XP och RAM minne

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

XP och RAM minne

Inlägg av DW »

Pga ett åsknedslag så förstördes 4 pc och jag lyckades inte få tillbaka mitt Windows Vista utan har lagt in XP med service pack 3.
Efter ett tag förstod jag att något var fel i min nya pc med 16 Gig i RAM men bara ~3,65Gig i drift.
När jag läser om XP 32 bitars så är det väl så att max är 4 Gig. Men frågan är om jag laddar in XP 64 bitars, hur påverkas de program
som skall köra i 32 Bitars. Funkar det alls eller måste man ha dubbla system i maskinen.
Det viktigaste är att jag kan köra mitt Cad/Cam system som klarar 64 Bitar.
Kan man då välja XP i den uppstart man normalt kan välja typ win95. Sitter i win8 nu så jag kan inte dumpa någon bild men det
påminner om DOS anrop-ni vet säkert vad jag menar.

någon?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XP och RAM minne

Inlägg av TomasL »

Har du XP64 så bör det kunna fungera, under förutsättning att du har drivrutiner, XP-64 släpptes aldrig, utan var enbart tillgängligt för utvalda OEMer.
Var har du gjort av VISTA-skivorna?, har du nycklar så har jag troligtvis skivor. Dock funkar de nog inte med OEM-nycklar.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: XP och RAM minne

Inlägg av DW »

Tack TomasL för snabbt svar,
några drivrutiner har jag inte så då får man nog köpa en nyare -typ windows 7.
Jo, jag har kvar skivorna som gjordes vid uppstart men HP vart inte ett smack intresserad trotts jag köpte en laptop
i samma veva som jag jävladesmed Vista. De kundeinte n svar på vad Pulple code var för något. Fanns på nätet.
Så några nycklar finns väl inte om du nu menar lösen osv. Jag gjorde en HP Backup and Recovery Manager men tyvärr trixade min boot
o lurade mej. Jag valde SATA IDE men booten fixade om till en okänd setup för mej. Inte RAID............
Så till slut formaterade jag om hårddisken. Vad gäller drv rutiner i XP så är det redan svårt tycker jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XP och RAM minne

Inlägg av TomasL »

Om det är en HP-burk, så borde de kunna hjälpa dig med recovery-skivor tycker jag.
Fröding
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 oktober 2011, 20:36:19
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: XP och RAM minne

Inlägg av Fröding »

Jag har nog både 32 och 64-bitars Vista återställningsskivor som jag fick via HP (till en compaq-dator). OEM.
Har lite svårt att förstå omständigheterna i ditt fall, men om du har nytta av dem, kan jag slänga de på posten?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: XP och RAM minne

Inlägg av DW »

TomasL ursäkta mitt uppehåll,
HP hänvisade till att pc var för gammal för support men de ändrade sej när jag köpt en laptop för bara någon vecka sedan men då blev svaret istället att de inte hjälper till då mitt nya moderkort var från Asus :shock:
Trotts att jag hade samma HD så blev svaren rätt korta. De menar på att om PC går sönder så är även mjukvaran förbrukad.
Så funkade inte HP förr i tiden nu har man kass support, okunniga ungdomar i första ledet. Sjävklart de kunde lösa detta.

Nu när disken är formaterad tror jag inte mina skivor fyller någon uppgift för den partion som recovery fanns på är ju borta.
Och några andra skivor finns ju inte.

Fröding,
tack för vänligheten vi kan väl se om vi kan reda ut detta först. De hade säkert funkat innan jag formaterat om men visst finns det olika skivor och man uttryckligen skall formatera om är det ju inga problem. Du vet säker bäst i detta fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XP och RAM minne

Inlägg av TomasL »

Ja har du bytt moderkort mm, så är det ju ingen HP längre, när det gäller OEM-licenser så följer den hårdvaran, inte ägaren, så de är helt korrekta.
Du skulle nog inte sagt att du bytt moderkort, tyvärr.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: XP och RAM minne

Inlägg av DW »

Nä där har du nog rätt, då återstår väl bara at köpa någon vista elle 7 skiva då antar jag?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: XP och RAM minne

Inlägg av Nerre »

