USB-analysator i mjukvara för Linux?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

USB-analysator i mjukvara för Linux?

Inlägg av Marta »

Jag letar efter en USB-analysator i mjukvara för Linux som visar det som skickas från/till en bestämd port. Det är endast USB2 low/full speed som är av intresse.
Den skall kunna visa packets hexadecimalt, inte endast tolkade textsträngar, kunna filtrera bort SOF och annat repetitivt krafs samt vara enkel att få igång. Ingen bloatad super-duper-ultra-megaklump vars manual i jämförelse får USB-specifikationen att likna en barnbok...
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: USB-analysator i mjukvara för Linux?

Inlägg av metric »

Vet inte om det var detta du var ute efter men jag hittade detta.
http://www.linux-usb.org/USBMon/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: USB-analysator i mjukvara för Linux?

Inlägg av JimmyAndersson »

Lite bättre länk med mer info om usbmon:
http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/Usbmon



(Inte vad som söktes, men jag vill passa på att nämna det ändå:
Device Monitoring Studio, ett program för Windows där man kan studera väldigt mycket info från USB-enheter.
Kostar pengar, men verkar riktigt bra.)
sm5tfx
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 juli 2011, 14:28:41
Ort: Gnällbältet

Re: USB-analysator i mjukvara för Linux?

Inlägg av sm5tfx »

USBMon stöds dessutom i senare versioner av Wireshark.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: USB-analysator i mjukvara för Linux?

Inlägg av Marta »

Wireshark har jag tittat på och det är just en sådan jobbig programvara jag ville undvika. Det programmet är hellt inriktat på IP och jag kan inte hitta hur man sätter upp det så den lyssnar på en viss hub och visar vad som händer när den enumererar, eller rättare sagt inte enumererar...

Nu är problemet löst utan denna hjälp för den här gången. Det var ett värde i configuration descriptor som var åt hel**te och när detta blev hittat och rättat så enumerarar den som den skall. Jag utgick från att ha gjort ett fel i programkoden, så denna eländiga tabell fick inte nödvändig uppmärksamhet...

Där är en bit kvar innan det fungerar så en usb-sniffer kan behövaspå nytt, så jag är fortfarande inresserad av att få igång en sådan. Förslag på *Linux*-program som någon använder och där det fungerar mottages tacksamt. Nu kanske Wireshark skulle kunna användas för vidare testning när enheten har enumererats och det inte är en 'blank' port den skall sättas upp att lyssna på. Får titta mer på det imorgon.
sm5tfx
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 juli 2011, 14:28:41
Ort: Gnällbältet

Re: USB-analysator i mjukvara för Linux?

Inlägg av sm5tfx »

Ja, USBmon (och därmed Wireshark) kan bara välja korrekt initierade anslutningar såvitt jag vet - så den är inte användbar för att felsöka enumeration-problem.
En sån sak skulle jag nog ge mig på genom att slå på (jag gissar att det finns en del) eller patcha in debug-utskrifter i Linux USB-driver tror jag, det är ju ändå inte så vansinnigt mycket att grotta i.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: USB-analysator i mjukvara för Linux?

Inlägg av JimmyAndersson »

Så att det inte glöms bort:

Det visade sig att usbmon inte var något vidare.
Se här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=68163 där Marta skrev bl.a:

"Nu har jag i varje fall lärt mig att inte lita på vad usbmon visar. Vid lusläsning av koden så hittades felet. Hade usbmon visat verklig mottagen packet length hade det sannolikt hittats direkt efter första försöket..."
Skriv svar