Ordning på komponenterna.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7820
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Ordning på komponenterna.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag blev inspirerad när jag för någon dag sedan läste rogerk8 som inventerat och registrerat sina logikkretsar.

Bestämde mig för att offra några mörka höstnätter för att göra desamma. Inte bara logikkretsar utan hela uppsjön av komponenter, så att man kan hitta dem när de behvös inför vinterns utmaningar. :)

Jag känner till ecDB som skulle passa till detta men bestämde mig för att bygga ett lite mindre komplext system. Använder Dreamweaver och PHP ihop med MySql.

Det går så sakteliga framåt, det var ett tag sedan och man glömmer fort om man är i min ålder. :) Inmatningssidan för komponenter är klar och jag kan börja registrera. Vad som nu återstår är sökfunktioner och utskriftsfunktioner.

Så här ser i alla fall inmatningssidan ut. Databasen är rätt så plan för att göra det enkelt. Det kommer inte att bli någon jättemängd av data så det funkar bra.

Det enda register som är kopplat är Kategori, som är ett fastställt register som inte behöver ändras. Klickar man på kategori så får man upp en lista där man väljer vilken kategori komponenten tillhör. Allt eftersom man registrerar så kommer listan till höger att växa. Max radantal innan man måste bläddra är 20 rader, sedan får man klicka på Nästa o.s.v. Så just nu innehåller registret endast 5 objekt.

Alla fälten kontrolleras så att de innehåller data innan man kan spara. Detta görs med spry validation.
komponentreg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Ordning på komponenterna.

Inlägg av MicaelKarlsson »

Snyggt, har också börjat pilla med en databas som är så enkel som möjligt. Mest för att mina PHP och MySQL-kunskaper är väldigt grundläggande och jag vill ha koll på var jag har komponenterna som mestadels är sorterade i komponentskåp av raaco-modell.
Skriv svar