PIC-Asseblerskola på Svenska?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

PIC-Asseblerskola på Svenska?

Inlägg av JimmyAndersson »

Någon som känner till en assemblerskola på svenska? (gärna skriven för PIC-programmering)

http://www.mikroelektronika.co.yu/engli ... 0_Uvod.htm är bra,
men vissa förklaringar skulle kännas bättre på svenska...


Motsatt problem har jag med Photoshop: När jag tvingas använda en svensk version så hittar jag ingenting...
Allt heter så "konstigt"... Där känns engelska mycket lättare.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Det är lite dåligt med svenska beskrivningar (även om jag har en del tanker kring det, men dåligt med tid).

Hur vet du att vissa förklaringar skulle kännas bättre på svenska ?

Det stora problemet med guiden du länkat till, är att den använder en helt omodern processor. Mycket som man måste krångla till på den, görs enklare med de processorer som är aktuella i dag.

Nä, jag tror att det enklaste är att hoppa i i den djupa delen av bassängen och börja simma som f-n ! Känns det som om man håller på att sjunka är det ju bara att ta hjälp från forumet... :-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oki. Jo, alla exempel var ju för PIC16F84.....
Anledningen till att jag frågade var att slippa en del lite luddiga benämningar på engelska, t.ex "textual designation".

och jo, jag pratar flytande engelska, men det lät luddigt, (precis som Photoshops svenska beskrivningar, för att ta ett exempel..) :)

Men hur som helst så är ju det mesta lite gammalt på den sajten. Men de rena assemblergrunderna var inte dumma att kika på som en tillbakablick.
Användarvisningsbild
Soolo
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2005, 16:42:54
Ort: Skövde

Inlägg av Soolo »

Jag och två klasskompisar har skrivit en enkel handledning på svenska!
"Lär dig använda PIC-16F877", ett specialarbete från 2001. Om någon här är intresserad så säg till...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Soolo: "Till" :)

Visserligen inte samma PIC som jag använder, men all dokumentation är intressant.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

En guide för 877'an bör vara ganska så användbar för hela PIC16-serien.
Om man däremot känner för att titta närmare på PIC18... :-) :-)

Går det att lägga den någonstans där den är allmänt tillgänglig ?
Eller finns det copyright problem ?
Användarvisningsbild
Soolo
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2005, 16:42:54
Ort: Skövde

Inlägg av Soolo »

Eller finns det copyright problem ?

Vi har använt blockdiagram och andra figurer från Microchips böcker.
Jag kan nog inte lägga så att den blir tillgänglig för allmänheten. Jag tror att detta matrial går under undervisningsbruk (bonus-presskopia) inom skolan. Är det någon som kan det här med copyright?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Nja, jag har "hört" att Microchip har varit lite petiga med sitt material.
T.ex att lägga med datablad på en CD som man levererar med något som man säljer, det kan vara lite svårt att påstå att man *inte* tar betakt för CD'n...

Å andra sidan så har jag sett kommersiellt material (manualer) där det förekommer hela klipp ("arkitektur", "minnesmapp" o.s.v) direkt tagna från datablad, så jag vet inte. Min gissning är att det inte är något större "problem"...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tror också att när det rör sig om saker som mer eller mindre är "måsten" t.ex själva arkitekturen och pinkonfigurationer mm, så är det ingen fara. Det är nog värre när det rör sig om scheman och rena exempel från böcker och sådant.

Man får ju inte kopiera hur mycket masterial som helst från olika källor. Har för mig att det finns regler för hur stor del som ska vara eget material.
Sedan beror det lite på i hur stor omfattning man sprider tillverkarens material. De flesta vill själva ha kontrollen för det.

Men som sagt, det kan vara lite olika. Det står oftast i böckerna eller på sajterna vad som gäller.

Lite OT: Jag gjorde en cover på en gammal Roxette-låt och frågade Gessles skivbolag om vad som gällde för spridningen av låten. Så fort jag nämnde "internet" så blev det tvärstopp... Där skulle den ju kunna spridas utan deras kontroll...
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Jag är också intresserad av Soolo & co's arbete, om det är möjligt dvs. ;)
Användarvisningsbild
Soolo
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 september 2005, 16:42:54
Ort: Skövde

Inlägg av Soolo »

Om ni inte redan laddat ner Unique (agentur) och deras svenska handledning på PIC-16F84 (midrange)
Så är länken nerladdning här:

http://www.picklubben.com/members/filez/guide14.PDF

Den enda svenska bok som jag vet är Mikrodatorteknik av Lars Bengtsson (PIC midrange) gammal men bra har jag för mig.
Skriv svar