DipTrace: Mystiska siffror vid PCB-kopiering

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

DipTrace: Mystiska siffror vid PCB-kopiering

Inlägg av JonasJ »

Hej!

Har stött på ett litet problem med DipTrace. Jag har gjort ett PCB som är ganska litet och för att utnyttja mönsterkortet maximalt har jag gjort kopior på orginal-PCB men när jag har klistrat in kopian dyker det upp en siffra som jag inte förstår var den kommer ifrån (se de röda ringarna). Vad är det och hur/kan får jag bort dem?
siffror.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: DipTrace: Mystiska siffror vid PCB-kopiering

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du trycker på F10 borde du kunna hålla muspekaren över den, så att den och komponenten den tillhör highlightas.

Men, varför använder du inte panelisering? :P
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DipTrace: Mystiska siffror vid PCB-kopiering

Inlägg av tecno »

Eller göra livet ännu enklare och låta PCB tillverkaren panalisera vilket de föredrar för att maximera deras tillverkning.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: DipTrace: Mystiska siffror vid PCB-kopiering

Inlägg av JonasJ »

Ja, det fungerade med F10! :) Siffran tillhörde den fyrkantiga paden precis under. Genom att markera paden och välja properties kunde jag slå av texten (Main Marking/Show/Default => Main Marking/Show/None). Grundorsaken var att jag ville dölja texten på orignal-PCB:et och eftersom jag inte visste hur jag gjorde döpte jag om paden till en tom sträng. När jag sedan kopierade delarna så räknade DipTrace automatiskt upp referensen.

Jag försökte med panelisering först men då försvann min runda coppor pour. Att få coppor pour över hela kortet som är på 40x100 mm vet jag hur man gör men eftersom de enskilda kretskorten är runda och jag inte vill att coppor pour ska ligga kant i kant med de så småningom isärsågade kretskorten fick jag inte ihop det.

tecno: Det är instruktionerna från PCB tillverkaren jag följer :)
Skriv svar