Boken Handbok om elektronikkomponenter CLR

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Boken Handbok om elektronikkomponenter CLR

Inlägg av psynoise »

Per-Olof Fägerholts bok Handbok om elektronikkomponenter CLR håller jag mycket hårt. Boken är vad jag känner till den enda i sitt slag som beskriver egenskaper hos passiva komponenter utöver vad andra böcker överlämnar.

Däremot börjar den utgåva som jag har (utgåva 10, maj 2001) bli något till åren. Allra helst hade jag önskat en motsvarande bok på svenska med uppdaterat material. Men en engelsk motsvarighet i brist på annat är också intressant.

Vad tror ni andra, hur utvecklingen inom passiva komponenter gått förbi boken eller håller den fortfarande den senaste fakta?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Boken Handbok om elektronikkomponenter CLR

Inlägg av 4kTRB »

Beskriver den mer än de data man knappar in
i en SPICE-modell?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Boken Handbok om elektronikkomponenter CLR

Inlägg av psynoise »

Allt behöver inte gå via SPICE. Tvärtom gillar jag att ha designekvationer utanför SPICE och då få större kontroll. Detta för att det är lätt hänt med SPICE:s sämre matematiska förmåga att mer eller mindre slumpartat testa olika parametrar istället för att se sambandet tydligt via vanliga handberäkningar. Dock behöver inte handberäkningar menas med att sitta med papper och penna utan det finns datoralgebrasystem för att snabba upp arbetet.

Men tillbaka till boken tar den upp väldigt mycket kortfattat. Först presenteras de modeller som branschen använder och ofta en enklare fysikalisk förklaring därtill. Sedan tas det upp vilka kommersiella alternativ som finns och djupare detaljer om dessa.

Jag skulle vilja säga att boken är väldigt effektiv och kompakt. Vidare skiljer den sig från kurslitteratur genom att inte koncentrera sig på metoder och matematik. Därmed innehåller boken generellt mer fakta och mindre matematiska verktyg jämfört med mycket annan litteratur inom elektroteknik. Dock är detta min uppfattning.
WhiteWolf
Inlägg: 50
Blev medlem: 19 januari 2010, 21:06:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Boken Handbok om elektronikkomponenter CLR

Inlägg av WhiteWolf »

Jag känner bara till en engelsk bok http://www.amazon.com/Passive-Electroni ... 0070266980 men den är äldre än 2000.

Jag har själv sökt efter en uppdaterad bok ganska länge nu men hittar ingen.. :(
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Boken Handbok om elektronikkomponenter CLR

Inlägg av psynoise »

Det är mycket tråkigt att inget modernare finns. Problemet misstänker jag är att forskning inom tillämpad elektronik lämnat universiteten medan konsulter gärna håller informationen för sig själva för att inte tappa efterfrågan.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boken Handbok om elektronikkomponenter CLR

Inlägg av swesysmgr »

Varför skulle ett svenskt universitet hålla en uppdaterad databas över komponentegenskaper? Det är inget jag skulle kalla forskning, mer något för en branschorganisation.

Amazon-boken ovan innehåller för mycket Wikipedia-kunskaper för att något liknande skall gå att sälja idag.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Boken Handbok om elektronikkomponenter CLR

Inlägg av psynoise »

Känns som du försöker ta upp en politiskdiskussion från mitt uttalande vilket bara är tröttsamt...

Men jag kan utveckla mig mer. Mycket litteratur inom elektroteknik kommer just från anställda på universitet oavsett om de håller på med forskning eller enbart utbildning. Därav med mindre universitetsanställda som ängar sig åt elektronik blir det även mindre experter som kan tänka sig skriva en bok. Sedan behöver en boks syfte knappast vara att publicera information utan även sammanfatta och framställa information på ett alternativt sätt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boken Handbok om elektronikkomponenter CLR

Inlägg av swesysmgr »

Ingen politik alls i mitt inlägg jag tycker bara inte att Svenska universitet och högskolor skall agera serviceorganisationer åt någon annan utan ägna sig åt forskning och utbildning, inte katalogisering av redan kända data.

Vill ingen betala för en ny pappersbok i ämnet då blir det inga nya upplagor. Starta ett OSS-projekt där ni gör en fork av ECDB för att hålla informationen och några intresserade personer per land som katalogiserar befintliga data? Eller skaka ihop sons till att någon/några författar en bok som sprids som PDF (inga tryck- eller marknadsföringskostnader) t.ex. via InTech.

Och nej problemet är inte att någon annan ("konsulter") sitter och tjuvhåller på information utan att kostnaden för personal som gör sammanställningen är mycket större än intäkterna från försäljning av katalogen fysiskt eller digitalt.
Skriv svar