Assembler-kompilator?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Assembler-kompilator?

Inlägg av JimmyAndersson »

För länge sedan programmerade jag assembler, nu har jag precis fått igång min PIC-programmerare och täntke då börja programmera den.

Har botaniserat på nätet efter en kompilator. Känns en smula jobbigt när det står "freeware compilator" och så är det 'bara' själva assemblerprogrammet... (Det står förresten samma sak på detta forum under GuiderFAQ->Mikrokontrollers för nybörjare: "Kompilator och Språk
- PIC: Assembler - Gratis assembler via MPLAB". Men när man går in på sajten ser man att det är en begränsad version utan kompilator som är gratis. Men man kan ju som bekant inte packa in en hel källkod i en IC-krets.......

Så, min fråga då tillslut: Finns det gratis kompilator (till PIC) ?
Visst, alla måste tjäna pengar på något, men nog borde det finnas kompletta gratisvarianter?

(Laddade ändå ner freeware-versionen av MPLAB.)


Parantes: Just nu laddar jag även ner en basic-variant som heter MicroBasic", men den är tyvärr begränsad. :(
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Alltså en assembler gör körbar kod. Begreppet kompilator brukar användas när det gäller högnivåspråk. En assembler som inte producerar körbar kod är ingen assembler. MPLAB är nog allt du behöver.

Edit: Är det typ en C eller BASIC-kompilator du är ute efter?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men hur får jag filen i hex-format som programmerarens mjukvara (XWISP2) använder?
MPLAB som jag laddade hem heter förresten "MPLAB IDE v7.21".

Så här i början känns det lite rörigt innan man fått grepp om allt, så jag kanske missat något.


Jag är nog ute efter en BASIC-kompilator i första hand eftersom det är ett språk som jag kan i sömnen. C var länge sedan jag programmerade.
Förresten: Assembler är ju "effektivast", men skiljer det sig mycket i snabbhet/storlek på kod mellan Basic och C ?


Ehm, nu med 12% kvar att ladda hem av MicroBasic så avbröts det pga att det tog för lång tid... Det tyckte visserligen jag också, men jag hade inga planer på att avbryta för det... :)
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Nu har jag inte kört MPLAB det här årtusendet, men det borde typ funka så att du har din assemblerkod och sen kör ett kommando som heter typ build så borde en hexfil skapas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ja! Tack, det är ju så det fungerar!! :)
Den fanns där hela tiden, gömd i en meny...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

När du har rätt ut dina missförstång kring assembler och kompilator, kan du kolla på http://www.jescab.se/Info_MPLAB.html för lit mer MPALB info. Tips kring installation och konfigurering samt förklaring av en del begrepp.

MPLAB är "skalet". I MPLAB skapas källkodsfilerna (.ASM filern).
När du sedan klickar på build (som inte alls bara är gömt i någon meny, det finns både en knapp i verktygsraden och en knapp på tangenborder, F10 tror jag) så anropar MPLAB de olika verktygen för att assemblera källkoden till objektfiler (MPASM) samt för att länka objektfilerna till en HEX fil (MPLINK).

Om man är ute efter att lära sig att utnyttja PIC processorn "till max" så kan man mycket väl fortsätta med assembler ett tag till. Om amn "bara" snabbt vill få prylar att "funka" utan att de nödvändigtsvis behöver vara helt optimala, eller att man kanske inte helt förstår vad som händer, så kanske något HLL kan vara rätt väg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tänk om man lärde sig läsa... :) Har märkt att man är lite för snabb att komma igång.

Visste inte att det hette "Build". Det hette det säkert förr också, men det minns jag inte. (Har på senare tid mest programmerat Perl, PHP och Java och man blandar lätt ihop grejjer när man precis bytt språk.)

Jo, C eller Basic är kanske en mer rätt väg om man jättesnabbt vill få saker att fungera. Annars är det ju många som rekommenderat just assembler. På forumet har det nästan varit lite "rynka på näsan" åt högnivåspråk, så jag blev lite glad när jag såg att jag fortfarande förstod mycket av assemblerspråket.


Men om jag låter assemblern vila lite och ger mig på något "högre" språk. Är C då det mest spridda t.ex här på forumet? Jag har programmerat väldigt lite C, men om det finns gott om kod och exempel så kan man ju alltid lära sig... Basic pratar jag flytande, men vet inte hur annorlunda det är med Basic för PIC...

Vad rekommenderar ni?


edit: Kikade på några basic-exempel och tja, kort sagt: jag kör nog det istället ett tag! Hm, den versionen av MicroBasic som finns på mikroelektronika-sajten klarar "bara" 2k med program words men det räcker nog ett tag.....

edit: byter tråd för resten av texten.
Skriv svar