hårddisk, om allt är som det ska alltså?

Om det ska stanna sådär utan hårddisk, så ska det alltså inte bli någon skillnad mellan
om man inte har någon hårddisk
och
om datorn inte hittar en inkopplad hårddisk.


Bara en tanke. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av TomasL »

Normalt borde det komma upp en skärm, som meddelar att det inte finns några diskar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av TomasL »

Här är en länk om hur man slipstreamar en XP-installation.
http://www.howtogeek.com/howto/windows/ ... tallation/
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Andy »

Det där ser ut som något jag ska försöka sätta mig in i, det får nog bli imorgon när hjärnan har vilat lite.

Tack alla för bidragen, jag återkommer oavsett resultatet med feedback! :wink:
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Sv: XPP Installation, problem.

Inlägg av tompa74 »

JimmyAndersson skrev:Tompa74:
"Å andra sidan så beter den sig ju likadant utan hårdisken i... "

Jag har aldrig testat så jag måste fråga:
Hur ska installationsprogrammet bete sig utan hårddisk, om allt är som det ska alltså?

Om det ska stanna sådär utan hårddisk, så ska det alltså inte bli någon skillnad mellan
om man inte har någon hårddisk
och
om datorn inte hittar en inkopplad hårddisk.


Bara en tanke. :)
Den skall normalt sett gå hela vägen fram tills du får ett medelande om att den inte hittar någon kompatibel hårdisk. Been there done that. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av TomasL »

I teorin skall den det, men XP's installationsprogram var rätt lynnigt ibland.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Johanb »

Vet du överhuvudtaget vad Cardbus är och i så fall kan du förklara vad det har med interna hårddisken att göra?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av TomasL »

Ja det är en modernare variant av PCMIA med PCI-signaler, inkluderande även PCMIA-signalerna som är fullt PATA kompatibla, det var inte helt ovanligt att man kopplade in hårddiskar på dessa.
I detta fallet är det en brygga mellan PCI-busen och Cardus/PCMIA-bussen, så det kan mycket väl vara så att HD'n sitter där.
Oavsett vilket så hittar inte XP disken, förmodligen pga att en drivrutin saknas, och det är värt ett försök att slipstreama en XP med alla drivrutiner.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Johanb »

Visst, det hände att man stoppade in olika typer av lagring i slot:en eller kopplade in extern lagring till kort som satt i slot:en men cardbus som primär ATA-kontroller för interna disken, det måste jag ha missat, kom gärna med referens på detta.

För att gå tillbaka till topic så bör denna dator innehålla en helt vanlig ICH4 (82801DBM) och ska detekteras av de flesta operativsystem sen w2k (gissning).
Det jag skulle testa är att ta ur och sätta tillbaka minne, hårddisk (gjort, jag vet) och testa igen.
Sedan skulle jag försöka boota linux (cd, usb-disk) för att se vettiga felmeddelanden, boot-ordning kan ställas i BIOS.
Nollställning av BIOS-inställningar kan också vara värt att testa.

Det kan också vara bra att veta att den modellen är känd för att bollarna under GPUn kan "glappa" och det kan ge roliga fel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Glenn »

Du har inget kompatiblitetsläge eller nåt att slå på i bios ? ..bara sett det problemet med SATA iofs men man vet aldrig.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Henry »

Testat att att kopiera XP installationen till hårddisken och köra den därifrån eller ett snabbare USB minne? Det räcker med i386 katalogen och sedan starta winnt.exe i den katalogen. Måste göras i DOS förstås eller dylikt kanske så en startdiskett måste fixas eller lägga över de filerna på ett USB minne formaterat och partitionerat som en diskett så datorn bootar från den. Finns program som gör allt det i ett nafs och har för mig HP hade något jäkligt bra sådant program både för dos och win.

Har också varit med om en gång att XP stannade på samma ställe och lät jag den bara gå förbi F6 och det så låste det sig nästa sekund. Enligt internet berodde det på att den inte hittade inte en drivrutin till hårddisks kontrollern, (är ju för fasen standard grejer) hårddisken var en nyare PATA.

Fick till slut damma av en floppy kontroller och leta upp en fungerande floppy (var en tid sedan man använde en sådan) för inte fasen fungerade det ju att lägga filen på USB och köra därifrån nejdå för XP krävde en floppy i A: punkt. :wall: Men jag kunde då ladda drivrutinerna från floppyn och sedan flöt det på och gick att installera som vanligt. :roll:
Skriv svar