XPP Installation, problem.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

XPP Installation, problem.

Inlägg av Andy »

En äldre HP nc6000 laptop som skulle om-installeras är inte helt samarbetsvillig (läs; jag har troligen missat något). :?
Hårddisken är formaterad via USB adapter på annan dator (NTFS) och återmonterad.
När man startar datorn spinner CD-läsaren igång och allt ser normalt ut, "tryck valfri tangent om du vill starta med CD'n", därefter " Datorns maskinvarukonfiguration kontrolleras....." och sedan startar installationsprogram för Windows XP.
Därefter är det tvärstopp, i nederkanten kommer "Tryck ned F6 om du vill installera en SCSI- eller RAID-drivrutin......"
Inget händer sedan oavsett vad jag trycker på eller hur länge jag väntar, inget annat än power knappen upphäver detta.
Jag har testat med ytterligare en CD-ROM men den stannar på exakt samma sätt. Ingen av dessa CD's tillhör den här datorn, den hade en engelsk version av XPP när jag fick tag på den.
Inget är ändrat i setup'en och ingen firmwareuppdatering är gjord på datorn.
Alla idéer och tips är välkomna. :)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av tompa74 »

Det låter ju som den stöter på problem när den skall kolla hårddisken. Just där den stannar kollar den väl upp vad som sitter i och om det lirar ihop med Os
Testa med en annan disk eller prova att Installera utan, bara för att se om installationen fortsätter och inte fryser.

De gångerna jag stött på det felet har det varit fel på installationsskivan eller den optiska läsaren, de två har inte varit överens i alla fall, dock så har samma skiva kunnat funka i en annan dator.... :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Andy »

Hej Tompa!

Jag trodde också att det kunde vara CD'n eller läsaren därför testade jag med en annan Windows CD.
Det låter konstigt " Testa med en annan disk eller prova att Installera utan"?
Ähum.. vad installerar man då i/på? :humm:
HD'n är formaterad och kollad med USB adapter mot en annan dator innan den blev återmonterad.
Det finns väl bara en sorts NTFS format?
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Nerre »

Vad är det för disk-controller? Stöds controllern av XP utan separat driver?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av tompa74 »

Ha ha, ja det lät lite skumt, tänkte som så att man kör utan hårddisk bara för att se om den tar sig vidare förbi stället där den fryser, senare kommer den naturligtvis klaga på att den inte hittar någon disk men då vet man att det är något knas med disken iaf.

Dum fråga kanske men Bios hittar disken utan klagomål?

/ Tompa
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Andy »

Nerre;
Det är en PATA disk 60Gb som har suttit i den här datorn och fungerat tills den blev lite seg av för mycket programrester och dll filer mm.
Jag tror inte att Windows har några problem med den (hoppas jag).

Tompa;
I setup'en finns en HDD Self Test som jag kört och där ser allt ut att fungera, i system informationen finns det dock inga uppgifter eller data på HD'n.
Det finns helt enkelt ingen rad i system info rutan som berör HD.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av tompa74 »

Edit, förtydligande.

Det borde det ju göra, finnas något tecken i bios på att den existerar. Hmm. Du har ingen annan disk att testa med?
Senast redigerad av tompa74 11 januari 2014, 20:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Icecap »

Är HD'n ställd till att ha en volym? Alltså typ FDisk...
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Nerre »

Att BIOS hittar disken innebär inte alltid att Windows hittar den.

Är disken ansluten till moderkortet så kolla moderkorttillverkarens hemsida om det finns drivrutiner.

Kolla också om det finns olika inställningar i BIOS för hur disken presenteras.

Partitioneringen kan vara ett problem också, du har formaterat disken säger du men hur är den partitionerad? Du kan ju formellt sett inte formatera en disk utan bara en partition. (Under Linux kan man väl formatera en disk kanske men den blir inte bootbar då tror jag.)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Andy »

Testade just att installera utan HD'n, datorn uppför sig exakt likadant som tidigare....!

Jag har tyvärr inga andra PATA diskar att testa med men denna fungerade med USB adapter i en annan dator.... eller det betyder kanske inget i det här fallet?

När jag hade den ansluten via USB så plockade jag först över en del filer (pdf) som jag ville behålla sedan formaterade jag direkt från utforskaren så partitionen är inte ändrad i storlek men kanske någon annan parameter kan bli olik "originalet".
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Nerre »

Nej, det har ingen betydelse. Disken snackar PATA med controllern, men hur snackar operativet med controllern?

I din adapter går det via USB och "mass storage device"-profilen som är standard.

När datorn bootar är det BIOS som först läser disken och då går allt bra, men sen är det Windows kernel som ska kommunicera med controllern och såvitt jag förstått så använder Windows idag INTE några BIOS-anrop för att accessa disken (jag tror dock att fram till Win98 så använde Windows BIOS/DOS-anrop för att snacka med disken).
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av tompa74 »

Ta ner någon linux dist och testa då, typ DSL eller något. Då vet du om det är versionen av xp som inte fungerar.
Annars vete tusan vad det kan vara. Cdläsaren som får spel vid just ett läge kanske, spekulationer spekulationer....
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Andy »

Kan allokeringsenhetens storleken påverka?
Den är formaterad med "standard" storlek och jag vet inte om det är samma som 4096 bytes som jag minns att jag sett vid andra tillfällen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av TomasL »

Formateringen har ingen betydelse, eftersom installationsprogrammet formaterar disken.
Uppenbarligen har Windows problem med att hitta disken, hur länge har du väntat?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: XPP Installation, problem.

Inlägg av Andy »

Den har stått på medan jag har gjort annat, säkert en timme vid ett tillfälle.

Jag hittar inga drivers på HP's sida som verkar ha med HDD'n att göra.

Har en DVD spelare med USB anslutning, kan man koppla in den och testa (är USB anslutningarna användbara utan OP)?
Skriv svar