Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av newbadboy »

Hej.

Har ritat ett schema och vill att eagle lägger ut komponenterna i Board editorn. Kör jag ERC får jag varningen på bilden och fattar inte riktigt vad detta innebär.

Trycker jag sedan på Board knappen säger den bara " board and schematic not consistent, no forward or backannotation will be performed".
Sedan öppnas bara ett tomt fönster utan komponenterna utplacerade.

Var ska jag börja?


http://www.ladda-upp.com/bilder/82444/eagle
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av Borre »

Där du spar schemat, finns det inte redan en tom .brd fil med samma namn?
I så fall ta antingen bort .brd filen eller spar om schemat i annat namn och tryck sen på "Board"-knappen.

Varningarna har inget med det att göra, bara att du anslutit ett nät till VDD med annat namn än just VDD osv.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av newbadboy »

Perfekt. tack för hjälpen. Hade aldrig kommit på detta själv
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av Borre »

Felet du fick betyder att schema och board inte är "consistent", inte överensstämmer, nånting är ändrat och de bägge är inte längre lika. Blir samma sak om du öppnar bara schemat och ändrar något när board inte är öppet. Så se alltid till att bägge är öppna när de finns, ignorera alltså inte varningarna i Eagle om det dyker upp igen.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av newbadboy »

Har nu ändrat schemat med att sätta in ett seriemotstånd men den kom inte med på layouten och nu stämmer ju inte brd med sch filen. Vad ska jag hitta på nu? Vill inte behöva rita om hela layouten :(
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av H.O »

Som Borre redan skrivit, det "låter som" att ditt grund-problem att närväl en .brd-fil är skapad så MÅSTE den vara öppen samtidigt som .sch filen. Om den inte är det och du ändrar i .sch filen så kommer inte ändringen med i .brd filen och dom är således inte längre "i sync".

Eller, HAR du verkligen BÅDE schemat och layouten öppen när du redigerar?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av newbadboy »

Nej det var just det misstaget jag gjorde nu. Kan jag fixa detta i efterhand är ju eg min fråga?
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av Nerre »

Ändra tillbaka, d.v.s. ta bort det där seriemotståndet. Öppna sen bägge filerna och lägg dit det igen.

Borde väl funka?

Hade det varit större ändringar hade det kanske varit jobbigt men om det bara är ett seriemotstånd så är det ju enkelt att göra så.
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av H.O »

Har inte provat detta men.... Stäng schemat, ha enbart layout'en öppen. Välj Add och lägg till "samma" komponent till layouten. Det är viktigt att du väljer samma komponent ur biblioteket som du valde när du infogade den på schemat och att du ger den samma designator (typ R3).

EDIT: Nerre hann före med en enklare och smartare lösning doh....kör på den!
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Eagle vill inte placera komponenter på pcb

Inlägg av newbadboy »

Det ville inte genom att stänga schemat fixa till och öppna båda samtidigt. Fixade genom att manuellt lägga till den i layouten..
Skriv svar