Gridavstånd och måttenheter för mönsterkort ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Gridavstånd och måttenheter för mönsterkort ?

Inlägg av Maze »

Hej

Lite nyfiken på vilka gridavstånd ni andra använder er av när ni ritar mönsterkort samt om ni jobbar i tum eller mm ?

Är det ett kort med enbart hålmonterat så är ju tum att föredra då allt är baserat på 0,1 tums avstånd.

Sen om allt är SMD på ett kort så verkar alla komponenter vara baserade på mm. Bygger man då upp sina bibliotek i mm så passar ju även en grid i mm bäst när man ritar sitt kort. IPC standarden verkar förespråka mm rakt igenom och om jag fattat rätt så ska 0,05mm vara ett bra gridavstånd att jobba med.

Däremot så blir det ofta en blandning med både mm och tum baserade komponenter, typ en hög med passivt 0603 samt SOIC kapslar eller liknande. Hur gör ni i detta fall, en och samma grid eller både mm och tum för respektiv kapsel ?

Har provat att lägga allt på samma grid i mm och banor som ska iväg någonstans från en kapsel med tumdelning löser sig bra eftersom programmet startar banan mitt i padden. Däremot blir det svårare att dra banor från padden direkt till vior och få det snyggt. Viorna vill dra sig lite snett till närmsta gridpunkt fast man helst vill ha en rak bana.

/Magnus
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Gridavstånd och måttenheter för mönsterkort ?

Inlägg av Micke_s »

Växlar mellan mil och mm när det passar. Det är ju enklast att rita komponenten efter vad komponenten är måttsatt i.

Altium designer så är det bara trycka Q för växla mellan mil och mm.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Gridavstånd och måttenheter för mönsterkort ?

Inlägg av Icecap »

Jag kör alltid i tum-raster. Ibland blir det så att om t.ex. en 100 pinnars kapsel har 0,5mm pad-pad blir det till att upphäva grid'en just när jag drar den tråd men vanligen drar jag tråden och struntar i att den går en aning snett - till att börja med, när jag sedan snyggar till ritningen upphäver jag grid'en och placerar "övergången" från mm till tum korrekt, sedan är det snyggt o fint.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Gridavstånd och måttenheter för mönsterkort ?

Inlägg av Spazze »

Tom Hausherr på Mentor Graphics har skrivit en del om bland annat lämplig grid när olika komponenter används.
PCB Design Perfection Starts in the Cad Library Part 1
Dom följande delarna finns på Mentor Graphics webbsida, det verkar som att den första delen har försvunnit därifrån.

Själv använder jag oftast 0,1mm grid.
Jag blev lite sur häromdagen när jag fick ta över en konstruktion från en konsult. Komponenternas koordinater hade tre decimaler. Jahopp, ändrar väl till mil då. Lika många decimaler ändå. Jag förstår inte hur man lyckas.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Gridavstånd och måttenheter för mönsterkort ?

Inlägg av Swech »

Det kan bli tokigt om man flyttar runt nollpunkt på kortet och samtidigt
växlar mellan mil och mm... då kan det bli en massa decimaler

Har du provat att sätta 0,0 i någon padd. Om cadprogrammet har snap så
bör den rätta till koordinaterna

Swech
Skriv svar