Ja, det där är nackdelen med OEM-versioner. Retail-versionen kan (om jag nu inte minns helt fel) återaktiveras på ny hårdvara minst 10 gånger (sen måste man ringa MS support och be dem att "nollställa" räknaren så man får 10 gånger till om man behöver). Men OEM är knuten till hårdvaran (den är låst till nån slags checksumma baserat på serienummer på CPU, moderkort etc) och kan inte återaktiveras på annan hårdvara alls.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XP och RAM minne

Inlägg av TomasL »

Jag borde ha någon VISTA64 RTM liggande någonstans tycker jag.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: XP och RAM minne

Inlägg av Hedning »

OEM-versioner kollar "SLIC" (software licensing description table) i bios för aktivering.
Installation från rätt OEM-skiva frågar inte efter något alls, bara att sitta med armarna i kors.

Har utnyttjat det vid köp av "märkes-datorer" från IT-auktion t.ex.
Kommer med rensad HD men att få tillbaka den Windows-version som fanns från början går enkelt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: XP och RAM minne

Inlägg av säter »

Den här begränsningen, är det något som kom med Win-Xp och senare?
Jag har en OEM Win2000, den kan installeras hur som helst.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: XP och RAM minne

Inlägg av swesysmgr »

Nerre skrev:Ja, det där är nackdelen med OEM-versioner. Retail-versionen kan (om jag nu inte minns helt fel) återaktiveras på ny hårdvara minst 10 gånger (sen måste man ringa MS support och be dem att "nollställa" räknaren så man får 10 gånger till om man behöver). Men OEM är knuten till hårdvaran (den är låst till nån slags checksumma baserat på serienummer på CPU, moderkort etc) och kan inte återaktiveras på annan hårdvara alls.
Du kan köpa Windows 8 OEM från Dustin eller Komplett tillsammans med ett moderkort och den är inte bunden till just din hårdvara utan du kan använda den på en annan dator om du vill. Skall du testinstallera på stora mängder varierande hårdvara kan du göra det utan att aktivera licensen.

Till den trasiga Vista-datorn, RAID funktionen var antagligen av den typen som använder raid-stöd i BIOS som inte är standardiserat, därför fungerade det inte med ett annat moderkort. Att HP inte kan supporta ASUS hårdvara är inte så konstigt, de har inte rätt drivrutiner medpackade på skivan eller "räddningspartitionen" och det skulle bli ett helsicke för personalen att supporta alla världens tredjepartsmoderkort. Det nya moderkortets BIOS med eller utan RAID stöd känner inte heller igen diskar raidade med en helt annan tillverkares BIOS.

Att köra XP64 idag tycker jag är att be om problem, det var en ovanlig variant när den kom och jag skulle kalla den icke-existerande idag.

Windows 8 Home OEM kostar 900:- ink. moms, känner du den som sålde moderkortet väl så du kan returnera det och återköpa det fast tillsammans med en OEM-licens? :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: XP och RAM minne

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hedning skrev:OEM-versioner kollar "SLIC" (software licensing description table) i bios för aktivering.
Installation från rätt OEM-skiva frågar inte efter något alls, bara att sitta med armarna i kors.

Har utnyttjat det vid köp av "märkes-datorer" från IT-auktion t.ex.
Kommer med rensad HD men att få tillbaka den Windows-version som fanns från början går enkelt.
Det borde ligga i någon form av konfigurerbart minne, eller bränns det in OTP på fabrik?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: XP och RAM minne

Inlägg av TomasL »

Some BIOSes contain a "SLIC" (software licensing description table), a digital signature placed inside the BIOS by the manufacturer, for example Dell. This SLIC is inserted in the ACPI table and contains no active code. Computer manufacturers that distribute OEM versions of Microsoft Windows and Microsoft application software can use the SLIC to authenticate licensing to the OEM Windows Installation disk and/or system recovery disc containing Windows software. Systems having a SLIC can be preactivated with an OEM product key, and they verify an XML formatted OEM certificate against the SLIC in the BIOS as a means of self-activating (see System Locked Preinstallation). If a user performs a fresh install of Windows, they will need to have possession of both the OEM key and the digital certificate for their SLIC in order to bypass activation; in practice this is extremely unlikely and hence the only real way this can be achieved is if the user performs a restore using a pre-customised image provided by the OEM. Cracks for non-genuine Windows distributions usually edit the SLIC or emulate it in order to bypass Windows activation.
Skriv svar